Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi

 

Valtralta uudet isot traktorit

Valtra esitteli viime viikolla uuden T-sarjan mallistonsa, joka sijoittuu 120 ja 209 hevosvoiman välille. Esittelypaikaksi oli valittu Unkari, jossa Valtra arvelee olevan hyvät markkinat maatalouden kehittyessä EU-jäsenyyden myötä.

Valtran syksyllä 2002 sarjatuotantoon otettava uusi T-sarja on seitsemän kuusisylinterisen Valtran luokka 120 ja 209 hevosvoiman välillä.

Sarjan moottorit ovat taloudellisia ja polttoaineenkulutus on tehoon nähden kohdallaan. Muotoilusta on sanottava, että isokin traktori voi olla siron näköinen.

Monikäyttöisyydellä lisää valinnanvaraa

Valtran ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka suuntaan ja TwinTrack -kaksoisajolaite antaa mahdollisuuden hyödyntää traktoria monissa töissä ja vaihtelevissa olosuhteissa.

T-sarjan työhydrauliikan venttiilit ottavat järjestelmästä vain sen verran öljyä kuin tarvitaan, loput on käytettävissä toisille venttiileille tai nostolaitteelle. Kaikissa venttiileissä on uiva asento. Nostolaite ja työhydrauliikan venttiilit ovat T-sarjassa yhdessä paketissa ja kaikki sähköisesti hallittuja.

Jokaiseen hydrauliikan lohkoon voidaan ohjelmoida yksilöllinen tuotto ja virtausaika. Etukuormain voidaan kytkeä hallittavaksi myös kyynärnojan joystickillä, jolloin saadaan ergonomisesti oikea työasento ja vältytään erillisen ohjaimen hankinnalta.

T-sarjassa ajosuunta vaihtuu vivun liikkeellä. Samalla vivulla käytetään myös käsijarrua.

Vedonvapautuksella traktori voidaan pysäyttää jarrulla tai kierrosten vähentämisellä alle tuhanteen kierrokseen minuutissa. Liikkeelle lähdetään kaasua painamalla tai ottamalla jalka pois jarrulta. Voimaa löytyy työkoneiden käyttöön virtaushäviöitä pienentävän kuormaa tuntevan hydrauliikan 90 litran tuotosta.

Valinnaisena on aiemmin ollut kuusi perusväriä ja kolme metallihohtoväriä. Uuden T-sarjan myötä värivalikoima kasvaa kahdella.

Tehokkuudella lisää tuottoa

Valtran uudessa T-sarjassa nostovoimaltaan 7,7-tonnisen, heilahdusten vaimennuksella varustetun Autocontrol-nostolaitteen hallinta on entistä helpompaa, koska tärkeimmät hallintalaitteet löytyvät kyynärnojasta. Valtran kyynärnoja on nyt todellinen työkoneiden hallintakeskus, koska siitä hallitaan sekä nostolaitetta että pääosaa työhydrauliikasta.

Pikavaihde vaihtaa haluttaessa automaattisesti joko suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle. Vaihtuminen tapahtuu joko ajo-olosuhteiden mukaan tehtaan ohjelmoinnin perusteella tai käyttäjän tarpeisiin nojautuvan ja moottorin kierroslukuun perustuvan, helpon ohjelmoinnin mukaan. Pellon pinta ei rikkoudu takapyörien sutimisella, koska T-sarjan Valtra kytkee nelivedon hetkiseksi liikkeellelähdössä ja suunnan vaihtuessa.

Suunnanvaihdossa voidaan vapaasti valita 54 prosentin nopeuden muutoksen antavalla pikavaihteella sopivin eteen- ja taakseajonopeus. Ohjelmoinneista riippumatta kuljettajalla on aina mahdollisuus vaihtaa vaihdetta myös normaaleilla painonapeilla.

Moottoreina Valtroissa on omaan konstruktioon ja valmistukseen perustuva dieselmoottori, joka traktorikäyttöön tehtynä on suosittu myös muiden traktorimerkkien voimanlähteenä. Isojen mallien nimelliskierrosluku on 2100 r/min, mikä tekee traktorista hiljaisemman ja parantaa polttoainetaloutta. EcoPower malli T140 kiertää maksimissaan vain 1800 r/min. Työ sujuu pienemmilläkin kierroksilla. Kaikkien mallien visco-tuuletin sekä ilmasta ilmaan välijäähdytys T140-mallissa ja sitä isommissa traktoreissa lisäävät suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Polttoainejärjestelmä ja suodatus on tehokas ja nykyisen dieseltekniikan vaatimusten mukainen. Kokonaiskustannuksia pienentää 500 tunnin huoltoväli.

Taloudellisuus tukee yritystoimintaa

T180 -mallin ajovoimansiirrossa voimaa on käytettävissä 190 hevosvoimaa. Osakuormalla ajettaessa traktori toimii taloudellisemman 175 hevosvoiman luokassa. Ajonopeuden edistynyt elektroninen ohjaus mahdollistaa 40 kilometrin tuntinopeuden alle 1 800 kierroksella minuutissa. T190 -mallissa tulee edellisen lisäksi vielä voimanoton tehonlisäys 209 hevosvoimaan, kun ulosottoa kuormitetaan riittävästi.

Valtran taloudellisuus siirtoajossa on erittäin hyvä, sillä pitkällä 2748 millin akselivälillä Valtran T kulkee huippunopeutta pahemmin nyökkimättä. Uudet T-sarjan Valtrat on mahdollista varustaa suurimmillaan 42 tuuman renkailla.

Teksti: Martti Seppänen
S-posti: martti.seppanen@pellervo.fi

 

| Sivun alkuun | Sisältö | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |