Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

helmikuu_01.gif (2705 bytes)

Viljelijä näkyvin
luomuttuotteiden markkinoinnissa

Turvallisuus ja luottamus elintarvikkeiden laatuun on yhä tärkeämpi asia myös suomalaisille kuluttajille. Luomutuotteiden luotettavuutta lisää määritelty, kuluttajien turvalliseksi kokema tuotantotapa ja sen valvonta.

Kuluttajien joukosta löytyy myös kriittisiä epäilijöitä, joita eivät valvontaleimat vakuuta. He uskovat vasta kun itse näkevät ja kuulevat, mitä luomuviljelijä tilallaan tekee. Tieto tuotteen alkuperästä vahvistaa luomutuotteidenkin luotettavuutta oleellisesti. Joidenkin kuluttajien mielestä se on jopa tärkein luotettavuuteen liittyvä tieto. "Jos tuottaja seisoo kuvallaan ja yhteystiedoillaan tuotteensa takana, sen on oltava hyvä", kommentoi eräs kuluttaja alkuperätiedon merkitystä.

Suoramyynnissä kuluttaja ja viljelijä kohtaavat. Epäselvistä asioista voidaan keskustella ja tilalla käydessään kuluttajilla on mahdollisuus omin silmin tehdä havaintoja tuotantotavasta. Suoramyynnin avulla myydään kuitenkin vain pieni osa kaikista luomutuotteista. Teollisuuden prosessien ja kaupan jakeluteiden kautta myytävien tuotteiden alkuperän ja tuotantotavan viestintään meidän on löydettävä uudenlaisia tapoja.

Viime vuonna markkinoille tuli luomumysli, jonka pakkausta koristaa luomuviljelijän ja pakkaajan valokuva. Kuluttajat ovat ottaneet tuotteen hyvin vastaan ja olleet ilahtuneita nimenomaan viljelijän rohkeudesta tulla esiin tuotteensa takaa. Positiivista palautetta on kulkeutunut paljon viljelijälle saakka.

Miksi piiloutua pussin taakse?

Vihannesten ja perunan pakkauksissa jo säädöksetkin vaativat pakkaajan, joka usein on myös viljelijä, yhteystietoja näkyviin pakkauksiin. Mutta miksi ne niin usein ovat piilossa pussin takana tai kontin sivussa? Väkisinkin tulee mieleen ajatus, että ne koetaan viranomaisten pakollisina vaatimuksina, ei mielikuvia ja luottamusta välittävänä viestinä tuottajalta kuluttajalle.

Alkuperää ja tuotantotapaa koskevan tiedon välittämiseksi kuluttajat ehdottivat luomumyynnin kehittämistä koskevassa tutkimuksessa ratkaisuksi seuraavaa: Kerran kuussa - vaikka joka kuun viimeinen perjantai - kaupassa voisi olla luomupäivät.

Luomupäiville tulisivat viljelijät esittelemään tuotteitaan ja kertomaan tuotantomenetelmistä. Miten luomusika kasvatetaan, mistä se tulee, mitä se syö ja minkälaisissa olosuhteissa se elää? Myös kaupat ovat kiinnostuneita ehdotuksesta, koska heidän oma asiantuntemuksensa ei riitä tyydyttämään kuluttajien tiedontarvetta.

Ota yhteyttä, ryhdy tilasi PR-henkilöksi

Löytyykö ajatuksesta kiinnostuneita luomuviljelijöitä? Liikenisikö luomuviljelijöiden kalenterista muutama päivä vuodessa myös markkinointiin, kuluttajien kohtaamiseen. Tapahtuma tuskin jäisi vain tiedon siirroksi viljelijöiltä kuluttajille. Tuliaisina olisi kuluttajien mielipiteitä, joista voi syntyä arvokkaita ideoita oman tilan kehittämiseen. Eikö tuntuisi hienolta kaupassa ylpeänä esitellä, miten olen kasvattanut luomuviljaa, jotta kuluttajat voivat nyt ostaa luomuhiutaleita omasta kaupastaan tai miten hoitanut lehmiä, jotka lypsävät kaupassa myytävää luomumaitoa.

Hyvä luomuviljelijä, kuluttajat haluavat löytää sinut luomutuotteiden takaa. Vastaa haasteeseen ja tule mukaan markkinointiin. Jos ajatus kiinnostaa ja herätti sinussa uinuvan luomutilasi PR-päällikön, niin ota yhteyttä. Keksitään keinot yhdessä.

*Teksti: Marja-Riitta Kottila
*S-posti: marja-riitta.kottila@finfood.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |