17. | 2. | 2006  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi



Hankkija-Maatalous muuttaa Hyvinkäälle
Hyvää kasvua uusilla markkinoilla

Ensio Hytönen arvioi maatalouskaupan arvon säilyvän nykyisellä tasolla myös pitkällä aikavälillä.
Kuvat Markku Nummi


Hankkija-Maatalous toimii maaliskuun alusta lähtien Hyvinkäällä uudessa toimintakeskuksessa.
Talous- ja henkilöstöasioista vastaava Timo Vaara esitteli aluetta perjantaina Helsingissä.
Hankkija-Maatalouden liikevaihto kasvoi ja yritys piti markkinansa keskeisillä toimialoillaan viime vuonna.
   Selvästi toimialaa paremman kasvun Agrimarket-ketju kirjasi rauta- ja sisustustarvikekaupassa: 16 prosenttia. Myös puutarhakaupan kasvu ylsi 15 prosenttiin.
   Rautakauppaan panostetaan niin Agrimarket-ketjussa kuin S-ryhmässä. Hankkija-Maatalouden toimitusjohtaja Ensio Hytönen sanoo haastettavan Rautia-ketjun, mutta yksikköjä ei rakenneta yhtä paljon.
   Rauta- ja puutarha-alan kaupan vahvistaminen tuntui henkilöstön määrässäkin: se nousi 822:een.
   Hyvin on käynnistynyt myös hevostarvikkeiden kauppa Agrimarket-ketjussa. Alan harrastus on hyvässä kasvussa.
   Uusia ratkaisuja Agrimarketit toteuttavat myös energia-alalla. Ketjun myyntiin tuli uusia koneita, pellettien myynti on lisääntynyt ja niistä yrityksellä on yhteistyö Vapon kanssa. Ruokohelven sopimusviljely alkoi Kymenlaaksossa.
   Hytösen mukaan ruokohelpi tasaisi sopivasti sadonkorjuuta. Hän silti epäilee arvioita, joiden mukaan energiaviljely voisi kattaa jopa puoli miljoonaa hehtaaria.
   Lisää jalansijaa ketju otti myös torjunta-aineiden kaupassa.
   Talous- ja henkilöstöjohtaja Timo Vaara kertoo liikevaihtoa kertyneen Hankkija-Maataloudelle 746,6 miljoonaa euroa. Voittoa jäi edellistä vuotta vähemmän; tuolloin tulos sisälsi myyntivoittoja. Toiminnan tulos viime vuonna oli 9,7 miljoonaa euroa.
   Yhtiön taloudellinen tila on vahva. Omavaraisuus ylittää 40 prosenttia, sijoitettu pääoma tuotti viime vuonna lähes 20 prosenttia, velkaa on vähän.
   Agrimarket-ketju kehittää maataloustarvikekaupassa osaamiskeskuksia. Hytönen perustelee, että asiakkaat ammattimaistuvat yhä enemmän ja osaavat myyjät pystyvät vaikuttamaan nykyistä laajemmalla alueella.

Uutta voimaa tuotekehitykseen ja markkinointiin
Valiolle kumppani Saksasta
Valio on tehnyt yhteistyösopimuksen Saksan suurimman meijeriyrityksen Nordmilch eG:n kanssa. Tavoitteena on vahvistaa yritysten kilpailukykyä sekä molempien kotimarkkina-alueilla että kansainvälisesti.
   Sopimukseen ei liity mitään omistusjärjestelyjä. Vastaavanlaiset sopimukset Valio teki ruotsalaisten Milkon ja Skånemejerierin kanssa.
   Nordmilch eG on Saksan suurin meijeriyritys, jolla on Valion tapainen osuustoiminnallinen rakenne. Yrityksen omistaa 15 osuuskuntaa, joiden jäseninä on lähes 11 000 maidontuottajaa. Nordmilchillä on 18 tuotantolaitosta lähinnä Pohjois-Saksassa ja pääkonttori Bremenissä.
  Yhteistyötä Nordmiclhin kanssa on tarkoitus tehdä erityisesti tuotekehityksessä erikoistuotteiden kehittämiseksi, valikoitujen erikoistuotteiden valmistuksessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa ja myynnissä.
   Valion toimitusjohtajan Harry Salonahon mukaan Nordmilchin tuote- ja tuotanto-osaaminen vahvistaa Valion asemaa sekä kotimarkkina-alueella että kansainvälisillä markkinoilla.
   "Nordmilch on kiinnostunut Valion vahvasta tutkimusosaamisesta ja lisäarvotuotteista kuten laktoosittomista tuotteista ja terveysvaikutteisista tuotteista, esimerkiksi verenpaineen hallintaan kehitetystä Evoluksesta ja elimistön vastustuskykyä vahvistavista Gefilus- tuotteista. Yhteistyön avulla uskomme saavamme lisäarvotuotteita myös Saksan markkinalle, kertoo Salonaho.

Tuoreimmat nimitysuutiset Nimityksiä-linkistä.

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset