Sutta ja sekundaa
Teksti: Vesa Jääskeläinen
Atrian käynnistämä mainoskampanja kotimaisen lihan puolesta oli viedä monelta aamukahvit väärään kurkkuun. Susi naudan vaatteissa –kampanja osuu kuitenkin ajanhermoon paremmin kuin pelkät puheet kotimaisen lihan paremmuudesta, eläinhyvinvoinnista ja tautivapaudesta. Naudan päätä vuodasta raahaava susihukka ja tekstin sanoma herättelevät kuluttajia miettimään kotimaista tuotantoa hyvinkin raadollisella tavalla.
Kampanjassa käytetään nyt samoja aseita, millä lihan tuotantoa vastustavat tahot ovat iskeneet kotimaista alkutuotantoa vastaan kuin vierasta sikaa. Tosin tässä mainoskampanjassa ei nähdä salaa kuvattuja videoita, vaan pöytään isketään suomalaisen tuotannon valttikortit: terveet eläimet, hyvä hoito ja karjan kotimaiset rehut. Tieto on tässä mielessä paras ase.
Atrian mukaan kotimaiseksi mielletty liha saattaa tulla ruokapöytiimme maailman ääristä planeetan toiselta puolelta, Brasiliasta, Argentiinasta, Thaimaasta tai ties mistä, sillä monet suomalaiset lihatalot ovat alkaneet käyttää ulkomaista alkuperää olevaa lihaa päämerkkiensä alla. Ympäristökysymykset eivät jää mainoksen ainoaksi sanomaksi, sillä mukaan on vedetty myös antibiootit ja säteilytetty liha. Näihin asioihin sietäisi liha-alan alasajoa havittelevien aktivistienkin puuttuvan yöllisten häiriköintiretkien sijaan.
Ärhäkkä sanoma pistää keskivertokuluttajan miettimään kahdesti syömisiään, mikä on tietysti hyvästä, mutta viesti olisi vielä vahvemmin vietävä ravintoloihin ja laitoskeittiöihin, sillä suurkeittiöiden patojen ääressä pienen kuluttajan ääni ja vaikutusmahdollisuudet hukkuvat helpommin.
Ylilyönneiltäkään ilmoituskampanjassa ei ole vältytty. Mainoksen mukaan kotimaisen lihan voi erottaa maistamalla Jos väite pitää paikkansa, niin sittenhän kotimaisten tuottajien pitää vain onnitella itseään, jos siinä on kerran onnistuttu myönteisessä merkityksessä.
Valitettavasti alkuperämaata pitää tihrustaa yhä useammasta lihajalosteesta ja einespaketista, sillä Hyvää Suomesta -joutsenlippumerkki on käynyt harvinaisemmaksi tai sen merkitystä on yritetty häivyttää yritysten samantyyppisillä omilla logoilla.
Ruuan hinta nousee
Tutkijat varoittelevat ruuan hinnan rajusta noususta loppuvuotta kohti. Kyse on vain muutamasta prosentista, mikä tuskin kaataa monen taloutta. Kauppa osaa kyllä hinnoitella lopputuotteet, mutta enimmän osan hintojen noususta soisi kohdistuvan alkutuottajille, jotka sinnittelevät jatkuvasti kohoavien tuotantokustannusten kanssa. Lihan tuottajahintojen pitäisi seurata suoraviivaisemmin tuotantopanosten hintoja.
KOKO SISÄLTÖ 4 /2011
- AJANKOHTAISTA
- TEEMA: RUOKINTA
- MUUT ARTIKKELIT
- Seuraava Maatilan Pellervo ja Lihatalous-liite ilmestyvät 4.8. ja Kodin Pellervo 16.6.2011.
Uutisia meiltä ja muualta
TNS Gallup:
Maaseutuministereitä
Painopisteinä eläinten terveys ja jalostus
Jalostuksen pääpaino hyvän emolinjan sonneissa
Tuloksia pihvirotujen ja risteytysten tilakokeista
Missä vasikka, siellä yskä
Neospora on naudan ja koiran yhteinen loinen
Aasia nousee kasvumarkkinaksi
Suomen Sikayrittäjien suurin huolenaihe alan heikko kannattavuus
Pakkaus suojaa lihaa
Kotimaiseen sikatalouteen kannattavuutta
Tanskan malliin
Sorkkija: Draamaa
Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.