Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

kesakuu.gif (2556 bytes)

Kolmen yrityksen kokemukset nettikaupasta:
Hyvä tästä tulee

Nettikaupan merkitys voi olla yrityksille hyvin merkittävä. Kerromme seuraavassa kolmen eri kauppasivuja pitävän yrityksen kokemuksista ja käsityksistä nettikaupasta. Yllättäen näyttää siltä, että pienet ja notkeat yritykset pystyvät tällä hetkellä hyödyntämään hyvin, ehkä jopa parhaiten netissä tarjolla olevia hyötyjä. Joillekin nettikauppa tuntuu olevan olemassaolon edellytys.

Leevi Latvatalo toiminimi Kyyränkoskesta luonnehtii, että nettikauppa on ollut hänen yritykselleen likimain lottovoitto. Hän on painattanut omakustanteena "Kantri 2000" Suomi-Englanti-Suomi maatalouden ja maaseutuelinkeinojen erikoissanakirjan.

Latvatalo on aivan varma, että ilman Nettimaassa olevaa kauppapaikkaa kirjan myynti olisi jäänyt varsin vähäiseksi. Nyt kirjaa on myyty USA:ta ja Englantia myöten, määrällisesti yli hurjimpienkin odotusten. Myynti alkoi vasta viime vuoden elokuussa Farmari 2000 maatalousnäyttelyssä Seinäjoella. Nousua on ollut siitä asti ja kysyntä näyttää vasta nyt tasaantuvan.

Nettimaan kauppakeskukseen Latvatalo lähti ensimmäisten joukossa. Nettimaan palvelua hän luonnehtii luksusluokkaa olevaksi. Sivut rakennetaan kauppakeskuksen toimesta. Mukaan lähtijöiltä ei kovin suuria taitoja edellytetä. Kauppapaikan perustajaa on opastettu ja rohkaistu joka käänteessä. Nyt hän onnittelee itseään siitä, että ei tullut ryhtyneeksi omia sivuja rakentamaan.

Nettikauppa räjäytti sanakirjan kysynnän uuteen ulottuvuuteen. Kirjan myynnistä menee netin kautta noin 70 prosenttia. Näyttelyissä myydään noin 25 prosenttia ja kirjakauppojen kautta vaivaiset viisi. Ilman nettiä sanakirjahomma olisi pysynyt harrastuksena, nyt se on merkittävä lisätulon lähde.

Latvatalo hyreksii nettikaupan käyvän, vaikka isäntä olisi lypsämässä parikymmenpäistä lypsykarjaansa tai vaikkapa äestämässä. Tilauksia puretaan, kun siihen on sopivasti aikaa. Latvatalo pyrkii katsomaan tilaukset puolelta päivin, jolloin tilatut kirjat saa lähtemään jo samana päivänä. Tavoitteena on saada kirja tilaajalle tilausta seuraavana päivänä, viimeistään sitä seuraavana.

Kirja on luonteva tavara postissa lähetettäväksi. Vaikka Latvatalon kaupassa käyvät lähes kaikki maksutavat, silti on kätevintä laittaa lasku samaan pakettiin kirjan kanssa. Näin hoituvat lähes kaikki laskutukset. Hän on silti kauppakeskuksen kehittämisessä innolla mukana ja otti myös verkkomaksun käyttöön heti, kun se tuli mahdolliseksi.

Ongelmia ei ole juurikaan ollut, Latvatalo ihastelee. Monesti pelättyjä luottotappioita ei ole syntynyt. Yhtä tapausta hän epäilee, mutta ei ole vielä ehtinyt asiaa perusteellisesti selvittää.

Sanakirjaidea lähti alun perin siitä, kun Latvatalo opiskeli englanninkielen approbaturia muutama vuosi sitten Vaasaan avoimessa yliopistossa. Maatalousaiheinen käännöstentti pisti huomaamaan, että maatalouden erikoissanakirjaa ei ollut saatavilla.

Kirjan teossa on ollut merkittävänä tukena, asiantuntijana ja kriitikkona Latvatalon opettaja, filosofian maisteri Aira Thölix. Kolmen vuoden harrastetyö on kääntynyt merkittäväksi lisätulon lähteeksi. Suuri kiitos tästä kuuluu Latvatalon mukaan Nettimaan kauppakeskukselle.

Latvatalo on itsekin innokas nettikaupan käyttäjä. Hän tilaa rehut karjalleen Botnia Grain Oy:ltä ja kivennäiset Kurikan kivennäiseltä.

Botnia Grain hakee
kustannustehokkuutta

Kauhavalla toimiva Botnia Grain Oy kypsentää viljaa ja soijaa sekä markkinoi kuumentamalla steriloituja rehujakeita. Pienen yrityksen pärjääminen on kiinni ennen muuta kustannustehokkuudesta, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Tapio Kumpu-Huhtala. Vuoden kokemusten mukaan nettikauppa on tässä hyvä apuväline.

Yritys pyrkiikin voimakkaasti lisäämään internetin kautta tapahtuvaa kauppaa, toimitusjohtaja muotoilee. Botnia Grain myöntää kahden prosentin alennuksen netin kautta tuleville tilauksille. Tällä hetkellä nettikaupan osuus on noin neljä prosenttia laskutuksesta. Se halutaan selkeästi suuremmaksi, Kumpu-Huhtala sanoo.

Nettitilausten kasvu on ollut tasaista. Botnia Brain Oy auttaa ensimmäisten tilausten teossa mielellään ja lähettää tilausvahvistuksen. Siitä tilaajakin näkee, että kaikki on sujunut halutulla tavalla. Selkeä havainto on, että nettitilaajaksi ryhtynyt ei helposti palaa takaisin puhelintilaajaksi.

