Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Konsultin kate

Pääsääntöisesti ihminen ei hanki sellaista, mitä ei tarvitse, vaan keskittyy oleellisiin laatuhankintoihin. Tietokoneista ja kännyköistä on tullut muutamassa vuodessa television tapaisia jokaperheen laitteita. Tästä paljoudesta olemme kuuluisia.

Oikea ratkaisu vaatii aikansa. Palveluja väsänneet informaatioteknologian yritykset hurahtivat pikaisen nousun huumassa pohjattomiin odotuksiin. Yksin tekniikka ei vetänytkään. Kauppa- ja teollisuusministeriön tuore toimialaraporttikin tukistaa operaattoreita katteettomasta optimismista. Nyt kansantalouden kasvuveturina toimineen alan jousi on osin kuoleentunut.

Tavallisella ihmisellä "kellot soivat" herkästi, sillä pelivaraa on vähän. Hänelle on turha kaupata UMTS:ia, ellei siitä ole hyötyä, sisältöä. WAPit ja GPRS:t ovat olleet kuin verryttelyotoksia, joita syntyy uuden kameran tekniikkaa opeteltaessa. Nuorissa palvelujen kokeilijijoissakin on se vika, että he aikuistuvat.

Sähköisen kaupan suurimmat tuoteryhmät ovat nuorison suosimat soittosignaalit ja kuvakkeet, mutta ilman niitäkin kulutustavaroiden verkkokaupan arvioidaan yltävän tänä vuonna puoleen miljardiin markkaan. Verkkokaupassa siis on tavoiteltavaa.

Harva ihminen saa unelmansa toteutetuksi, jos itse suunnittelee projektinsa, toteuttaa sen käytännössä ja hankkii rahat maksettaviin laskuihin. Kukaan ei pysty olemaan jokapaikan höösä ja kaikessa huipulla. Tekniikan tekijöillä ei ole riittänyt rahkeita sisältöön, jolloin liiketoiminta horjuu.

Tarvitsemme konsulttia, neuvojaa, hakiessamme oikeita ratkaisuja. Haksahduksia on kuluttajille ja yrityksille sattunut, siksi syntyivät myös dokumentoidut laatujärjestelmät.

Konsulttien ja kumppanien valta on suuri. Ei voi olettaa, että kaikki perehtyvät tekniikan tai ohjelmien kummallisuuksiin. Odotamme ammattitaitoa ja toiveidemme kuuntelua siltä, jonka neuvoihin luotamme. Pelin panoksena ovat omat rahamme. On oikein edellyttää konsulteilta näyttöjä.

Verkkokaupassa hyviä kokemuksia on niillä, jotka ovat saaneet edustamansa toimialan oleellisia tahoja mukaan tai jotka ovat keskittäneet omia palvelujaan yhdeksi kauppapaikaksi. Verkkokaupassa on oltava laajuutta, mutta kokeilujakin on: näinä aikoina nähdään tavarataloissa nettikioskeja, joissa ostetaan saman tavaratalon tuotteita verkosta.

Monet merkittävät sähköiset kauppakeskukset ovat karsineet verkkosivujensa rimpuloita: toimintaa on alettu hallita. Konsultteina ovat varmasti olleet asiakkaat. Ilman katastrofeja ei ole paluuta aikaan ilman nykyistä informaatiotekniikkaa. Kuprut tasoittuvat. Koska käteviä tapoja asioiden hoitoon on kehitetty, niistä ei haluta luopua.

 

Teksti: Markku Nummi
S-posti: markku.nummi@pellervo.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |