Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Viljelijät ovat kaukana 
netin hyödyntäjien kärjestä

Suomalaiset - viljelijät muiden mukana - pullistelivat 90-luvun alussa atk:n ja internetin käytön edistyksellisyydellä. Perusteena oli, että on laitteita ja on internet-yhteyksiä. Moni toimiala jatkoi vauhdilla tästä eteenpäin ja asiointi sekä yritysten kesken että yritysten ja kuluttajien välillä on jo rutiinia. Maatalouskaupassa kehitys pysähtyi vuosiksi lähes paikalleen, kehitystä tapahtui pääosin vain teollisuuden ja kaupan välillä, maatilat jäivät kehitystyössä mopen osalle.

Syitä hitaaseen kehitykseen on varmasti useita. Maatalous on elänyt voimakkaassa murroksessa, jossa kaikkien toimijoiden kehitystyötä on hidastanut epäily toimialan joutumisesta suuriin vaikeuksiin. Investointien riskit on nähty suurina ja tuotto-odotukset pieninä. Viljelijät ovat lisäksi olleet asenteellisesti monien uusien tekniikoiden, myös internetin ja sähköisen kaupan käyttöön ottoa vastaan. Näin siitä huolimatta, että internetin tarjoamat hyödyt maaseudulla ovat erittäin suuret.

Kaupalle ja samalla usein myös teollisuudelle viljelijöiden haluttomuus hyödyntää sähköistä kauppaa on merkinnyt nettipalvelujen rakentamisessa lähes yksinomaan vain lisäkustannuksia. Palveluja on rakennettu entisten fyysisten rakenteiden päälle. Todellista kilpailua toimivan sähköisen kaupan rakentamiseksi ei näin ole päässyt syntymään nimeksikään. Huonot ratkaisut ovat olleet lähes yhtä kannattavia kuin hyvät ratkaisut, koska käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä jo pelkkään surffailumahdollisuuteen näillä sivuilla. Vaatimuksia toimivista kauppapalveluista ei ole esitetty.

Nyt viljelijöiden keskuudessa on aistittavissa selvä asennemuutos. Sähköisen kaupan mahdollisuudet halutaan hyödyntää loppuun saakka. Yhä useampi viljelijä ihmettelee sitä, miksi valmiit teollisuuden ja kaupan sähköiset järjestelmät katkaistaan kauppaan ulottamatta niitä maatiloille saakka. Miksi viljelijän pitää tyytyä tiedonvälityksessä ja kaupankäynnissä vanhoihin menetelmiin, kun tekniikka mahdollistaa sähköisten järjestelmien ulottamisen tiloille saakka? Ihme on, jos nyt liikkeelle lähteneen ensimmäisen ison toimijan, Agrimarket-ketjun nettikauppa ei saa käyttäjiä. Maatalouskeskon ja Y-Maatalouden on tultava ripeästi perässä. Traktorikaupan ykkönen, Valtra Oy on nettipalveluissa jo melko pitkällä. Siellä nettikauppaa on katsottu koko ajan enemmän mahdollisuutena kuin uhkana ja tuloksetkin ovat olleet kohtalaisen hyviä.

Asennemuutos on tärkeä ensimmäinen askel, mutta sen lisäksi viljelijöiltä vaaditaan kahta käytännön muutosta:

1. Sähköposti on avattava ja luettava joka päivä (kuten muukin posti haetaan laatikosta joka päivä). Tämä mahdollistaa tilan ja yhteistyöyritysten sähköisen kirjeenvaihdon.

2. Rehut, lannoitteet, öljyt, säilöntäaineet, kasvinsuojeluaineet, vakiotarvikkeet ym. parhaiten sähköiseen kaupankäyntiin soveltuvat tavarat on opeteltava ja ryhdyttävä tilaamaan ja maksamaan netissä. Niitä ei pidä enää tilata ja ostaa entisellä tavalla, koska se ylläpitää kaupan nykyistä rakennetta ja karsii kaupoilta innon kehittää koko ketjulle pitkän päälle edullisempia palveluita.

Epäilyn ja hidastelun aika on nyt ohi. Viljelijöiden on aika ryhtyä ottamaan netistä irti ne hyödyt, mitä se pystyy tarjoamaan. Huomenna, jälkiporukassa tultaessa se on vielä vaikeampaa kuin tänään.

Teksti: Paavo Tuovinen
S-posti: paavo.tuovinen@agrimedia.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |