Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Millainen on hyvä nettikauppa?

Nettipankit näyttävät tietä nettikaupoille. Yksi nettipankkien yleistymisen syitä oli nettipankkien helppokäyttöisyys. Asiointi rakennettiin alusta pitäen selkeäksi ja helpoksi. Käyttäjä huomasi osaavansa käyttää palvelua tarvitsematta pelätä virheitä, ilahtui ja totesi: "Tästä minä tykkään."

Mutta millainen on hyvä nettikauppa? Millaisessa liikkeessä olisi hyvä asioida? Seuraavassa on listattuna muutamia pääkohtia, joista osa jo toteutuu nykyisissä kaupoissa, osassa on vielä paljon kehittämisen varaa.

1. Automaattinen sisäänpääsy

- kauppa antaa asiakkaalle kaupan avaimet joko levyllä tai netissä
- kauppaan lähtö käynnistyy pikakuvakkeesta
- ohjelma vie sisälle kauppaan ja tunnistaa käyttäjän automaattisesti

2. Harjoittelumahdollisuus oikeasta tuotevalikoimasta
- kaupassa asiointia pitää voida harjoitella kaupan päättämistä, ostostietojen tallentamista ja maksua myöten

3. Selkeät vaihtoehdot kaupassa asioinnille
- kaupassa pitää voida suunnistaa asiakkaan ehdoilla

4. Tuotteet ja hinnat selkeästi esillä ja ajan tasalla. Uudet tuotteet heti kauppaan. Loppunut tavara poistettava.

5. Tuotteiden saatavuus myymälästä, toimitustavat, -ajat ja -maksut selkeästi esillä.
- mahdollisuus ilmoittaa, että tuote noudetaan myymälästä
- mahdollisuus ilmoittaa itselle sopiva toimitusaika ja toimitustapa

6. Helposti käytettävä ostoskori
- tuotteet helposti ostoskoriin
- tuotteet helposti pois ostoskorista takaisin hyllyyn
- ostosten verolliset ja verottomat hinnat selkeästi näkyvissä

7. Selkeä lista ostoksista ennen maksamista

8. Mahdollisuus tallentaa ostostiedot seuraavaa käyttöä varten
- esimerkiksi rehuostolomake tuo esille esitäytetyn lomakkeen, jonka on itse tallentanut
- vastaa pankkiohjelmien saajatietolomaketta

9. Helpot maksumahdollisuudet
- laskutus kuten maatalouskaupassa yleensä
- maksaminen pankkiyhteyden avulla
- kaupan kanssa sovitut luottojärjestelyt

10. Kuitti maksusta
- maksusta pitää voida tulostaa kuitti, rutiinia maksettaessa pankkiyhteyden avulla

11. Vahvistus tilauksen tulosta perille. Sähköposti-ilmoitus toimitustavasta ja -ajasta

12. Mahdollisuus katsoa historiatietoja: ostokset (tuotteet, hinnat, maksut), luottojen tilanne
- tässä nettikauppa tarjoaa käyttäjälle selviä etuja perinteiseen kauppaan verrattuna. Kauppa pystyy halutessaan palvelemaan asiakasta todella hyvin.

Teksti: Jussi Knuuttila
S-posti: jussi.knuuttila@netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |