ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

kommentteja.jpg (12245 bytes)

Sponsoroinnin hyötyjä ei tiedä kukaan

Kuten yritysten brandien rakentamisessa ja markkinoinnissa niin myös sponsoroinnissa jokainen osuustoimintayritys puuhaa omassa nurkassaan visusti yksin. Sponsoroinnin hyötyjä suhteessa niiden kustannuksiin on vaikea puolueettomasti selvittää. Nykyisin arviot hyödyistä perustuvat paljolti sponsorointipäätöksistä vastuussa olevien omiin tietoihin tai esim. tapahtumien järjestäjien omiin tietoihin eli puhtaasti myyjän intressiin.

Kun valmistaudumme 25.4. järjestettävään Pellervon Päivään teemalla kilpailuetua osuustoiminnasta, niin löytyisiköhän tällaisen selvityksen teosta yksi osuustoiminnallisen yhteistyön paikka? Jo osittainenkin yhteistyö saattaisi keskipitkällä aikavälillä säästää ot-yrityksiltä miljoonia.

Analyyttinen tiedon kerääminen, tutkiminen ja vertailu ainakin antaisi lisää tietoa ja näkemystä yritysten sisälle näistä asioista vastuullisten ihmisten käyttöön. Se auttaisi yritysten omaa päätösten tekoa, suunnittelua ja toimintaa koventuneessa markkinatilanteessa.

Parhaimmillaan osuustoiminnan keskinäinen yhteistyö antaisi nykyistä paljon laajemman ja vakuuttavamman yhteiskunnallisen kaikupohjan ja tehostaisi toiminnan tuloksellisuutta. Brandeihin, markkinointiin ja sponsorointiin käytetyt miljoonat ovat sitä paitsi viimekädessä ainakin osin yhteisen jäsenkunnan keskeistä varallisuutta (ks. OT 3/00).

Seuraavassa julkaistaan lyhennelmä toimittaja Pekka Alarodun Pellervon verkkosivuille tekemästä selostuksesta osuustoiminnan harjoittamasta sponsoroinnista kulttuurissa ja urheilussa. Siitä selviävät mm. yritysten saamat parhaat kokemukset sponsoroinnista:

Yritykset hakevat sponsoroinnilla näkyvyyttä. Sitä saadaan tv-lähetyksistä tai suurista yleisötapahtumista, mieluiten molemmista. Selkeimmin urheilun ja muun sponsoroinnin raja kulkee op-ryhmässä. Kulttuuri ja hyväntekeväisyys hoidetaan keskitetysti Op-keskuksesta. Urheilun taas hoitavat osuuspankit laajalla lajikirjolla. Osuuspankit tunnetaan musiikista, mm. OKO:n taidesäätiön stradivariusviuluista, jollaisen nuori taiteilija voi hakemuksesta saada soittimekseen. Op-ryhmä näkyy Kuhmon kamarimusiikkijuhlilla ja se sponsoroi myös Savonlinnan Oopperajuhlia, jonne viedään paljon vieraita.

Metsäliitolla ja Sinfonia Lahdella on pitkä yhteistyö, jossa syntyi visio puisesta konserttitalosta, Lahden Sibelius-talosta. Myös Myyrmäen jalkapallostadionin puinen katsomo on visioitu Finnforestin sponsoriyhteistyössä. Kestopuu ei ole herkkää syttymään, kun siitä uskalletaan rakentaa jopa mahdollinen huligaanien temmellyskenttä. Metsä-Serla puolestaan sponsoroi mm. taidenäyttelyjen katalogeja, joissa tarvitaan korkealaatuista paperia.

Kulttuurissa suosituin on Seinäjoen Tangomarkkinat, jossa tv:llä on keskeinen rooli. Tanssit pidetään Atria-hallissa ja katutansseissakin Atria näkyy. Lähivakuutuksen ilmaiset tavaransäilytyspaikat ovat saaneet tangoväen suuren suosion ja myös löytötavarapisteet ovat tarpeeseen.

Valio pitää tärkeänä, että sen sponsoroimassa tapahtumassa on selkeää tuotemyyntiä. Pääpaino on suurissa urheilutapahtumissa, joissa liikkuu eniten ihmisiä. Valio on mukana Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla ja Vuoden Kokki- kisassa. HK Ruokatalo taas vie vieraitaan Porin Jazzeihin.

Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi

| Sivun alkuun |