Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Kemira mukaan siemenbisnekseen

Kemira GrowHow on lähtenyt mukaan siemenkauppaan. Tänä keväänä se markkinoi Monsanton Englannissa jalostamaa Prestige-mallasohraa. Jatkossa lajikkeita on tulossa lisää.

"Meidän strategiamme on olla arvostettu yhteistyökumppani koko ruokaketjussa. Haluamme tuoda kasvuohjelmalla lisäarvoa ja kilpailukykyä niin viljelijälle kuin teollisuudellekin", tuotepäällikkö Juha Sillanpää sanoo.

Kasvuohjelma-strategiaan siemenkauppa käy hänen mielestään hyvin. Kasvuohjelmaan kuuluvat lajikekohtaiset viljelyohjeet, joten omat lajikkeet sopivat kuvioon. Tähän mennessä tehty yhteistyö Boreal Kasvinjalostuksen ja K-maatalouden lajikkeiden kanssa jatkuu edelleen, myös niiden lajikkeille tehdään yhteistyössä kasvuohjelmia.

"Siemenkauppaan emme lähde mukaan bulkkitavaralla, vaan meidän lajikkeillamme pitää todella olla jokin lisäarvo. Tarkoitus ei ole, että meillä on kolme kauralajiketta, neljä ohraa, ruista ja niin edelleen, emme välttämättä pyri kattavaan valikoimaan, vaan hyviin lajikkeisiin", Sillanpää toteaa.

Ensimmäisenä GrowHow markkinoi mallasohraa nimeltä Prestige. Sen erityiseksi lisäarvoksi Sillanpää nimeää mallastuslaadun. "Euroopassa mallastamot käyttävät sitä paljon, ja myös meillä siitä on kysyntää. Kun lajike sopii mallastamolle hyvin, myös viljelijä löytää viljalle markkinoita."

Sama lajike
Suomeen ja Baltiaan

Monsanto tunnetaan Suomessa ehkä parhaiten kasvinsuojeluaineistaan. Niiden osalta se on tehnyt Kemira GrowHow'n kanssa yhteistyötä jo pitkään. Lajikejalostus on sille myös merkittävä toimiala. Niinpä GrowHow on helppo valinta yhteistyökumppaniksi.

Suomi on pieni ja melko suljettu markkina-alue monessakin asiassa. Euroopasta löytyy lukuisia tunnettuja kasvinjalostajia, joista ei meillä tiedetä juuri mitään. Sillanpää kertoo, että muitakin lajikkeita on lähivuosina tulossa valikoimiin.

GrowHow'lla on siemenkaupasta kokemusta Baltian maista jo lähes viiden vuoden ajalta. Yksi tärkeä pointti siemenkaupan lajikevalinnassa on, että sama lajike sopii useampaan maahan, niin Baltiaan kuin Suomeenkin.

"Baltiassa tavoitteenamme on olla viljan ja rapsin siemenkaupassa ykkönen vuoteen 2007 mennessä. Sillä tiellä olemme jo pitkällä", Sillanpää sanoo. Suomessa päämäärää ei ole yhtä tarkasti määritelty, vaan tavoitteena on muutaman vuoden kuluttua olla merkittävä toimija Suomessa viljan kylvösiemenmarkkinoilla.

Kasvuohjelma
siemensäkin kyljessä

Kasvinjalostukseen liittyvää työtä GrowHow ei Suomessa aio tehdä. Uudet lajikkeet toki testataan Suomessa, sekä virallisissa lajikekokeissa että omissa kokeissa, niin Kotkaniemen tutkimusasemalla kuin kasvuohjelmatiloillakin.

"Meidän markkinoimamme lajikkeet ovat Euroopassa jo tunnettuja ja hyväksi todettuja. Koetoiminnalla haemme Suomesta kullekin lajikkeelle sopivat viljelyvyöhykkeet, ja opimme lisää lajikkeen vaatimuksista esimerkiksi maalajin, kasvinsuojelun tai lannoituksen suhteen", Sillanpää sanoo.

Lajikekohtaiset kasvuohjelmat löytyvät tällä hetkellä esimerkiksi internetistä tai maatalouskaupasta. Omien lajikkeidensa kasvuohjelmat GrowHow painaa siemensäkin kylkeen.

Teksti: Saara Salonen
S-posti: 

 

| Sivun alkuun | Sisältö 3/04 | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |