Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Sulaa sopua Lahdessa

Lokakuussa aloittaneen Maatalouskeskon ja Hankkija-Maatalouden yhteisiä ennakkomyyntipäiviä Lahdessa odotettiin jännittyneen uteliaisuuden vallassa. No, kilpailijat esiintyivät sivistyneesti, eikä suunnittelemattomia irtiottoja tapahtunut.

Päälliköt totesivat olevan asiakkaiden pilkkaamista, jos näitä juoksutetaan useissa erillisnäyttelyissä. Tosi on. Kun vielä saataisiin mukaan kaikki muutkin kynnelle kykenevät, niin hyvä olisi. Pitäisikö keksiä maatalousnäyttelyt uudestaan?

Näyttely osoitti hyvin, että koneet suurenevat edelleen. Traktoreissa yli kymmenen tonnin akselipainotkaan eivät ole tavattomia, vaikka tutkijat ovat ilmoittaneet kantanaan, että yli 3 500 kilon akselipainot ovat peltomaan kunnon kannalta epäterveellisiä. Tällä ei ole suurta vaikutusta koneiden suunnitteluun ollut.

Joko koneiden suunnittelijat tai sitten tutkijat ovat tässä asiassa hakoteillä. Eivät kai molemmat voi oikeassa olla. Meikäläiset olosuhteet ovat varsinkin keväällä erityisen riskialttiit, kun pohjamaa on väistämättä märkää parhaaseen kylvöaikaan. Ojituksen kunto taitaakin lopulta olla ratkaisevimmassa roolissa, kun puhutaan tiivistymishaittojen torjunnasta. Kuiva maa ei helposti tiivisty.

Traktoreita tarvitaan ja niitä totisesti tarjotaankin. Arvioiden mukaan traktorikaupan volyymit hieman laskevat, mutta kaupan arvo pysyy ennallaan. Traktorit siis suurenevat, ja niihin tulee lisää varusteita. Polttoainetalous paranee entisestään. Kilowattitunti hierotaan jo alle 200 grammalla polttoainetta monessa moottorissa. Päästöt ovat samalla pienentyneet.

Portaattomat voimansiirrot ovat tulleet jäädäkseen. Tiellä hilppaistaan 50 kilometriä tunnissa aika monella mallilla. Sekä ohjaamot että istuimet ovat taiten jousitettuja. Syytä onkin, ettei työaikaa rajattaisi kolmeen tuntiin päivässä, niin kuin EU-parlamentista on uhkailtu. Joystick-tyyppiset monitoimiohjaimet yleistyvät, usein kyynärnojiin ympättynä. Myös esiohjelmoitavia toimintoja voidaan tehdä, esimerkkinä vaikkapa päisteajo. Jousitettuja etuakseleita on saatavana useisiin malleihin.

Uudet traktorit alkavat olla ihmisystävällisiä vetokoneita, jotka osaavat yhä enemmän automaattisia toimintoja. Ne valvovat itse itseään ja ilmoittavat kuljettajalle havaitsemistaan poikkeavuuksista sekä huollon tarpeesta. Ne eivät useinkaan enää salli kuljettajan tekevän konerikkojen vaaraa aiheuttavia älyttömyyksiä.

Deuzilta oli esillä kokonaista kolme uutta mallisarjaa, Agrotron 175/200 ja Agrotron 230/260 sekä portaattomalla vaihteistolla varustettu Agrotron TTV-sarja. TTV-sarja koostuu 130, 145 ja 155 hevosvoiman malleista.

TTV:n vaihteisto on ZF:n valmistama Exxom 1.5. Sen hyötysuhteen pitäisi yltää parhaiden mekaanisten Power Shift -voimansiirtojen tasolle. Exxom vaihteistossa mekaaninen ja hydrostaattinen voimansiirto yhdistetään planeettapyörästössä. Hydrostaattinen voimansiirto on käytössä varsinkin liikkeellelähdössä ja huippuvauhdissa, suurimmillaan noin 35 prosentin osuudella. Muulloin mekaanisen voimansiirron osuus on aina vähintään 70 prosenttia. Muokkausnopeuksilla on käytössä kokonaan mekaaninen voimansiirto.

Vaihteistoa ohjataan Power Com -monitoimiohjaussauvalla. Sillä voidaan hallita neljää nopeusaluetta, suunnanvaihtoa, vakionopeussäätöä, nostolaitetta ja kahta hydrauliikkalohkoa. Vauhti lisääntyy sauvaa työntämällä ja vähenee sitä vetämällä.

Lamborghinit ovat siirtyneet Maatalouskeskon edustukseen. Luonnollinen asia, koska Same Deutz-Fahr Group valmistaa myös Lamborghinit. Myynnistä vastaavat erikoistuneet traktorimyyjät, viisi–seitsemän henkilöä kaikkiaan. Aluksi keskitytään Sprint- ja Premium-malleihin.

Myös John Deeren mallistot ovat uudistuneet perin pohjin. Portaaton AutoPower-voimansiirto on valittavissa ainakin 6020-, 7010- ja 8020-sarjoissa. Tärkeimmät hallintalaitteet on sijoitettu Premium Plus -varusteluvaihtoehdossa CommandArm-käsinojaan.

John Deeren 8020-sarjaan on tullut Common Rail -tekniikkaan perustuvat uudet moottorit. Erillisjousitettu ILS-etuakseli on myös tarjolla. Hydrauliikan tehoa on lisätty kaikissa malliluokissa. Myös sähköinen ulkopuolisen hydrauliikan hallinta suoraan ohjaamosta sujuu Premium Plus -varusteluvaihtoehdolla.

Massey Fergusonin 4300-sarjan ohjaamot ovat uudistuneet hallintalaitteita myöten. Niin ohjaamojen kuin vaihteistojenkin kohdalla on valittavana neljä erilaista vaihtoehtoa. Superryömintävaihteiston saa lisävarusteena, samoin hydraulisen suunnanvaihtimen mukavuussäätimellä.

 

Teksti: Jussi Knuuttila
S-posti: jussi.knuuttila@netikka.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |