Pellervo.fi Maatilan Pellervo Iso Kalenteri
kodin pellervo

Kannen kuva:
Merja Alastalon kuvasi Tapani Lepistö

NUMERO 9 - 2013

Pääkirjoitus

Kipin kapin Kauhavalle

Rehevä rajapitäjä

TERVEYS
Terveyskeskusten hurskas kurjuus
Voimaa laumasta
Riski periytyä

Aikuinen nauttii opiskelusta

Niin kuin hyvältä tuntuu

PUUTARHA
Hiekkaan hurmaantunut
Kauden viimeiset

ASUMINEN
Kotona taas

Käsivarren peukalossa

Papin poika taivaanmaalarina

RUOKA
Makujen runsasta satoa

KÄSITYÖT
Syksy hehkuu
Vienoa, hienoa huovasta
Kavereista parhaat
Levollista lattialle
Oiva pari pöytään

ILOKSI
Paikka sievälle syksylle

Orsilla tavataan

Ne lähtevät nyt

JOKA KUUKAUSI
Asiasta toiseen
Pikkupojan elämää
Kirjan kannet auki
Elämäntilanteita
Koti maalla
Pieniä tarinoita
Ristikko
Papin päiväkirja

 

Seuraava Kodin Pellervo ilmestyy 17.10. ja Maatilan Pellervo 3.10.2013



Iso Kalenteri
sisältyy Pellervon tilaukseen.

Terveyskeskusten hurskas kurjuus

Suomessa on nyt enemmän lääkäreitä kuin koskaan. Terveyskeskukset eivät heitä houkuta. Muualla saa enemmän rahaa vähemmällä työllä.

Kuva Jyrki Luukkonen

Suomen Potilasliitto ry:n puheenjohtajan Paavo Koistisen puhelin soi jälleen. Kolme viikkoa lääkärille pääsyä jonottanut soittaja kyselee huolestuneena, mitä pitäisi tehdä.

”Kiireettömissä tapauksissa hoitoon jonottaminen voi kestää viidestä kahdeksaan viikkoon. Ei ole oikein, että vaikkapa epämääräisistä oireista kärsivä pitkäaikaissairas joutuu odottamaan kontrollikäyntiä viikkokausia. Se on psyykkisesti aikamoinen painajainen.”

Koistinen muistuttaa, että terveyskeskusten käyttäjät kuuluvat Suomessa haavoittuvimpiin väestöryhmiin: työttömiin, eläkeläisiin ja vähävaraisiin. Nämä ryhmät eivät parempiosaisten ja korkeasti koulutettujen tavoin osaa vaatia itselleen jatkotutkimuksia tai etsiä vaihtoehtoisia palvelureittejä.

”Hoitotakuita ja hoitoon pääsyn määräaikoja säädettäessä unohdettiin perusterveydenhuollon haasteellisuus lähes kokonaan. Nyt nämä puutteet lisäävät monien potilaiden toivottomuutta.”

Sähköiseen potilasvahinkorekisteriin on ladattu Koistisen mukaan suuria odotuksia, koska sen avulla voisi verrata terveydenhuollon toimipaikkojen laatua. Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kehittämä Palveluvaaka-verkkopalvelu on kuitenkin vielä alkutekijöissään.

”Potilaan pitäisi olla aina keskiössä, mutta osa apua tarvitsevista kokee tippuneensa kolmannen luokan kansalaisiksi.”

 

Teksti: Ulla Saikkonen

 

Juttu jatkuu painetussa Kodin Pellervossa. Lehdestä löydät mm. Oriveden terveyskeskuksen ylilääkäri Teppo Unkilan haastattelun ongelman taustoista.