Netin avulla voitaisiin moninkertaistaa yrityksen voimavarat. Kustannustehokas markkinointi on myös asiakkaan etu, kun raskas kenttämyyntiorganisaatio ei ole rasittamassa tuotteiden hintoja. Massatavaran kuten rehujen kauppaan netti soveltuu erityisen hyvin.

Netti mahdollistaa tavoitettavuuden milloin tahansa. Tilauksen voi jättää silloin kun se itse kullekin parhaiten sopii. Vastaamien tehtaalta päin on yhtä lailla helppoa. Rehun jakeluaikatauluista tiedottaminen sujuu kätevästi sähköpostilla.

Kumpu-Huhtalan mukaan sivujen päivittäminen vain selainta käyttäen on erittäin helppoa ja sujuu harjoittelun jälkeen keneltä tahansa. Netissä voi nopeasti tiedottaa ajankohtaisista ja muuten tärkeistä asioista asiakkaille. Pienelle yritykselle on melkoinen merkitys silläkin, että päivityksen voi hoitaa mistä päin maailmaa tahansa, kunhan on nettiyhteys käytettävissä.

Rehukaupassa suoramaksu ei ole aivan yksinkertainen juttu, toimitusjohtaja sanoo. Ensiksikin irtotavaratoimitusten kilomäärä poikkeaa aina hieman tilatusta, eikä voi olla tarkalleen etukäteen tiedossa. Suora nettimaksu ei silloin liioin osu kohdalleen. Rahdin merkitys rehukaupassa on niin suuri, että sitä ei voi lisätä tasarahtina hintaan. Rahdit on siis hinnoiteltava erikseen.

Suoramaksu rahteineen kyllä onnistuu vakioasiakkaalta, kun kilometrit ja kaikki muutkin asiat ovat vanhastaan tiedossa. Sellaisen tietokannan luominen on mahdollista, jonka avulla rahditkin voisi maksaa netissä suoramaksuna rehutilauksen maksun yhteydessä. Viisainta taitaisi sittenkin olla tasausmaksujärjestelmän eli rehutilin luominen, jonka avulla suoramaksuista kertyneet vääristymät ajoittain oikaistaisiin, Kumpu-Huhtala pohtii.

Luottotappioita Botnia Grain Oy:lle ei ole syntynyt koko toiminnan aikana sen paremmin netti- kuin muustakaan kaupasta. Yhtiön toimintatapoihin kuuluu, että asiakkaan sosiaaliturvatunnus selvitetään aina suoran kaupan yhteydessä. Uusien asiakkaiden luottotiedot tarkistetaan. Jos kaikki on kunnossa, tavara lähtee.

Toimitusjohtajan mukaan tämä on reilua ennen muuta vakinaisia asiakkaita kohtaan. Kun luottotappioita ei synny, niitä ei tarvitse piilottaa tuotteiden hintoihin.

A-Faberilla teknisesti
monipuoliset sivut

Nettimaan kauppakeskuksen ylläpitäjän, Jouko Vuolteenkin mielestä A-Faber Oy:n sivut ovat onnistuneimpia, mitä hän on nähnyt. Sivujen rakenne on yksinkertainen ja selkeä. Tekstiä ei ole yhdellä sivulla liikaa ja fonttikoko on riittävän suuri. Kuvat ovat hyvälaatuisia, mutta viritetty mahdollisimman keveiksi. Usein näyttökuvan takana on isompi kuva, jonka saa halutessaan klikkaamalla esille.

Asiat on muutenkin järjestetty niin, että tietoa haluava sitä taatusti saa. Tietoa on niin tuotteiden tekniikasta kuin käyttöominaisuuksistakin aina kokoamisohjeita myöten. Halutessaan muutamasta tuotteesta voi katsoa jopa esittelyvideon. Toimitusjohtaja Jouko Pelanterin mukaan esittelyvideon laatu saisi kylläkin olla parempi. Videon laatua kuitenkin korvaa jossain määrin asiaan liittyvä sanallinen selostus.

Myös A-Faber on katsonut hyödylliseksi edistää nettikauppaa tarjoamalla siihen liittyviä tuntuvia alennuksia. Ruuviseulan saa 150 markan alennuksella eli nettiostaja saa tuotteen käytännössä rahtivapaasti. Puhelinasiakkaalta rahti laskutetaan erikseen.

Pelanteri haluaa varta vasten rohkaista asiakkaita nettikauppaan. A-Faberin tuotevalikoimaakin täydennettäessä nettikaupan vaatimukset pidetään mielessä. Hänen mukaansa on aina muistettava, että suurin osa käyttäjistä on modeemiyhteyksien varassa vielä pitkään. Sivustojen on siis oltava riittävän kevyitä ja nopeatoimisia.

A-Faberin markkinoimista hydrauliikan paineakuista ja hydraulisista työntövarsista myydään netin kautta noin viisikymmentä prosenttia. Ruuviseulakaupan nettiosuus on noin kolmekymmentä prosenttia.

Pelanterin mukaan nettikauppa on pienen yrittäjän elinehto. Mainoskuluja voi pitkällä aikavälillä pienentää melkoisesti, näkyvyyden ollenkaan kärsimättä. Pienillä lehti-ilmoituksilla voi silloin tällöin muistuttaa olemassaolosta ja ohjata asiakkaita kauppasivuille.

Pelanteri sanoo yllättyneensä ja ilahtuneensa tajuttuaan, kuinka paljon viljelijöillä on tietokoneita. Hänen mielestään he myös osaavat käyttää niitä tehokkaasti ja saavat koneillaan aikaan merkittäviä kustannussäästöjä.

*Teksti: Jussi Knuuttila
*S-posti: jussi.knuuttila@netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |