Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

syyskuu.gif (2730 bytes)

Brandi ja uusmedia

Vahvalla merkkituotteella eli brändillä on hyvä kaiku. Kunnon brändi kantaa itse itseään ehkä vuosikymmeniä ilman suuria tukibudjetteja, joten se on myös tuottoisa. On yrityksiä, jotka hallitsevat brändiä korostamatta sitä, toiset väsäävät brändejä ja brändin alabrändejä löytääkseen kyltymättömän sammon.

Useimmat yritykset menestyvät ilman selviä brändejä, enintään tunnetaan yrityksen nimi, brändi sekin. Mutta esimerkiksi Munakunnan verkko-osoite on www.kultamuna.fi.

Brändissä on paljon kiinni

Brändi on yritykselle elintärkeää omaisuutta. Se on valittu yhdeksi kärkituotteista, jonka kanssa eletään tai pahimmassa tapauksessa kaadutaan. Siihen on sidottu työtä, luovuutta, rahaa, tulevaisuudenuskoa. Sen täytyy onnistua. Joku luo brändin ja myy sen kovaan hintaan, toinen näyttää ostavan yrityksen, mutta ostaakin vain brändin.

Brändejä on ollut ennen kuin uusmediasta tiedettiinkään, mutta nyt verkkotoiminnasta on tullut uusi väylä pönkittää ja hallita brändiä.

Brändit näkyvät mainostoimistojen työn avulla. Sek & Greyn toimitusjohtaja Jari Kolamo sanoo, että mainostoimisto on hukassa, jos asiakkaalla ei ole annettavanaan mitään omaa näkemystä mainonnan tavoitteista ja sisällöstä, ja ellei asiakas pitkäjänteisesti sitoudu hankkeeseen.

Pystyväkään mainostoimisto ei lupaa tehdä brandeja asiakkaan puolesta, se vain jalostaa yrityksen omaisuutta ja tietoa. Nykyisin mainonnan osa-alueita on lisäksi enemmän kuin koskaan, joten yrityksen on valittava, haluaakon se filmiä, lehtimainontaa, paikallisradiota, wappia vai internetiä.

Pienestä brändikin alkaa

Pienetkin yritykset ovat pohtineet brändiä. Kolatun vuohijuustolan isäntä Janne Tolvi Somerolta kertoo hankkiutuneensa aikanaan brändiseminaariin, mutta esimerkiksi verkkosivuilla http://www.s-netti.com/kolattu ei hyödynnetä tietoisesti mitään brändiä. Tolvi sanoo, että verkkosivuilta on tullut yhteydenottoja, asiakkaita ja tuloja, mutta markkinoinnin kirjoittamattomia viestejä on "vain" tuotteiden terveellisyys.

Turun yliopisto tosin alkaa vetää hanketta, jossa selvitetään vuohenmaidon sopivuutta allergikoille ja esimerkiksi atooppisesta ihosta kärsiville. Jos tutkijat saavat vuohenmaidosta jotakin uutta irti, se voi synnyttää brändi-ideoita vuohitilallekin.

Brändi uusmediassa toimii periaatteessa aivan samalla tavalla kuin muuallakin. Usein yrityksen kärkituote on eri niminen kuin yritys itse. Verkkotoiminnassa on eduksi, jos domain eli kotisivuosoite liittyy suoraan brändiin. Done eCommunication Oy:n toimitusjohtaja Hans Stenlund korosti eräässä Sefek Oy:n brändiseminaarissa , että kotiläksyt on joka tapauksessa tehtävä huolella, ja että kaikkien ylintä johto myöten on oltava mukana brändityössä. Samoin johdon on viestittävä koko henkilökunnalle brändin tavoitteet ja sisältö.

"Verkkotoimintaan on hurahdettu niin, että aina ei verkkopalvelu muistuta brändiä ulkoisesti eikä sisällöltään", Stenlund sanoo. Nuorten friikkien joukossa on oltava myös niitä, jotka tietävät, mitä brändiin liittyy. Yrityksellä saattaa olla erityinen brand management -ryhmä, brändinhallintaryhmä, pian tuleva digi-tv lisää hajontaa.

Brändi koossa verkon avulla

Verkko houkuttaa yrityksiä kustannuseduillaan. Samalla kun palvelu suunnataan kotimaisille asiakkaille, se on nähtävissä kautta maailman. Kun yritys saa lisäarvoa sähköisestä liiketoiminnasta, brändi vahvistuu. Stenlundin mukaan sähköinen viestintä on tulossa monelle yritykselle jopa ratkaisevaksi menestystekijäksi. Silloin on osattava sopeuttaa brändi verkkomaailman ominaisuuksiin.

"Tärkeää on, että brändi pysyy kasassa", Stenlund sanoo. Viestinnän monimutkaisuus vain lisääntyy, mutta brändin on pysyttävä ehjänä, vaikka kanavat lisääntyvät ja markkinointi hajaantuu entistä pienempiin kokonaisuuksiin.

Stenlundin mielestä viestinnän painopiste saattaa olla verkkoviestinnässä, mutta verkosta voi lisäksi tulla keino johtaa liiketoimintaa. Brändin edustajat eri puolilla maailmaa voivat olla kovakouraisia brändille soveltaessaan sitä omiin markkinoihinsa. Verkon avulla brändi pidetään yhdenmukaisena, kaikkialle tarjotaan usein ja samaa tietoa, verkko voi toimia tekstien ja kuvien mediakanavana, se voi koota brändiin sitoutuneita ihmisiä ja yrityksiä käyttäjäuskollisiksi kerhoiksi, se pitää paikalliset jakelijat ammattitaitoisina.

Enää ei olla pelkästään maailmalla säntäävän kaupparatsun eikä aikataulujen varassa. Verkon avulla tilauksiakin voidaan ohjata suoraan tuotannolle ilman viivettä ja liittää erikoistoivomuksia mukaan. Puhein ja paperein tuotteita on myyty Luoja ties miten kauan, kenties joku kehittää sinänsä uudessa verkkokaupassa uusia tapoja markkinoida.

*Teksti: Markku Nummi
*S-posti: markku.nummi@pellervo.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |