ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

Hinta yhä ratkaisee kuluttajan ruokaostokset  

Joidenkin tutkimusten mukaan maku on jopa ratkaisevinta ruokaa ostettaessa. Mutta viimeisin Suomen Gallupin suuri elintarviketietotutkimus 2005 kertoo, että edullisuus on edelleen selvästi tärkein peruste elintarvikkeiden valinnassa. Seuraavaksi tärkeintä on, että ruoka on helppokäyttöistä, helposti saatavilla sekä nopeaa valmistaa ja syödä.

Naisten mielestä ruoan on myös oltava sellaista, jota muutkin perheenjäsenet voivat syödä. Sopiva annoskokokin menee herkullisuuden edelle.


Tiina Lampisjärvi
- Suomalaiset ovat huonoja puhumaan ruoasta. Ruokailua on pidetty tankkaustilanteena ja ruoasta puhumista jopa sopimattomana, muistelee Finfoodin Tiina Lampisjärvi aikaa, jolloin kohteliain kysymys ruokailun jälkeen kuului: Onko vatsa täynnä.

- Nykyisin ruoasta voidaan nauttia ja sen parissa viipyillä. Ruokailu on sosiaalisesti tärkeää. Kaupassa käyminenkin voi olla muuta kuin hyllyjen välissä kiitämistä.

Tutkijat ovat huomanneet, että sama henkilö voi toimia kuluttajana monella tavalla. Viikolla syödään miten sattuu, mutta viikonloppuna valmistetaan valikoiduista aineksista viimeisen päälle gourmet-ateria.

- Finfoodin sivuilla nettikeittokirja on selvästi suosituin kohde. Kouluissa kotitalous on suosituimpia aineita ja kokki suosituimpia ammatteja. Ehkä uusavuttomien sukupolvi jää välivaiheeksi, Lampisjärvi toivoo.

Terveellisyys, käytännöllisyys
ja sisältörikkaus


Jyrki Sukula

HK Ruokatalon Jyrki Sukula puolestaan toteaa, ettei Suomessa ole keskusteltu ruoasta ainakaan sataan vuoteen sillä tavalla kuin nyt. Vauhti jatkuu vielä ainakin vuoteen 2015, hän ounastelee.

Lähes koko päättynyttä vuosisataa leimasivat sodat, pulat ja erilaiset säännöstelyt. Ruoan sijasta puhuttiin elintarvikkeista. Keskustelun karuna huippuna oli Pohjois-Karjala-projekti.

- Isoiksi trendeiksi ovat kirkastuneet ruoan terveellisyys, käytännöllisyys ja sisältörikkaus. Ravintoloiden vertailu lehdissä ja tv-kokit ovat vain jäävuoren näkyviä huippuja tässä keskustelussa.

- Suomi ei ole niin iso markkina, että ulkomaisilla toimijoilla olisi tänne järjetöntä hinkua, mutta hoksottimet on pidettävä auki, sanoo Sukula.

| Sivun alkuun |