Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

kesakuu.gif (2556 bytes)

Pankit toivovat nettikaupan yleistyvän

Lapuan paikallisosuuspankki ei taatusti ole jarruttamassa nettikaupan yleistymistä, päin vastoin. Pankinjohtaja Paavo Ruotsalaisen mukaan pankin asiakkaista suunnilleen kaikki, joilla on tietokone käytössään, myös käyttävät sitä laskujen maksuun ja pankkiasioiden hoitamiseen, mikseivät he siis ryhtyisi tekemään ostoksiaan sähköisesti.

Lapuan paikallisosuuspankin noin kymmenestätuhannesta aktiiviasiakkaasta noin kymmenen prosenttia hoitaa raha-asioitaan internetin kautta. Laskujen maksuautomaatilla käy hämmästyttävä määrä asiakkaista, peräti 60 prosenttia. Loput 30 prosenttia asioivat pankin tiskillä.

Ruotsalaisen mukaan pankin selkeä tavoite on jatkossakin, että kaikki tietokoneen omistajat myös tulevaisuudessa käyttävät sitä pankkiasioinnissaan. Mikäli nettiyhteydet yleistyvät esimerkiksi digitaalitelevisioiden myötä, niin Lapuan paikallisosuuspankki haluaa olla tarjoamassa pankkipalveluita näidenkin nettiyhteyksien käyttäjille.

Pankin palvelupäälliköt Hilkka Viitanen ja Helena Karvala kertovat, että pankissa on pyritty tosissaan edistämään verkkomaksujen käyttöönottoa myös nettikaupassa. Asiaa on ollut entistäkin mukavampi edistää, kun kauppiaille on voitu kertoa Nettimaan edullisista hinnoista niin liittymisen kuin ylläpidonkin osalta.

Molemmat palvelupäälliköt vakuuttavat, että pankkialalla on tosiaan yleisesti arveltu jo ohjelmistopäivitysten maksavan kymmeniä tuhansia, kun internetiin on haluttu perustaa kauppapaikka. Ylläpitomaksuja on myös pidetty varsin raskaina. Tämä on ollut omiaan estämään useimpia ryhtymästä nettikauppaan.

Pankki tyytyy
kulujensa kattamiseen

Ruotsalainen sanoo pankin hinnoitteluperiaatteen kauppaan päin olevan sellaisen, että se perii sille aiheutuneet kulut. Lapuan paikallisosuuspankissa tämä merkitsee noin seitsemänkympin kuukausimaksua, joka menee ohjelmiston ylläpitäjälle.

Pankissa nähdään, että internetkaupan lisääntyminen ja pankkiasioiden hoito sähköisesti on tervettä kehitystä yleensäkin, ja se haluaa olla siinä mukana.

Paikallisosuuspankkien nettipankkiyhteydellä asiakas voi tehdä tilinavauspyyntöjä, antaa toimeksiantoja, hakea jäsenyyttä, jättää korttihakemuksia ja pyytää lainatarjouksia. Normaali maksuliikenne ja tilien käyttely on luonnollisesti paikallisosuuspankkien nettipankin toinen käyttötapa edellisen ohella.

Asiakaspalveluyhteys ja päivittäinen raha-asioiden hoito on eriytetty toisistaan. Niillä on muun muassa eri käyttäjätunnukset ja salasanat. Yhteyttä pidetään henkilökohtaisen palvelukansion kautta. Kansion tiedot pysyvät tallessa, vakuuttavat palvelupäälliköt Viitanen ja Karvala. Palvelut toimivat SSL-suojatussa ympäristössä.

Palvelupäälliköt korostavat, että nettiympäristöstä huolimatta palvelu on henkilökohtaista ja ihmisläheistä. Asiointi tapahtuu aina nimetyn henkilön kanssa, vaikka netissä ollaankin. Viimeistään allekirjoitukset täytyy edelleen käydä hoitamassa pankissa.

Nettipankki
on turvallinen

Verkkomaksu on pankin mielestä se maksutapa, jota kannattaa suosia. Kun asiakas napauttaa nettikaupan sivulla pyörivää POP/SP logoa, hän itse asiassa siirtyy samaan internetpankkiyhteyteen kuin normaalistikin laskua nettipankissa maksaessaan. Käyttäjätunnus ja salasana varmistetaan ensiksi. Sitten kysytään kuusinumeroista avainlukua. Se on joka yhteyskerralla uusi, ja sen täytyy täsmätä pankin avainluvun kanssa.

Kaikkein todennäköisin väärinkäytön muoto on se, että et kehotuksista huolimatta säilytä käyttäjätunnustasi ja salasanaasi erillään avainlukulistasta. Tällöin murtovarkaalla on yhtäläinen mahdollisuus tyhjätä tilisi ja viedä hopeasi.

On syytä ottaa rutiiniksi myös selaimen välimuistin tyhjennys pankkiyhteyden lopettamisen jälkeen. Sitäkin viisaampaa on katsoa, että selain ei talleta suojattuja sivuja välimuistiin. Jokaisella, jolla on laajakaistayhteys, tulee myös olla palomuuri. Verkossa liikkuu kaikenlaisia kavereita jatkuvasti. Avoin yhteys on altis tunkeilijoita kohtaan.

Maksamisen aikana kaikki tietoliikenne on salakirjoitettu SSL-salausmenetelmällä. Sen purkaminen ja tietojen lukeminen tai muuttaminen on ulkopuoliselle käytännössä mahdotonta. Kannattaa huomata, että POP/ SP maksussa myös kauppiaan tiedot tarkistetaan erityisen turvakoodin avulla.

Merkittävää on sekin, että verkkomaksusopimusta ja sen tunnuksia ei pankki kenelle tahansa edes anna. Verkkomaksutunnuksen omaavaa nettikauppaa voi hyvällä syyllä pitää varsin luotettavana.

*Teksti: Jussi Knuuttila
*S-posti: jussi.knuuttila@netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |