Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Agrimarketeihin lisää rautaa ja Kodin Terroja osuuskaupoille
Rautakauppaan syntyy bonuspaikkoja

S-ryhmä ryhtyy ajamaan takaa rautakaupassa etumatkaa saaneita K-rautaa ja Starkkia. Uusi Kodin Terra -pilotti starttaa Lahdesta, Prismojen sisustamisen osastoja laajennetaan ja Agrimarketien valikoimia kehitetään siten, että osaan Agrimarketeista laitetaan myös rautakaupan tunnus, jotta kuluttajat löytävät niihin.


Hämeenmaa rakentaa S-ryhmän ensimmäistä Kodin Terraa Lahden Renkomäessä. Kuva Markku Nummi

Osuuskaupat rakentavat Kodin Terroja, Agrimarketit lisäävät rautamyyntiä ja pienrautaa ja sisustamista tulee lisää Prismoihin. S-ryhmän ketjut rakentavat omat liikeideoihinsa sopivat rautakauppakonseptinsa. Asiakasomistaja saa bonuksia niistä kaikista. Osansa strategiassa on SOK:n omistamalla Rainex Yrityspalvelu Oy:llä, joka käy kauppaa ammattimaisten rakennusliikkeiden kanssa.

S-ryhmä oli rautakaupan markkinajohtaja vielä 1960-luvulla. Liiketoimintoja on järjestelty uudelleen ja eri toimintoja on priorisoitu eri tavalla siten, että nykyisellään S-ryhmän rautakaupan markkinaosuus vähittäiskaupasta on noin 16,5 prosenttia.

S-ryhmä haki vuosia mallia vahvistaa osuuttaan rautakaupassa. Harkinnassa olivat myös yritysostot. Ratkaisuksi päätettiin talvella 2004 omin voimin kehittää rautakauppaa. Lähtökohtana kehittämiselle on, että S-ryhmällä on yli 1,4 miljoonaa asiakasomistajaa ja heidän rautakauppapalveluidensa tarpeitte tyydyttäminen. Ryhmällä on nyt hyvät taloudelliset edellytykset investoida rautakaupan kehittämiseen.

Kasvua
jalat maassa

Lähes puolet S-ryhmän rautakaupan nykyisestä myynnistä tulee Agrimarketeista. Agrimarketit ovat jatkossakin keskeinen rautakaupan jakelukanava. Myös Agriarketettien yhteydessä olevat Multasormi-puutarhamyymälät on koettu alansa osaajiksi.

Agrimarket-ketjusta on valittu 35 myymälää, jotka maatalouden ja puutarhan lisäksi panostavat rautaan ja saavat erillisen rautakauppa-tunnuksen. Näitten valikoimat tulevat ketjussa olemaan laajimmat ja rautakauppatunnuksen valmistelu on parhaillaan menossa. Osassa Agrimerketteja tulee keskitasoinen rautakaupan valikoima ja osa ketjun 130 myymälästä jää selvästi maatalouspainotteisiksi myymälöiksi. Väestöpohjaltaan kovin pienille paikkakunnille ei luonnollisesti pystytä laajinta tuotevalikoimaa laittamaan.

Agrimarket-rautakaupan konseptia kehitetään pilotoimalla osa Agrimarketeista. Tällaisia pilottimyymälöitä ovat vuonna 2005 Someron, Kauhajoen, Haminan, Forssan, Hämeenlinnan, Mäntsälän, Kuopion, Iisalmen, Porin ja Kiuruveden myymälät. Myös Hyvinkäälle tuleva uusi Agrimarket saa rautakaupan laajan valikoiman. Osa myymälöistä on osuuskauppojen ja suurin osa on Hankkija-Maatalouden omistamia.

"Rautakauppaa kehitetään Agrimarketin oman evoluution pohjalta. Kasvua haetaan, mutta sen hakemisessa ollaan jalat maassa", sanoo Hankkija-Maatalouden toimitusjohtaja Ensio Hytönen.

Hytönen huomauttaa, että maatalouskauppa on Agrimarketien ydinliiketoimintaa, osaan niistä vain tulee myös vahva rautakauppa. Maatalouden asiantuntemusta pyritään samanaikaisesti edelleen syventämään.

Hytönen on myös SOK:n johtajiston jäsen ja sanoo ryhmän rautakaupasta, että päätetyllä mallilla kyllä lisätään markkinaosuutta ja saadaan hyvä vastapainoa K-raudalle ja Rautia-ketjuille.

S-ryhmä pyrkii suuriin taajamiin rakentamaan keskittymiä, joissa on Prisma, rautakauppa ja autokauppakin. Yksi sellaisista nousee Jyväskylän Seppälään.

Uusi nimi 
kuluttajia varten

Hankkija-Maatalouden organisaatioon tuli uusi rauta- ja puutarhakaupan johtaja vuoden 2005 alussa. Tehtävään siirtyi Forssan Agrimarketpäällikkö Seppo Virkki.


Seppo Virkki, rauta- ja puutarhakaupan johtaja Hankkija-Maataloudessa.

Erityistä rautakaupan osaa Agrimarketeihin ei tule. Ero näkyy tuotevalikoimissa. Rakentamisen osaajia Agrimarketeihin on palkattu ja henkilökuntaa koulutetaan. Liikevaihdoksi vuonna 2010 on arvioitu noin 180 miljoonaa euroa.

