Blogit ja keskustelupalstat ovat yrittäjille parhaita myyntitykkejä internetissä, arvioi yrittäjiä kouluttava konsultti Sirkku Hirvonen. Niiden tehokkuus perustuu Hirvosen mielestä tekniseen rakenteeseen; se sopii jetsulleen hakukoneiden tekniikkaan.

Hirvonen vetää sosiaalisen median koulutuksia milloin missäkin päin Suomea. Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa Maa- ja kotitalousnaisilla on Särvintä pöytään -hanke, jonka vetäjät kutsuivat Hirvosen opettamaan yrittäjiä käyttämään Facebookia ja blogeja markkinoinnissa ja myynnissä.
Kurssilla yrittäjille hankittiin tunnukset ja heille perustettiin Facebook-sivu sekä blogi. Koko koulutuspäivän Hirvoselta irtoili nasevia vinkkejä siitä, miten kaupankäyntiä piristetään sosiaalisella medialla (käytetään myös some-lyhennystä).
”Siinä on haastetta, että saa ihmiset jatkuvasti ylläpitämään sivuja”, Hirvonen miettii.

Facebook tietää,
ketä kiinnostaa


Oman työnantajansa Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n sivuilla Sirkku Hirvonen kirjoittaa mm. AIDA-mallista. AIDAn kirjaimet tulevat englanninkielestä ja tarkoittavat, että asiakas on saatava huomaamaan tuotteet, kiinnostumaan niistä, tahtomaan niitä ja lopuksi ostamaan.
Isoilla yritysketjuilla on yleensä kattavat sähköiset toteutukset. Hirvonen toivoo, että pienet saisivat hieman tasattua isojen etumatkaa sosiaalisen median keinoin ja jos ansainta perustuu sähköiseen markkinointiin, pitäisi nyt olla käytössä myös mobiililaitteissa toimiva palvelu.
Hirvonen kannustaa kokeilemaan kauppapaikkaa Facebookissa.
”Palvelun voi kohdentaa tietyn alueen asukkaille, tietyn ikäisille ihmisille tai jostakin harrastuksesta kiinnostuneille”, hän luettelee. Facebook hakee ihmiset, joiden sivuilla nämä ehdot täyttyvät.
Facebook-sivulleen saa erilliset esittelysivut vaikkapa myytäville lomamökeille. Kutakin mökkiä voi esitellä erikseen. Sivuille kannattaa syöttää yhteydenottolomake ja muut yhteystiedot, tarjouspyyntölomake ja vielä kauppapaikka, josta mökin voi varata tai saman tien maksaa.
Yrityksessä, jossa Hirvonen työskentelee, Facebook on korvannut sähköpostinkin. Sisäisessä viestinnässä se on koettu sähköpostia näppärämmäksi.

Tuottajatori saa
lisää myyntitehoa


Hirvonen vakuuttaa, että sosiaalisen median käyttö yrittäjille ei ole aikakysymys, kun päivittäminen alkaa olla rutiinia.
”Asensin omalle tietokoneelleni sovelluksen, joka seurasi, mitä tein koneella. Sosiaaliseen mediaan kului 20 minuuttia päivässä.”
Hirvosen kurssilla ollut yrittäjä Risto Komi sanoo kaipaavansa lisää vuorovaikutusta kuluttajien kanssa. Hän on Elimäellä toimivan Alppiruusun tuottajatorin yrittäjä ja myy yli sadan tavarantoimittajan tuotteita.
Tuottajatorilla on ajantasaiset verkkosivut, mutta ei sähköistä kauppaa. Komi sanoo, että verkossa tilattujen elintarvikkeiden maksaminen, niiden toimittaminen asiakkaille ja elintarvikkeiden säilyminen eivät ole ihan ongelmattomia.
Komi on monin tavoin koettanut virkistää torin tuotteiden kauppaa. On järjestelty bussikuljetuksia, viritelty ruokapiirejä, oltu mukana eri tapahtumissa. Nyt tulevat Facebook ja blogit.
Tuottajatorilla Komi on havainnut, että lähiruokakeskustelu piristää kauppaa, ja erilaiset ruokaskandaalitkin hetkeksi.
”Nykyään ihmiset ostaessaan ajattelevat tuotteiden vaikutusta omaan terveyteensä enemmän kuin tuotteiden hintaa”, Komi kertoo.
”Ennen oli toisinpäin.”

Www.liiketoiminta.info -sivuilla on artikkeleita sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen.



Uusin lehti

KOKO SISÄLTÖ 10 /2011

  • Rakentaminen: Parsinavetta laajeni edullisilla lehmäpaikoilla

    Tutkimus: Metlalta uusi malli suojelukorvausten laskemiseen

    Hyvä Sato -kilpailu: Satoa tuli odotetusti – jopa yli

    Kasvinsuojelu: Syyskylvöt kaipaavat tautisuojaa

    Viljamarkkinat: Suuri viljasato ei päädy varastoihin

    Kasvinviljely: Tuoretuottajalla puhelin auki koko ajan

    Koneet ja tekniikka: Ensikokemukset Yara N-sensorista
    Hollanti ylivoimainen EM-vetokisassa
    Komiasti Comialla
    Massikalta uudet 7600-mallit
    R-sarja rynnii uuteen teholuokkaan

    Automaattilypsy: Robotiikka tuli lypsykaruselliin

    Geeniteknologia: Jalostuksen hyötyjä ei saa hukata

    Metsätalous: Taimikasvatus on käsityötä
    Harvennuksesta halvemmalla
    Puukartellin vahingot puntarissa
    Hallitus ottaa metsästä miljoonia
    Koneille uusia töitä

    Erikoistuotanto: Makeapihlajalla menekkiä

    Terve Eläin: Kuinka tehdään satatonnareita?

    Toistuvat:
    Uutiset
    Vähätalo
    Verkossa
    Antinpoika
    Väinö Vältti
    Vaaran paikka
    Nollarajalla

  • Kannen kuvat Helena Anttila-Lindeman ja Jussi Knuuttila.

  • Seuraava Maatilan Pellervo ja Pellervon Iso Kalenteri ilmestyvät 17.11. Kodin Pellervo ilmestyy 13.10.2011.


  • Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.