Kannen kuva Jarmo Uusi-Rintakoski
NUMERO 6
17.6.2010
PÄÄKIRJOITUS
SUOMI: Kuohujen keskellä korkea koski
SUKUPOLVET: Äidiltä perityt opit
ASUMINEN: Kohtalona rautatie
LUONNON ANTIMET: Lähteen silmä kirkastuu
SUOMALAISTUNUT: Nainen omalla tiellään
PUUTARHA:
Kukkivat aidanteet
Linssi
KASVITIETEILIJÄ: Sinisen unikon mies
TIE: Ääreishermoston kutina
MATKANTEKO: Sitkeä kulkija
AIKA: Yhdennellätoista hetkellä
TERVEYS:
Vaivana kuiva suu
Salakavala sairastuttaja
YRITYS: Maatilan oma jäätelö
RUOKA: Raparperi aloittaa kesän
KÄSITYÖT:
Kesäiset eväät kutoen
Liina sininen
MATKALLA: Tarinoiden kaupunki
LUONTO: Maailman kiehtovin kaari
SARJAKUVAN VETERAANI: Joonas toteutti unelmansa
JOKA KUUKAUSI
Asiasta toiseen
Pikkupojan elämää
Koti maalla
Elämäntilanteita
Vapaaehtoinen
Ristikko
Papin päiväkirja
Seuraava Kodin Pellervo ilmestyy 8.7. ja Maatilan Pellervo 5.8.2010.
Iso Kalenteri
sisältyy Pellervon tilaukseen.
Vielä 1970-luvulla autoja oli harvassa, tiet huonoja ja matkanteko hidasta. Mutta matkaan pääsi. Tätini jokakesäinen vierailu synnyinseudullaan oli virkistävä kesätapahtuma, jota osattiin aina odottaa. Tiedossa oli hauskoja hetkiä, sillä täti oli sanankäytön mestareita. Tyylilaji oli viimeisen sanan sanon minä.
Tädin kesäreissu ei nykyisen mittapuun mukaan edes ollut pitkä: Koillis-Savosta Nilsiästä silloisen Keski-Suomen läänin itärajalle. Matkaa karttui noin 150 kilometriä, mutta matkaan kului aikaa aamusta iltaan. Linja-autoa – tätini mukaan linjakasta – piti vaihtaa pari kertaa, odotella matkan jatkumista Matkahuolloissa ja kierrellä kiemuraisia Savon maanteitä. Nykyisin tuon matkan taittaa omalla autolla alle kahdessa tunnissa.
Mutta matkaan päästiin ja perille tultiin. Vierailu kesti yleensä noin viikon verran, sitten täti lähti nyssyköineen samoilla kulkuvälineillä paluumatkalle. Täti on jo täältä poissa, mutta onnistuisikohan kesämatka enää muutenkaan. Maaseudun linja-autoliikenne on harventunut harventumistaan, ja vähäisiäkin vuoroja taitavat pitää yllä koulukyydit ja rahtikuljetukset.
Onneksi edes ne, sillä autottoman arki haja-asutusalueella on käynyt sangen hankalaksi. Kyläkauppa on muuttumassa turistinähtävyydeksi ja muutkin palvelut ovat kirkonkylissä – jos sielläkään. Monet maaseudun asukkaat tarvitsisivat nyt julkista liikennettä enemmän kuin koskaan. Sitä on vähemmän kuin koskaan.
Kunnat ovat järjestelleet yhteisiä asiointikuljetuksia niille kyläkunnille, joilta viimeisetkin linja-autovuorot on lopetettu. Ne ovat monille kyläläisille elintärkeä henkireikä sekä palveluiden että muiden ihmisten pariin. Silti on olemassa vieläkin parempi keino kulkuyhteyksien säilyttämiseen: lapset. Kuntien on jotenkin järjestettävä koulukuljetukset, ja samassa kyydissä pääsee mummo ja vaarikin.
Tässä Kodin Pellervossa matkataan linjakyydillä lähes samoissa maisemissa kuin tätini aikoinaan. Linja-autoon astuu enimmäkseen koululaisia, mutta myös muutama muu kulkija. Jos täti olisi matkalaisten joukossa, hän kysyisi oitis, ketä tuntemattomat ovat ja mihin ollaan menossa. Mekin kysymme, sivulta 44 alkaen. Hyvää matkaa!
Teksti: Teemu Pakarinen
Sähköposti: