kirjaimittain.gif (7478 bytes)


OP-Pohjola, HKScan ja Atria
nousivat parhaimmalle tasolle

Osuustoimintayritysten vastuullisuuden kehitysportaat on vastuunumeromme vakioaineistoa. Sen laatijana toimi nyt ensimmäistä kertaa ekonomi, MML Ari-Pekka Virta, joka tuoreimpien raporttien perusteella päätyi nostamaan koko OP-Pohjola -ryhmän parhaimmalle tasolle ”Vastuullisuus kilpailuetuna”.
Hän nosti myös sekä HKScanin että Atria-ryhmän samalle ylimmälle tasolle. Valio ja Tapiola säilyttivät hyvin paikkansa parhaimpien ot-yritysten joukossa.


Kaikki nämä viisi kärkiyritystä ovat pitkäjänteisesti petranneet omaa vastuullista toimintaansa. Seurantaa aloittaessamme parhaimmatkin niistä sijoittuivat toiseksi ylimmälle tasolle eli ”Omaehtoiseen vastuunottoon”, jota luonnehtivat eettinen sitoutuminen ja valvonta.

S-ryhmän sijoitettiin nyt toiseksi ylimmälle tasolle. Siihen yhdistettiin nyt sekä SOK että S-osuuskaupat. Kilpailija Keskon vastuullisuusseuranta ja -raportointi hakkaa edelleen S-ryhmän vastaavat toiminnot.

Tällä hetkellä tämä suomalaisen osuustoiminnan kaksijakoinen kehitys näyttää korostuneen. Kuluttaja- ja palvelupuolella menee jatkuvasti lujaa, mutta tuottajapuolella peli on mennyt tiukaksi.

Kaupan katteet kasvoivat

S-ryhmä ja K-ryhmä ovat viime vuosina kilpailuttaneet kotimaista elintarviketeollisuutta todella kovasti. Samalla niiden elintarvikkeiden myynnistä ottamat katteet ovat kasvaneet merkittävästi, minkä useat tutkimukset - esim.
MTT:n tekemät - ovat viime aikoina osoittaneet.

Myös EU:ssa ollaan herätty maataloustuottajien vaikeutuneeseen asemaan markkinoilla. Jos tilanteeseen pystytään reagoimaan järkevällä tavalla kohentamalla nimenomaan tuottajaosuuskuntien toimintamahdollisuuksia, niin se varmistaisi markkinoiden vakaamman ja kestävämmän toiminnan myös kuluttajien näkökulmasta.

EU:ssa alkanut keskustelu on tosin ainakin alkuun ollut vähän löperöä, kun on puhuttu epämääräisesti ”tuottajaorganisaatioiden” vahvistamisesta. Miksi ihmeessä osuustoiminta pitäisi tässä keksiä uudelleen?

S- ja K-ryhmä omaavat Suomessa yhdessä määräävän 78 %:n markkina-aseman (OT 4/10). Yhdelläkään suurella elintarvikeyrityksellä ei ole varaa jäädä pois kummankaan kauppaketjun valikoimista.

Lisäksi saksalaisen Lidlin toiminta markkinoilla on vetänyt kotimaisen elintarviketeollisuuden katteet jopa pelottavan tiukoille. Siitä kertoo osaltaan myös Järvi-Suomen Portin luopuminen pelistä. Portin Mikkelin laitosten operointivastuu on siirtymässä HK:lle.

Hyvin lypsävää lehmää ei koskaan saisi ajaa henkihieveriin. Muuten myös toiminnan jatkuva kehittäminen ja kotimaisen ruokahuollon turvaaminen vaarantuvat. Tosin Lidl ei siitäkään ota mitään vastuuta, ja moni kuluttaja sen jo tietääkin (ks. s. 14).

Avaria näkökulmia

Eräs ajan merkki tänä syksynä on ollut sekin, kun kotimaisen meijeriteollisuuden suurimmat kilpailijat - Valio-ryhmä ja Arla Ingman-ryhmä - johtajiensa suulla ovat kovin sanoin arvostelleet toisiaan Maaseudun Tulevaisuudessa maitotuotteiden hintatason romahduttamisesta yhdessä kaupan kanssa Suomen markkinoilla.
Ketään syyttämättä ehkä hekin osaltaan ovat tehneet markkinoilla myös eräitä virhearviointeja. Korjausliikkeet ovat kuitenkin jo tulossa.

PTT ennusti syys-lokakuun vaihteessa, että suomalaisille kuluttajille on tulossa ruuan muutaman prosentin hinnannousu ensi vuonna. Arvio taisi olla keskimäärin 3,5 %. Se ainakin hieman helpottanee monesti hyvin velkaantuneiden viljelijäyrittäjien taloutta. Jälkimmäisen muuten Helsingin Sanomatkin syyskuussa huomasi.

Yhteiskuntavastuuteemassa kannattaa muistaa vanhan sananlaskun viisaus: Tunne oma tilasi – anna arvo toisellekin.

Tämäntapaisia näkökulmia tässä numerossa yritämme avata ja avartaa.

Mauno-Markus Karjalainen

| Sivun alkuun |