Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Okra täytti odotukset

Kolmastoista Okra näyttely teki sen taas. 220 näytteilleasettajaa poistui Oripäästä hymy huulilla ja kokemaansa tyytyväisenä. Noin 30 000 vierasta tuskin moitti oloaan hekään, vaikka lauantain sateiden takia lähtivätkin kotimatkalle hyvissä ajoin.

KHP-myynti Ky:n toimitusjohtaja Timo Piirto totesi heti tavattaessa: "Tämä on hyvä näyttely!" Piirron mukaan osastoilla kulkee asialla olevaa väkeä. Siten esittelijällä on oikeita asiakkaita, eikä hänen tarvitse ahertaa seurustelu-upseerina. KHP-myynti on ottanut tuotevalikoimaansa utajärveläisen RP-Koneen lumenaurauslevyt. Piirto sanoo panneensa tuotteet merkille pohjoisessa kulkiessaan.

Tyytyväisyyttä paistoi myös toinen pienyrittäjä, Tmi Juhani Rahkonen. Rahkosen DG -vaakamallisto on täydentynyt kolmella uudella mallilla. DG - etukuormainvaaka punnitsee ja summaa kauhallisten painon. Siinä on hydrauliikan paineanturi, punnitusasennon osoitin, tietokoneyksikkö näytöllä, tulostin sekä niiden väliset kaapelit.

DG - riippuvaaka on kompakti vaaka, jonka viisi mallia riittää 500 - 9 500 kilon punnituksiin. Riippuvaaka on helppo siirtää kohteesta toiseen, sillä mallit painavat vain 3,6 - 11,6 kiloa. Riippuvaaka soveltuu esimerkiksi nosturiin erinomaisesti. Lattiavaaka puolestaan soveltuu alle 4 000 kilon kappaletavaran sekä eläinten painon määritykseen. Lattiavaakakin siirtyy nopeasti, sillä vaaka-anturit painavat vain 25 kiloa.

Rahkosella on tarjolla myös DG -ajoneuvovaaka. Sillä voidaan luotettavasti selvittää irtotavarakuormien paino esimerkiksi tilojen välisessä kaupassa. Sillä on myös helppo varmistaa kuormien laillisuus tieliikenteessä.

Rahkosen tuotevalikoimiin kuuluu lisäksi asennustöiden helpottamiseksi tarkoitettuja laitteita, kuten traktorin hydrauliikalla toimiva 13 tonnin tunkki. Ajoneuvojen pyörä-asennuksiin on tarjolla kätevä apulaite.

Suorakylvökoneiden tarjonta piikissä

Suorakylvökoneita riittää, vaikka kotimaisista oli nähtävänä vain Vieskan metallin Aitosellainen. Agency Koppinen Oy tuo maahan uusia argentiinalaisia Bertini-suorakylvökoneita. Bertini uskoo Great Plainsin tapaan rypytetyn leikkurin muokkauskykyyn. Lisäksi Agency Koppinen kunnostaa ja myy Englannista tuotuja käytettyjä Massey Ferguson suorakylvökoneita. Niitä tuntuu siellä aina vain riittävän.

Suomen Suorakylvö Oy tuo maahan Brasilialaista Semeaton TDNG 300 E -mallia. Se onkin tarkoitettu nimenomaan Euroopan markkinoille. Semeatossa on kylvösyvyys ja siemenen peittyminen ratkaistu luotettavan oloisesti.

Great Plains esiintyi likimain koko repertuaarillaan. Tosi on, että tämä Yhdysvaltain Kansasissa valmistettu kone on luonut alalle standardeja. Nyt se sai olla rauhassa pahimmalta kilpailulta, kun Krausea ei Okrassa näkynyt.

Alkaako perävaunubuumi?

Perävaunujen tarjonta oli Okrassa poikkeuksellisen kattavaa. Nyt tuntuu siltä, että lava on tavalla tai toisella oltava irrotettavissa tai ainakin helposti muunneltavissa useampaan kuin yhteen käyttötarkoitukseen.

Ruotsalainen Bigab on ollut Suomen markkinoilla jo jonkin aikaa. Se on vaihtolava-alusta, jossa lavat vetäistään päälle koukkupelillä. Maitotonkan paksuisia ja metrien pituisia hydraulisylintereitä hommassa tietysti tarvitaan, ja sitä myöten hydrauliöljyä. Bigabin runko on erinomaisen tukeva ja tietysti raskaskin, kun otetaan huomioon vaihtolavalaitteet.

Samaa koukulla toimivaa vaihtolavalinjaa edustaa tanskalainen Kimadanin perävaunu. Se on vielä Bigabiakin järeämpi ja kenties tarkoitettu paremminkin tiellä ajoon. Teli on jousitettu ja renkaat kestävät ripeääkin vauhtia. Lavan vaihtoa tukevoittaa hydraulisesti liikuteltava tukirulla rungon takana alla.

Multiva TRH -perävaunuissa on hydraulinen jousitus. Lavan vaihto on perin helppoa juuri hydraulijousituksen ansiosta. Sillä nostetaan runko ylös, laitetaan lavan alle jalat, irrotetaan lavan lukitus ja lasketaan runko alas. Siinä on kaikki. Multivan perävaunuihin saa halutessaan aisaan hydraulisen jousituksen. Hydraulitoimintoja voidaan hallita hytistä kauko-ohjaimella. Multivan perävaunuihin on saatavana uutuutena myös vaaka. Se kertoo perävaunun massan Buetooth-linkillä suoraan kännykkään.

Perävaununvalmistajana esiintyy uutena yrittäjänä Kartanokoneet. Sen Karko-perävaunuissa on niin ikään perusideana vaihtolava-ajattelu. Tällä hetkellä saatavana on peruslava ja sen päälle sopiva viljalaitamoduli. Rehulaitamoduli tekee Karkosta 37 kuutiometriä vetävän perävaunun säilörehun korjuuseen. Vielä on tarjolla erillinen lietesäiliömoduli. Sillä voi levittää sekä lietelantaa että virtsaa.

Karko-perävaunuissa pistää silmään perin juurin laadukas suunnittelu ja toteutus. Karko perävaunut oikein huokuvat laatua ja lujuutta. Alustan alle ei edes tarjota muuta kuin parasta, eli Nokia ELS 600/55R 26,5 -renkaat.

Kipa oli ratkaissut rehulaitakysymyksen siten, että rehulaidat ovat lavasta ylöspäin oma yksikkönsä. Se voidaan ottaa lavan päälle ja taas jättää jalkojen varaan samaan tapaan kuin Karkon lavamodulit. Perälautamekanismi on rehulaitojen tärkein yksityiskohta, sillä se pitää laidat kasassa ja ehjinä, tai sitten ei. Kipan hydraulisesti avattava takalaita edustaa tässä kohden terveen näköistä ajattelua. Kipa-perävaunuja on valmistettu Kivimäen konepajalla Huittisissa jo yli 40 vuotta.

Vielä bongasin Okrassa Juto-perävaunun. Siinäkin on koukkusysteemillä toimiva vaihtolavalaitteisto. Juto-perävaunut valmistetaan Virossa, mutta ne viimeistellään ja myydään Kiteen Kone Diesel Ky:n toimesta.

Matala perusmuokkaus kiinnostaa

Kaikesta päättäen oikealle kyntösyvyydelle on ryhdytty antamaan sille kuuluvaa painoarvoa. Humus on kovin äkkiä katoava luonnonvara. Lisääminen sen sijaan ottaa vuosia ja vuosikymmeniä. Humuspitoisuuden köyhdyttäminen liian syvällä kynnöllä on maksanut monelle talolle pitkän pennin, vai pitäisikö sanoa sentin.

Turun Konekeskuksen maahantuomissa Ovlac-auroissa on nyt myös matalamuokkausmalli. Kovin se on siipimalliltaan saman oloinen kuin Hydreinin vastaava. Jyrkkä ja korkea lieriöterä sekoittaa kasvinjätteet tehokkaasti.

Huuhkan monitoimimuokkaimessa on käytetty mietintämyssyä syvällä päässä. Huuhkan runkoon sopii auran terien lisäksi perälevy, raivauskoukku ja juontokoura. Itse aura on paluuauraperiaatteella toimiva, mutta terät käännetään totutusta poikkeavalla tavalla. Kun runko on käännetty, käännetään äsken huilanneet terät uusiin pyöräyttämällä runkoa 90 astetta pituusakselin ympäri. Siivet on viisaasti valmistettu tukevasta muovista. Ei tartu siihen maa.

Toki oli mukana lapualainen A-Faberkin omalla Kyntömuokkarillaan. Totuuden nimessä on todettava, että juuri A-Faber on pakottanut muutkin tuumailemaan näitä humuksen riittävyysasioita. Hyvä niin.

Ei ollut Okrassa pulaa kultivaattoreista sen paremmin kuin lautasäkeistäkään. Niissä ei sen kummempaa kehitystä ole tapahtunut, ovatpahan vain järeytyneet. Perään on ilmestynyt erilaisia vatkaimia kaiketi jälkeä parantamaan. Silti tahtoo jäädä kasvinjätteitä näkyviin.

Näyttelykentällä havaittua:

Argentiinalaisen Bertinin vantaat möyhentävät maata aika tavalla. Rypytetyn etuleikkurin sivussa kulkeva jousi pitää kiinni kasvinjätteistä, jotta ne katkeaisivat vakoon painumisen asemesta. Kaksoisleikkurin välissä on tukeva muovipökäle, joka pyyhkäisee siemenet vaon pohjalle. Rankat tiivistyskiekot sulkevat kylvövaon.

Kimadanin vaihtolava-alusta on tehty nopeaan ajoon. Koukkumekanismi vaatii järeät sylinterit. Aivan rungon takaosassa on hydraulisylintereillä hallittava tukirulla, joka vakauttaa alustaa vaihtotilanteessa.

Karkon lietelantamoduuli on erittäin hyvin tehty. Missään kohdassa ei ole oikaistu laadun kustannuksella.

Huuhka matalakyntöauran runkoon sopii paluuauran lisäksi perälevy, raivauskoukku ja juontokoura.

Kipan perävaunun tuorerehulaidat voi jättää jalkojen varaan, kun alustaa ja lavaa tarvitaan muihin töihin.

Mepun krematorio polttaa pienet siat ja siipikarjan steriiliksi tuhkaksi. Kevytöljyä kuluu noin kilo kahta raatokiloa kohti. Kertapanos voi olla 91 raatokiloa.

Teksti: Jussi Knuuttila
S-posti: @netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö 9/04 | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |