Pellervo.fi Maatilan Pellervo Iso Kalenteri
kodin pellervo

 

Kannen kuva Erkki Makkonen

NUMERO 6
7.6.2007

Pääkirjoitus
Pilvet: Palleroista hahtuviin
Puisto: Keidas keskellä kaupunkia
Puutarha: Pitkä kesä kasvihuoneessa
Itsenäisiä naisia: Älä elämää kiellä
Työ: Nykyajan savotassa reilu meininki
Matkan varrella: Pyhän Henrikin kappeli
Ihmisen puolella: Elämä on suuren ilon aihe
Yritys: Vanhan kanttorilan uudet pidot
Ruoka: Kesä maistuu mukavalta
Peruskorjaus: Pappilan parhaat puolet
Käsityöt: Askelten alle
Pirteä poppanainen
Lapset: Leikki sijansa saakoon
Kotisaari: Juuret lujasti Jurmosssa
Laulun ilo: Hetki tähtenä

Toistuvat:
Asiasta toiseen
Koti maalla
Elämäntilanteita
Omalääkäri
Ristikko
Papin päiväkirja
Unto Uneksija

Seuraava Kodin Pellervo ilmestyy 5.7. ja Maatilan Pellervo 14.6.2007.


Iso Kalenteri 2007
Iso  Kalenteri 2007 sisältyy Pellervon tilaukseen.


Muistojen tuoksut


Huoneessa leijuu vain juuri ja juuri aistittava makea tuoksu. Se tuo mieleen jotakin hyvin tuttua. Aivan kuin olisin elänyt tämän hetken joskus aikaisemmin. Sitten muistan täytekakun, siniset kahvikupit, pitsipöytäliinan ja naapurin tädin. Niinhän se olikin, syntymäpäiväkutsuillaan vuosikymmeniä sitten hän tarjosi mansikkakakkua, ja maljakossa olevat freesiat tuoksuivat. Tuttu tuoksu on tällä kerralla peräisin saippuasta, mutta se käynnistää päässäni muistojen ketjun; olen jälleen naapurin tädin syntymäpäivillä.

Tuoksut ovat tehokkaita muistin virkistäjiä. Ne palauttavat mieleen tilanteita ja tunteita kymmenienkin vuosien takaa. Sellaisiakin asioita, joita ei ole koskaan aikaisemmin muistanut.

Tuoksujen merkitystä on tutkittu, ja niillä tiedetään todella olevan hyvin tärkeä tunne-elämyksen syntymisessä. Kerran koettu tuoksu ja siihen hetkeen liittyvät tunteet säilyvät aivoissa koko elämän ajan.
Tätä tietoa käytetään hyväksi myös kaupallisesti. Tuttu keino saada asuntonsa paremmin kaupaksi on paistaa omenapiirakka juuri ennen myyntiesittelyä. Herkullinen tuoksu tuo mieleen mukavia muistoja ja tekee näin asunnosta houkuttelevamman. Ei myöskään ole sattumaa, että tavaratalossa leijailee vastakeitetyn kahvin tai pullan tuoksu. Yritykset jopa tilaavat omaan imagoonsa sopivia tuoksuja. Amerikassa on tuoksuntekijöitä, joilta voi saada vaikka kirjakauppaan vanhojen arvokkaiden kirjojen tai halpojen pokkareiden tuoksun. Niillä pyritään luomaan sopiva tunnelma ostoksen tekoon.

Siellä myös myydään koteihin satoja erilaisia tuoksukynttilöitä: vastasilitetyn tai ulkona kuivatun pyykin, takkatulen, Välimeren, mummon mustikkapiirakan tai piparkakun tuoksut saa kotiinsa nopeasti vain kynttilän sytyttämällä.

Suomen alkukesä on aikaa, jolloin tuoksukynttilöitä ei tarvita. Vastaleikattu nurmikko, kielot, sateen jälkeen höyryävä maa ja monet muut tutut tuoksut saattelevat muistojen matkalle aikojen taakse. Nauttikaamme näistä aivan ilmaisista elämyksistä.
Kaisu Räsänen


Teksti : Kaisu Räsänen
Sähköposti:

haku
Hae Kodin Pellervosta