Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

kesakuu.gif (2556 bytes)

Rohkeasti nettikauppaan

Lähes kaikki maailman tavarat ovat tutkittavissa kotonasi, mikäli sinulla on Internet-yhteys. Voit kiireettä tehdä tuotevertailuja tai tutkia toisten tekemiä arvioita. Internetissä on jo olemassa palveluja, joissa verrataan saman tuotteen hintoja useissa nettikaupoissa. Keskustelusivuilla jaetaan kyseiseen tuotteeseen liittyviä kokemuksia. Sinulla on valtava tavaratalo omassa tietokoneessasi. On aika lähteä rohkeasti opettelemaan nettikauppaa.

Yritysten yhdistyminen kauppapaikoiksi tuo asiakkaiden käyttöön suuret valikoimat ja tilaaminen on helppoa. Erikoistuotteiden hankinta helpottuu aivan erityisesti. Enää ei ole tarpeen matkustaa kaukaiseen erikoiskauppaan.

Internetistä ostava säästää ajan, mikä menisi kaupoissa juostessa. Nettikauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa, joten kauppaa voi tehdä juuri silloin kun se itse kullekin sopii.

Seinäjoella Jouko Vuolle runnaa nettimaa.com/kauppakeskus -nimistä kauppasivustoa. Sivustossa on tarjolla muun muassa erilaisia maatalouden tuotantotarvikkeita. Hänen mukaansa vilkkainta kaupassa on illalla 20:00 ja 22:00 välisenä aikana. Maanviljelijöillä on päivisin muutakin tekemistä kuin juoksennella kaupoissa.

Internetissä tuotteet on mahdollista esitellä hyvin yksityiskohtaisesti kuvin tai piirroksin, jopa videopätkän avulla. Päivitykset ovat helppoja, joten tieto on hyvin hoidetuilla sivuilla täysin ajan tasalla.

Maatalouskaupassa rehut, lannoitteet, maanparannusaineet, kasvinsuojeluaineet, pesuaineet, polttoaineet, renkaat, teräkset, rakennuslevyt, ynnä muu massatavara sopivat erinomaisesti nettikauppaan. Jokainen tietää näiden kohdalla ilman eri tarkistuksia, minkälaisesta tavarasta on kyse.

Kauppa perustuu usein voimassa oleviin asiakassuhteisiin. Parhaimmillaan uusi palvelu vahvistaa suhdetta entisestään. Internet ja sähköposti tarjoavat asiakkaille yhteydenottomahdollisuuden vaikkapa vikatilanteen tullen. Palaute saadaan valmistajalle heti ja mahdolliset ongelmat ratkaistua nopeasti.

Nettikauppa
on turvallista

Suurista peloista huolimatta nettikauppa on hyvin turvallista. Virheiden eliminointi on jopa tavallista helpompaa, koska ostajalla ei ole mitään kiirettä. Valinnat ja hintojen tarkistukset voi tehdä huolellisesti ja hätäilemättä. Virheellisen tuotteen palautukseen on yhtäläinen oikeus kuin minkä tahansa kauppatavan kohdalla.

Maksutavaksi voi valita lähes minkä tahansa tutun tavan, mikäli nettikauppa sellaista tarjoaa. Perinteiset tavat kuten postissa tuleva lasku, postiennakko tai matkahuollon jälkivaatimus onnistuvat. Lasku voi niin sovittaessa tulla myös sähköpostissa asiakkaalle, josta sen voi tulostaa itselleen. Valittavana voi olla lisäksi jokin uusista sähköisistä maksutavoista eli verkkomaksu, luottokorttimaksu tai luottokorttimaksu jonkin lompakko-ohjelman avulla.

Lompakko-ohjelmaan haetaan luottokorttiyhtiöltä tarvittavat tiedot ja tunnisteet. Ostettaessa nämä tunnistetiedot ilmoitetaan kauppiaalle. Näiden avulla ostaja tunnistaa kauppiaan ja myös kauppias tietää, että luottokorttia käyttää sen oikea omistaja.

Kaikki luetellut maksutavat ovat osoittautuneet ainakin yhtä turvalliseksi kuin maksu kaupan tiskillä. Luottokortin numeron antaminen netin välityksellä ei juuri riskiä lisää, vaikka sen joku onnistuisi sieppaamaankin. Vuolteen mukaan luottokorttimaksut ovat Suomessa kuitenkin vielä aika harvinaisia. Ulkomailta ostettaessa luottokorttikauppa on ainoa mahdollisuus, joko yksin tai lompakko-ohjelman ohella.

Nettikaupan
yleistymisen esteitä

Jouko Vuolteen mukaan menestyvän nettikaupan on saatava asiakaskäyntejä sivuilleen. Ison kauppakeskuksen sivuilla väkeä liikkuu runsaasti. Niihin liittymistä kannattaa harkita. Kanta-asiakastarjouksia sekä bonuksia on hyvä tarjota asiakkaiden houkuttimeksi. Kilpailijoista on pystyttävä erottumaan. On oltava joko nopea ja siitä tunnettu tai muuten vain kilpailijoita parempi. Halvat hinnat, laajat valikoimat, nopeat toimitusajat, huippua edustava laatu tai muu seikka voi riittää erottumiseen.

Vuolteen mielestä varmimpia keinoja karkottaa asiakas on vaatia rekisteröityminen joka kerta ennen sivuille pääsyä. Tällainen rekisteröityminen on tympäisevää, eikä hyödytä ketään. Se on oikeastaan tapa karsia asiakkaita. Tunnukset sitä paitsi unohtuvat heti, ellei asiointi ole lähes jokapäiväistä. Toinen, yhtä pätevä tapa on vaatia runsaasti pakollista, yksityiskohtaista tietoa asiakkaalta.

Perinteistä shoppailua nettikaupassa ei tietenkään voi harjoittaa, eikä tavaroita niin ollen voi hypistellä. Tietokoneen käyttöön ja maksamiseen liittyviä turhia pelkoja ja osaamisen puutetta on varmasti olemassa. Vuolteen mielestä kohtalaisen selväksi on tullut, että nettikaupassa tarjottavan tavanomaisen tavaran on oltava edullisempaa kuin perinteisessä kaupassa. Toisaalta yrittäjälle, joka valmistaa ja myy tuotteet itse, nettikauppa antaa rajattomat mahdollisuudet erikoishinnoitteluun.

Kauppapaikan löytäminen vaatii asiakkailta kokemusta. Hakukoneiden käytön hallitseminen auttaa. Pelkästään hakusanan "kauppakeskus" tai "sähköinen kauppa" käyttö palauttaa enimmäkseen sivuja, joilta ei voi ostaa mitään, vaan vain tutustua tuotteisiin. Nettikauppaakin on siis mainostettava sen tunnetuksi tekemiseksi.

Kaupan muutettava
toimintatapojaan

Netissä tapahtuva kaupankäynti tulee muuttamaan kaupan rakenteita. Se luonnollisesti aiheuttaa vastustusta, ihmisiä kun kauppiaatkin ovat. Perinteisesti valmistaja myy tavarat tukkumyyjälle, joka puolestaan myy ne jälleenmyyjälle, jolta asiakas sitten ostaa haluamansa tarvikkeet.

Nettikauppa mahdollistaa perinteisen kaupan ohella ostot suoraan valmistajalta. Tällöin jää välistä pois portaita ja myös kuluja. Asiakas ja valmistaja hyötyvät tällaisesta kaupasta. Tämän pitäisi näkyä halvempina hintoina.

Jotta hyödyt saataisiin talteen, investointeja kaupan tietojärjestelmiin on tehtävä ja toimintatapoja muutettava. Tiedon keruun merkitys on aivan oleellinen, koska tieto ohjaa toimintaa. Tieto tuo kilpailukykyä. Sen avulla pystytään tarjoamaan täsmälleen, mitä asiakas haluaa. Menestymisen ydin on silti todellisen lisäarvon tuottamisessa. Vaikka tilaus ja maksaminen pystytäänkin tekemään sähköisesti, tulee tavaran toimitus aina olemaan osa kauppatapahtumaa.

Tämä toivottavasti synnyttää alueellisia kuljetuspalveluita, joissa voidaan yhdistää monelta firmalta tilattuja tuotteita yhteen lähetykseen. Kuljettaminen on Suomessa kallista. Yhdistelemällä kuljetukset saataisiin taloudellisiksi. Yritykset tarvitsevat kumppaneita, jotta määrät saadaan tarpeeksi suuriksi. Mikäli ovelta-ovelle-palveluita ei tarvita, eikä kyseessä ole satojen kilojen painoiset tavarat, tarjoaa matkahuolto jo nyt sujuvan ja kilpailukykyisen vaihtoehdon.

Kuljetusyritysten muutos Internetkauppaa palvelevaksi tulee kasvattamaan pikarahtien osuutta. Jouko Vuolteen mukaan tavara kyllä kulkee, kun se vain saadaan tien päälle ja liikkeelle. Ensimmäiset metrit tahtovat ottaa eniten aikaa.

Niin maatilojen kuin maataloutta palvelevien yritystenkin resursseja vapautuu tuottavampaan työhön, kun arkipäiväisten tilausten käsittelyssä ei tuhraannu aikaa. Nettikaupan avulla prosessia voidaan tehostaa molemmissa päissä.

*Teksti: Jussi Knuuttila
*S-posti: jussi.knuuttila@netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |