Kodin Pellervon kotisivulle


Lehden referaattisivulle
Juttuarkisto
Pellervon matkat
Tilaajapalvelu
Mediatiedot
Toimitus
Palaute

Uutiset
Maatilan Pellervon kotisivulle
www.pellervo.fi
Osuustoiminta-lehti

KESÄKUU 07 | 06 | 2001

Karvanoppia vai koivikkoa?

Matkailualan, erityisesti maatilamatkailun hyvä uutinen kesän kynnyksellä on se, että lomasesongista odotetaan viime kesää vilkkaampaa. Lomamökkien kesän tarjonnasta oli toukokuun lopulla varattu jo 80–90 prosenttia. Ja mökinvuokraustakin lupaavammalta vaikuttaa "peti ja puuro" -majoitus. Erityisen ilahduttavaa on että yritykset ovat löytämässä maatilamatkailun. Maatilojen käyttö erilaisten kokousten pitämiseen antaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia alan yrityksille. Tämän kohderyhmän entistä parempi saavuttaminen lupaa kasvua alalle.

Alan yrittäjät uskovat myös itse näihin tulevaisuuden näkymiin, sillä Maaseutumatkailun toimialaraportin mukaan yli puolet näistä yrittäjistä uskoo yrityksensä tilan paranevan seuraavan vuoden aikana, kun kaikista majoitus- ja ravitsemisyrityksistä vastaava osuus on noin 40 prosenttia.

Pitkäjänteinen kehittämistyö on siis ilmeisesti nyt kantamassa hedelmää. Raportissa painotetaan edelleen, että maakunta- ja aluerajat ylittävä yhteistyö on välttämätöntä. Laadun ja tuotteiden kehittäminen on tietysti oleellista, mutta myös niiden markkinoinnin on oltava kohdallaan.

Markkinoinnissa oikean kohderyhmän löytäminen on oleellisen tärkeää. Joitakin vuosia sitten saksalainen matkailuesitteiden tekijä kurssitti alan ihmisiä. Hän korosti sitä, ettei Suomesta ikinä voi tulla aurinkorantoja kaipaavien keskieurooppalaisten turistien massakohdetta. Suomesta kiinnostuneet ovat luontoihmisiä, jotka arvostavat paitsi luontoa myös paikallista perinnettä, historiaa ja ovat valmiita maistamaan paikallisia erikoisherkkuja. Esitteet ja mainonta pitäisi suunnata tälle joukolle. Suomea on turha yrittää myydä ostoskeskuksen parkkipaikalla pidettävillä sambakarnevaaleilla tai kiinalaisia karvanoppia myyvillä markkinatapahtumilla.

Uusia tyylikkäitä matkailuesitteitä selaamalla on helppo huomata, että oikeaan suuntaan ollaan menossa, mutta kohderyhmälle täsmällisesti suunnattuun markkinointiin voisi varmasti panostaa vielä enemmän. Siis mieluummin kaunis suomalainen koivumaisema kuin karvanopat esitteen kanteen.

*Teksti: Kaisu Räsänen
*Sähköposti: kaisu.rasanen@pellervo.fi


Sivun alkuun | Sisältö | Arkisto | Tilaajapalvelu | Mediatiedot |
| Toimitus | Palaute | www.pellervo.fi |