Pellervo.fi Maatilan Pellervo Iso Kalenteri
kodin pellervo

 

Kannen kuva: Ullamaija Hänninen ja Marita Suontausta.

NUMERO 11
10.11.2011


Pääkirjoitus

SUOMI: Sesongin seisahtuessa

LAPPI: Kuvissa kulkevat poromiehen muistot

ASUMINEN:
Säästeliäästi luonnon mukaan
Koti keltaisessa talossa

PUUTARHA:
Kananpojasta kaikki alkoi
Huonekasvien koettelemukset
Iloa pimeyteen

ELÄMÄNMUUTOS: Muusikot maatilallaan

TERVEYS: Ei päivääkään juoksuaskelitta

MESTARIPELIMANNI: Kipu on katkera elämänkumppani

LEPOSIJA: Hiljaisuuden puutarha

PERHE: Millainen ihminen isäni oli?

RUOTSIN-SUOMALAINEN: Auliksen rikas elämä

HENKILÖ: Apua hädän keskelle

RUOKA: Se tuoksuu jo!

PAIKAN VAIHDOS: Sinkkumimmi muutti metsään

TUNNELMA: Ilmassa on odotusta

KÄSITYÖT:
Lapanen kukkii
Töpöstellen
Tunisialaisen koukun tulokset
Valkoisia palmikoita
Huivi hartioille
Puikot kilisemään

KOSMOS: Linnunradan tähtivyön alla

FILMIMIES: Tarinat ja tatit kulman takaa

JOKA KUUKAUSI
Asiasta toiseen
Pikkupojan elämää
Kirjan kannet auki
Elämäntilanteita
Koti maalla
Ristikko
Papin päiväkirja

Seuraava Kodin Pellervo ja Pellervon Iso Kalenteri ilmestyvät 15.12. ja Maatilan Pellervo 17.11.2011.



Iso  Kalenteri
sisältyy Pellervon tilaukseen.


Keskusteluareena Kirkko Suomessa -Facebook-sivu avattiin.
Saako Jumalasta puhua?
Arkkipiispa ja Jukka Relander puhuivat.


Suomalaiset saivat uuden kanavan keskustella uskosta: Facebook-kirkon. Eevankelis-luterilainen kirkko avasi Kirkko Suomessa -sivuston.


Kolumnisti Jukka Relander (vasen) ja arkkipiispa Kari Mäkinen yllyttivät toisiaan puhumaan Jumalasta.


Kirkko Suomessa -Facebook-sivut »

Avauspäivän pimetessä yli 800 ja seuraavaan aamuun mennessä yli 1400 kirjoittajaa oli käynyt jättämässä sivuilla Tykkää-peukkunsa. Kirkko saa tätäkin kautta tietää, mitä ihmisten mielessä liikkuu.
Sivustolla pääsee myös keskustelemaan chatissa reaaliaikaisesti ja tietoturvallisesti kirkon työntekijän kanssa - ihan kuten seurakuntien chatissa papin tai diakonin kanssa.
Arkkipiispa Kari Mäkinen pohtii alkusivun videoleikkeessä, saako Jumalasta puhua.
Selväksi tulee, että saa. Emme kuitenkaan aloita Jumala-keskustelua yhtä herkästi kuin keskustelun avausta kysymällä, joko talvirenkaat on vaihdettu.
Samaista aihetta Mäkinen syvensi kolumnisti Jukka Relanderin kanssa media-aamiaisella Helsingissä 17. marraskuuta, jolloin Kirkko Suomessa -sivut julkistettiin.
Relander on puhuva vaikuttaja, jolta ajatuksia tuottavan Osuuskunta Lektion » toisen jäsenen, Tuomas Nevanlinnan kanssa ilmestyi juuri Uskon sanat -kirja (Teos 2011).
Arkkipiispa sanoo, ettei Jumalasta puhuta kuin mistä tahansa - kuten autonrenkaista - ja haki Relanderin kanssa luontevaa julkista tapaa ja kieltä ja paikkaa puhua Jumalasta. Ovatko suomalaiset ikään kuin ulkoistaneet Jumalasta puhumisen seurakunnan tai muun yhteisön sisälle? Onko se niin arka ja yksityinen sana, ettei siitä julkisesti puhuta? Olemmeko kadottaneet luontevan tavan puhua Jumalasta? Mikä on se kieli, jolla voisimme aidosti kommunikoida? Kun puhumme Jumalasta, puhummeko jostakin käsitteestä vai läsnäolevasta? Kun Jumalasta puhutaan, kenen Jumalasta puhutaan? Uskonnollinen kirjavuus ja uskonnosta keskustelun kirjavuus on lisääntynyt.
Arkkipiispa katsoo, että jotkin asiat, kuten liturgia ja kirkolliset toimitukset, sisältävät sen verran syviä kysymyksiä, että niiden avaaminen julkisesti saattaa ollakin ikään kuin tarpeetonta.
Sen sijaan uskonnossa on monia asioita, joista voisi olla luonnollista keskustella julkisesti: mitä ovat armo, synti tai anteeksi antaminen.
Relanderin mielestä uskonnon opetus kouluissa vaikuttaa epäonnistuneen. Tieto ei ole kulkenut.

Teksti: Markku Nummi
Sähköposti:

haku
Hae Kodin Pellervosta