Virkki olettaa, että laajimman rautakaupan edellytykset nyt täyttävien Agrimarketin joukko kasvaa tulevaisuudessa. Rauta tulee näkymään yleensä markkinoinnissa ja ennenkaikkea asiakasomistajille menevissä julkaisussa. Jo nyt se on lisääntynyt Agrimarketin verkkosivuilla.

"Asiakasomistajat eivät miellä helposti Agrimarketia sisustamisen ja puutarhan kaupaksi", Virkki perustelee lisämarkkinoinnin tarvetta.

Mahdollisuuksia kuitenkin on hakea Agrimarketeille lisää asiakkaita rakentajista. Esimerkiksi Lapua on vahva maatalouspitäjä, mutta Agrimarketpäällikkö Heikki Huhtamäki sanoo, että kävijöistä 80 prosenttia on muita kuin tuottajia. Koko Agrimarket-ketjun 200 000 kävijästä reilu neljäsosa on maatilayrittäjiä.

1. Kodin Terra 
kilpailukeskittymään 

Lahteen rakentuu paitsi uusi rautatie, myös uusi rautakaupan väylä rautatieasemalta Uudenmaankatua Renkomäkeen. Muutaman kilometrin matkalla on ennestään K-rauta, Kodin Terraa viimeistellään uudehkon ABC-aseman viereen ja Bauhauskin on tulossa. Myös Starkki siirsi Lahdessa painopisteensä Renkomäkeen ja ketjun uusin myymälä on jo valmiina.

Kodin Terran rakennustyömaan pääurakoitsija Hartelan vastaava mestari Kari Kaaronen katsoo työmaakopin terassilta rakennuskenttää ja on tyytyväinen: tammikuussa työmaa alkaa olla luovutuskunnossa. Sisätiloja valmisteli nelisenkymmentä miestä joulukuussa. Se oli enää puolet siitä, mitä työntekijöitä oli rakennustyön käydessä kiivaimmillaan.

Kodin Terra tietää noin 70 kokoaikaista uutta työpaikkaa, ruuhka-aikoina määrä voi kaksinkertaistua. 

Helmikuussa Kodin Terraa aletaan täyttää. Rautakaupan lisäksi siinä on sisustusosasto ja puutarhaosasto. Myymälään tulee 35 000 tuotenimikettä ja saman verran on tilaustoimituksia.

"Tähtäämme laadun ja hinnan oikeaan suhteeseen. Ei ihan kalleinta, mutta turvallisia, monipuolisia ja asiakasomistajille edullisia tuotteita. Tuotteet ovat selkeästi esillä, joten Kodin Terrassa on helppoa asioida", määrittelee Hämeenmaan rautakaupan toimialajohtaja Jyrki Sihvonen.


Jyrki Sihvonen, rautakaupan toimialajohtaja Osuuskauppa Hämeenmaassa. Taustalla Kodin Terran rakennustyömaata.

Miksi pilottimyymälän rakentaa juuri Hämeenmaa? 

"Lahden seudulla ei ole ollut kattavaa omaa tarjontaa asiakasomistajille. Alueella on riittävä väestöpohja liiketoiminnalle. Lahti on hyvällä paikalla", Sihvonen perustelee ja muistuttaa, että tonttia sivuaa myös maan ruuhkaisin kesämökkitie. Sillä vilistäviä peräkärryjä täytetään Renkomäessä.

Ketjukonseptia on otollista testata markkinajohtaja K-Raudan ja markkinakakkonen Starkin vieressä. 

Samaisen tien varrella on Hämeenmaan Prisma ja kymmenessä minuutissa ajaa Agrimarketiin, joten asiakasomistaja voi kätevästi kerätä bonuksia. Sihvonen sanoo, että S-ryhmä osaa marketkaupan ja sovittaa sitä tietoa rautakauppaan. Hän itse tuli Hämeenmaahan mm. Renlundin ja Bauhausin kautta.

Asikkailta halutaan myös vihjeitä Kodin Terran kehittämiseen verkkosivuilla www.kodinterra.fi.
Parhaillaan Hämeenmaassa hankitaan työntekijöitä uuteen yksikköön. 

"Työntekijän pitää olla alasta perillä. Tärkeintä on kuitenkin asiakaspalvelu. Meillä ihmiset saavat hyvää palvelua", Sihvonen lupaa.
Pilottimyymälän menestystä mitataan erikseen rautakaupan, sisustuksen ja puutarhan tuloksista. Sihvosen mukaan vuosi pitää mennä ennen kuin syntyy selkeä analyysi sen toiminnasta.

Renkomäen Kodin Terra kiinnostaa muitakin osuuskauppoja. Sopivan kokoisiin asutuskeskusten liepeille nousee ketjun muita lenkkejä kymmenkunta.

"Meillä on tulostavoitteet Kodin Terralle. Jos ne saavutetaan, se on signaali muille osuuskaupoille." 

Hämeenmaan investointi Kodin Terraan on noin 13 miljoonaa euroa. Investoinnin kuittaamiseen menee muutama vuosi. Vuosittainen liikevaihto on noin 18 miljoonaa euroa.

Teksti: Markku Nummi
S-posti: etunimi.sukunimi@pellervo.fi

 

| Sivun alkuun | Artikkelit 1/05 | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |