Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

maaliskuu.gif (2918 bytes)

Tervemenoa luomuostoksille

"Sen lauluja laulat kenen leipää syöt", tietää vanha kansanviisaus. Nykyään meistä harva on enää ruokapalkalla, joten leipä tässä tarkoittaa palkka, bonuksia ja muita etuisuuksia. Mutta palataan leipään ja ruokaan ja käännetään lause toisinpäin: "Sen leipää syöt kenen lauluja laulat".

Minun kohdallani tämä ainakin pitää paikkaansa. Finfood LUOMUn toiminnanjohtajan pestin myötä myös ruokakaapin sisältö on muuttunut. Kiitos selkeästi parantuneiden luomuvalikoimien voin nyt valita luomuvaihtoehdon jo useimmissa tuoteryhmissä. Viime viikkoina olen laskeskellut oman ostoskorini luomuisuutta ja todennut luomutuotteiden olevan nyt jo enemmistönä. Lienen luomukuluttajien kärkipäässä, sillä useimpien jatkuvastikin luomutuotteita käyttävien, päivittäistavarakaupan asiakkaiden ostoskorista vain pieni osa on luomua.

Vastaavaa kehitystä olen havainnut muidenkin meidän työntekijöiden ostokäyttäytymisessä. Koska luomuruokakupongit eivät kuulu meidän työsuhde-etuihin, uskon, että muutos johtuu hyvistä luomutuotteista sekä omien arvojen sopimisesta hyvin yhteen työn arvomaailman kanssa. Työ tarjoaa erinomaiset edellytykset pitää itsensä ajan tasalla luomutuotteiden valikoimasta ja saatavuudesta, joten meidän on tavallista vaivattomampaa "syödä sen leipää kenen lauluja laulamme".

Luomuleipä antaa tietysti myös paremmat eväät laulaa luomulauluja kuin tavanomainen leipä. Omat ruokaostoksilla ja -pöydässä tehdyt havainnot luomutuotteiden valikoimasta, laadusta, saatavuudesta ja hinnasta antavat erinomaista tietoa siitä, miten luomutuotteiden markkinointia voitaisiin kehittää. Ilman omakohtaisia luomuostoskokemuksia olisimme monta ideaa köyhempiä.

Vain harva tuntee luomuvalikoimaa

Omien kokemusten perusteella uskallan suositella samaa reseptiä kaikille luomutuotteiden tuottajille ja markkinoijille. Resepti saattaa tuntua naurettavan helpolta, mutta olen hämmästyksekseni havainnut, että luomuviljelijät ja jopa luomuneuvojat tuntevat erittäin heikosti markkinoiden luomuvalikoiman.

Luomumarkkinoinnin yksi keskeinen ongelma on tiedonkulku luomuketjun toimijoiden kesken. Yksinkertaisin keino hankkia tietoa luomumarkkinoista on heittäytyä kuluttajan rooliin ja käydä kaupoissa luomuostoksilla. Etenkin tähän aikaan vuodesta kannattaa edetä vihannesosastoa kauemmas, sillä teollisten elintarvikkeiden osastolta sekä nyt myös pakastealtaista saattaa löytyä odotettua enemmän luomutuotteita. Kaupassa voi myös kokeilla sitä kuluttajien maksuhalukkuutta. Miten kirpaisee maksaa luomutuotteesta pyydetty hinta? Oma lähikauppa saattaa ajan myötä käydä liian tutuksi, joten poikkeaminen muihin kauppoihin auttaa näkemään myös niitä huimia eroja, joita eri kauppojen luomutoiminnassa on.

Jokainen meistä, tuottajatkin, ovat myös kuluttajia. Omilla valinnoilla kasvatamme luomun markkinaosuutta ja siten edesautamme luomutuotannon kasvua Suomessa. Tehokkaampi vaikutus lienee kuitenkin esimerkin voima. Kukin meistä muokkaa kuvaa luomutuotteiden kuluttajasta, joka valitettavasti on monen kauppiaankin mielestä vielä kaukana siitä hänen kauppansa tavallisesta, tyypillisestä asiakkaasta. Luomutuotteen valitseminen hyllystä saattaa myös rohkaista hyllyn vieressä aprikoivaa kuluttajaa valitsemaan luomuvaihtoehdon.

Kaupassa kuluttaja voi myös vaikuttaa esittämällä henkilökunnalle toiveita luomuvalikoiman parantamisesta. Ajan myötä ne tuottavat tulosta, sillä kuluttajapalaute vaikuttaa valikoimapäätöksiin. Ja tietysti joissakin kaupoissa on aihetta myös kiitoksiin siitä työstä, mitä luomun eteen on tehty.

Menestyvän yrittäjän ensimmäinen vaatimus on usko omaan tuotteeseensa. Sama pätee myös luomuviljelijään. Ja mikäs sen paremmin osoittaisi kuin luomuruuan syöminen oman luomutilan ruokapöydässä.

*Teksti: Marja-Riitta Kottila
*S-posti: marja-riitta.kottila@finfood.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |