Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Laukeava aikapommi

EU:ssa ollaan tiettävästi valmistelemassa tyyppitarkastusta ja jarrupakkoa kaikille yli 1,5 tonnin maatalousperävaunuille ja hinattaville työkoneille maantieliikennettä silmälläpitäen.

Suomessa vuosittain myytävistä vajaasta parista tuhannesta perävaunusta vain noin joka kymmenes on varustettu jarruilla, yleensä kaikkein suurimmat.

Miltei kaikki Suomeen markkinoitavat vaunut on varustettu hydraulisilla jarruilla. Tämä jarrutyyppi toimii paineen lisäyksellä, eikä täytä rakenteeltaan direktiiviehdotuksen vaatimuksia. Ehdotetun kaltaisia paineen alennuksella toimivia jarruja ei ole Suomessa saatavillakaan toistaiseksi. Myöskään traktoreiden nykyiset jarrut eivät enää kelpaisi.

Olisi valtava kustannuserä, yli 20 miljoonaa markkaa, varustaa kaikki uudet perävaunut nykyisen kaltaisilla jarrujärjestelmillä. Jos lähdetään varustamaan perävaunuja ehdotetun tyyppisillä jarruilla, hinta nousee helposti kaksinkertaiseksi ja hinattavien työkoneiden varustaminen nostaa kustannuksen vielä kaksinkertaiseksi tästäkin.

Lisäksi on vielä laskettava pysäköintijarrun aiheuttama kustannus.

Oma lukunsa ovat muutostyöt jo käytössä olevien traktoreiden perävaunujarrun ohjausjärjestelmän ristiinkytkennän varmistamiseksi.

Traktoreihin pitäisi järjestää paineilman tuotto, mitä niissä ei ole. Tämä nostaa pneumaattisen jarrujärjestelmän hinnan kaksinkertaiseksi.

Jos tämä direktiiviehdotus toteutuu sellaisenaan, on edessä pitkä ja kivulias siirtymäaika. Vanhat peräkärryt eivät käy uusien traktoreiden perään eivätkä uudet vanhojen.

Kyseessä on varsinainen ikuisuusasia. Se on periaatteessa päätetty jo ennen Suomen liittymistä EU:n jäseneksi ja halutaan saattaa voimaan vastaväitteistä huolimatta.

Talvi tuottaa erityisiä ongelmia ehdotetun mukaiselle jarrujärjestelmälle. Kun perävaunu irrotetaan traktorista menevät jarrut päälle ja jäätyvät kiinni. Tämä puolestaan johtuu siitä, että kun kärryjä talvella ei useinkaan pitkiin aikoihin käytetä, järjestelmään kondensoituu vettä.

Telikärryissä puolestaan tulee suuria ongelmia liukkaalla, jos kaikki pyörät jarruttavat. Kärryt liukuvat sivulle ja syntyy pahoja vaaratilanteita. Kun jarru on vain kahdessa pyörässä, toiset pyörät ohjaavat, ja ongelmaa ei esiinny.

Paljon on puhuttu EU:n direktiiveistä, jotka ovat erikoislaatuisia ja haitallisia, eivätkä ota huomioon jäsenmaiden erilaisia olosuhteita. Tämä jarrudirektiiviehdotus on juuri sellainen.

Täytyy vain toivoa, että kaikki ne tahot, joilla on asiaan vaikutusvaltaa, pyrkisivät tekemään parhaansa sen hyväksi, että ehdotukseen saadaan sellaiset muutokset, että se on järkevä myös Suomen oloissa.

EU:ssa puhutaan juhlapuheissa paljon siitä, että haluttaisiin kansalaisten tuki ja luottamus yhteisölle. Sitä on vaikea saavuttaa, jos keskushallinnolta tulevat määräykset ja säädökset valmistellaan salassa, ja ne ovat joko käsittämättömiä tai olosuhteisiin soveltumattomia.

Jos tasapuolisuuden nimissä vaaditaan, että määräysten pitää olla joka maassa täsmälleen samat, ollaan väärillä jäljillä ja kansalaisten luottamus EU:ta kohtaan heikkenee entisestään.

 

Teksti: Martti Seppänen
S-posti: martti.seppanen@pellervo.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |