Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

 

Luomun uutuudenviehätys hiipuu

Laskiaisloruilla on perinteisesti toivotettu hyvää kasvukautta ja runsasta satoa. Tulevat kevätkylvöt ja syksyn sadonkorjuut ovat viljelijöiden mielessä tänäkin laskiaisena. Tällä viikolla on useampi viljelijä soitellut ja kysellyt luomun markkinanäkymiä omia kylvösuunnitelmia laatiessaan.

Markkinatilanteen tuntevan viljelijän onkin mukavampi uskoa laskiaislorujen taikaan, kun on tuntumaa siitä, kuka syksyllä ostaa sen suuren sadon.

Luomun markkinaimu tasaantui viime vuoden aikana. Luomua siivittänyt uutuudenviehätys on vähitellen hiipumassa. Elintarviketeollisuuden ja etenkin kaupan kansainvälistyminen lisäävät paineita entistä kustannustehokkaampaan toimintaan, mikä ei välttämättä suosi pienten volyymien tuoteryhmiä.

Luomulla on kuitenkin uskollinen kuluttajakuntansa. Viime vuoden aikana luomutuotteita säännöllisesti käyttävien osuus kasvoi reiluun 20 prosenttiin. Nämä kuluttajat ovat vahvasti sitoutuneita valitsemaan luomutuotteita. He käyttävät muita kuluttajia laajempaa luomuvalikoimaa, päivittäistavarakaupan lisäksi hankkivat luomua myös suoraan tiloilta ja luontaistuotekaupoista ja he ovat myös selvästi kiinnostuneempia edelleen lisäämään luomutuotteiden käyttöään. Siihen on vielä hyvät mahdollisuudet, sillä heilläkin ostoskorista luomua on vain murto-osa. Puolet näistä kuluttajista arvioi luomun osuudeksi alle 15 prosenttia.

Helsingin Myllyltä uusi sopimusmalli viljalle

Kysynnän tasoittuminen merkitsee entistä suurempaa haastetta sekä tuotteiden laadulle että toimitusketjun hyvälle yhteistyölle. Luomuviljan jalostajat ottavat haasteen vastaan. Suomen suurin kotimaisen luomuviljan jalostaja Helsingin Mylly Oy ottaa käyttöön uuden laatu- ja sopimustuotantomallin. Malli esitellään viljelijöille kevättalvella 2003 ja asiasta kiinnostuneille viljelijöille järjestetään maaliskuussa informaatiotilaisuuksia Uudellamaalla ja Pohjanmaalla.

Yritys tarjoaa luomuviljatiloille sopimusmallin, jossa tuottajan saama kokonaishinta muodostuu takuuhinnan lisäksi useista laatu- ja sopimuslisistä. Niiden tarkoituksena on turvata sopimuksiin sitoutuville keskimääräistä markkinahintaa parempi tuottajahinta. Helsingin Myllyn tavoitteena on kasvattaa luomun osuutta siten, että tänä vuonna luomutuotteiden osuus on noin 20 prosenttia ja vuonna 2005 jo yli puolet liikevaihdosta.

Tarjolle perunoita eri käyttötarkoituksiin

Kuluttajalle laatu tarkoittaa ennen kaikkea myös tuotteen sopivuutta hänen tarpeisiinsa.

Hitaan kierron ja huonon esillepanon lisäksi luomutiskit näyttävät usein vaatimattomilta siitä syystä, että valikoimaa on niin vähän. Sipulia, porkkanaa, perunaa, pari kaalia ja muutama tomaattipussi. Osastonhoitajan on vaikea rakentaa näistä houkuttelevaa kampanjaa ja kuluttajan mielessään herkullisia aterioita. Vai voisiko kuluttajaa auttaa muutamilla resepteillä ja käyttövinkeillä, jotka löytyisivät tuotteen kääreestä tai kulkisivat kuljetuslaatikon mukana kauppaan?

Toisaalta, luomun osuus näiden perustuotteidenkin myynnistä on toistaiseksi vain muutamia prosentteja, joten sitäkin on mahdollista kasvattaa vielä reippaasti. Otetaan esimerkiksi peruna, jota kaupassa usein myydään nimellä luomuperuna. Kuluttajat eivät kuitenkaan enää osta pelkkää perunaa, vaan perunaa tiettyyn käyttötarkoitukseen. Luomuperunaakin pitäisi olla tarjolla keitinpotuiksi, muusiin ja uuniperunaksi. Ja sen tulisi myös selvästi näkyä pakkauksesta. Tämä saattaisi moninkertaistaa luomuperunaostokset nykyisistä.

Teksti: Marja-Riitta Kottila
S-posti: marja-riitta.kottila@finfood.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |