Varsinkaan syvien kerrosten tiivistyminen ei tunnu olevan erityisen iso
huoli. Renkaiden leveyttä ja läpimittaa lisäämällä yritetään
vähentää pintapainetta. Akselipainot sen sijaan vain kasvavat koneiden
koon kasvun myötä. Muuta keinoa ei ole, kuin lisäillä akseleita, eikä
sekään taida olla hyvä. Joissakin vehkeissä pannaan pyörät kulkemaan
eri jälkeä. Muutamia traktorin taka-akseliin kiinnitettävissä olevia
telaratkaisuja oli esillä.
Hirmuisilla raudoilla sitten kutitellaan maahan muodostuneet syvät
tiivistymät rikki. Jossakin vaiheessa kasvukautta näillä
eurooppalaisilla täytyy olla riittävän kuiva kausi tuohon työhön.
Muutenhan tuloksena olisi vain lisää tiivistymistä. On selvää, että
Suomessa tuollaisen apinointiin on suhtauduttava erittäin varovasti.
Kylvökoneiden vantaiden yksi kehityshaara on lähtenyt hakemaan suurta
yksinkertaisuutta. Joihinkin malleihin tuntuu riittävän peltilevy, josta
ilmanpaine ja nopeus piristävät siemenet hajalleen multaan ja ronski
jyrä tiivistää niitä itämisalustaa vasten. Erilaiset rapsuttimet
tonkivat multaa päälle. Tämä tieteenhaara tuntuu edelleen hakevan
lopullista viisautta. Katsotaanpa vaikka:
Tämä Gregoire Bessonin kylvölaite linkoaa siemenet ilmanpaineella
hajotuslevyjä vasten, josta siemen leviää hajalleen maahan. Letkuja
tarvitaan vain puolen metrin välein. Perässä tuleva hirmujyrä painaa
siemenen maahan. Huomaa, että maa tasoitetaan ennen siemenen
hajakylvöä. Se tasoitetaan myös tiivistämisen jälkeen. Ei pidä
tuudittautua siihen uskoon, että näitä tehtäisiin huvikseen tai
ihmisten kiusaksi. Tässäkin konseptissa on vuoren varmasti omat hyvät
puolensa. Gregoire Besson on erittäin suuri maatalouskonevalmistaja,
jonka tarkoituksena on myydä kylvö- ja muokkauslaitteita myöskin
tulevaisuudessa.
|
|
Tässä on menty vieläkin pidemmälle. Siemenet levittää jyrän
eteen pelkkä 90 asteen kulmaan pokattu ruostumaton teräslevysoiro. |
Tällä Sulky-Burelin kylvökoneella lienee mahdollista tehdä
suorakylvöä hyvissä oloissa. Silti se on ilmiselvästi tarkoitettu
vähennetyn muokkauksen kylvötöihin. Kumiset pyörät menevätedellä
maastoa tunnustellen ja konetta kantaen, Kiekkovantaat kylvävät siemenen
maahan ja vino-olkaiset, valurautaiset jyräpyörät tiivistävät
jäljen. Koneeseen saa heinänsiemenen kylvölaatikon, vaan ei lannoitteen
levitintä.
|
|
|
Toinen iso valmistaja, Agrisem International, kuittaa homman näin.
Siemen puhalletaan putkista pystyyn tai vaakaan. Perässä tulee lautaäes
tai riski varpajyrä. Maa valmistellaan otolliseksi tasojyrsimellä tai
usealla rivillä raskaita muokkausyksikköjä. Suurin malli ottaa pihassa
kääntyessä herkästi kuistin mukaansa, ellei kuski pidä varaansa.
|
Kuhn pitäytyy perinteisessä. Kaksoiskiekkovantaan työsyvyyttä
säädetään jyräpyörällä. |
|
|
Gaspardon vantaassa (vas.) on olkapää, joka määrää työsyvyyden.
Teräksen päällä voi käyttää myös kumia.
|
Kevyt 1-kiekkovannas on aika tyypillinen vetovantaan ohella
eurooppalaisilla pelloilla.
Myös Amazonen 1-kiekkovannas on aika perinteinen.
|
|
Lisää levitystarkkuutta
Lannan levityksen tarkkuuteen kiinnitetään valtavasti huomiota.
Rupeaa jo tuntumaan, että se on tarkempaa kuin lannoitteiden levitys
konsanaan. Eipä ole ensi kerta, kun metsä katoaa puilta.
|
|
Samson on siirtänyt pienen jalaksen leikkurien sivusta lietteen
tuloputken jatkeen kannattelijaksi. Liete saadaan näin varmasti entistä
paremmin, mutta kiekkoleikkuri nostaa varmasti maata mukanaan, kun
olosuhteet ovat siihen suotuiset. |
Tässä vannasmallissa takimmainen pyörä säätää
sijoitussyvyyttä. Kiekkovannas on tuloputken kanssa yhtä kokonaisuutta,
joten vannas hakeutuu hieman vinoon kulkuasentoon. Tästä johtuva
sivuttaispaine tartuttaisi mielellään maata kiekon poskeen. Ilmiötä
torjuu vasemmalla pyörivä, vierimissäteeltään kiekkoa pienempi
kumikuppi. Se pyyhkii kiekon sivua ja estää maan nousemisen kiekon
mukana. |
|
|
Paljon perinteistä ja hyväksi todettua tässä. Soikea leikkuri avaa
mukavan viillon, johon mahtuu parhaimmillaan 40 - 50 tonnia lietettä
hehtaarilla. Kumisten levityssuuttimien sulkulaite on perin hintavan
oloinen. Yhdellä hydraulisylinterillä suljetaan vain kaksi tuttia.
Paineensäätö on tässä pakollinen, muuten saadaan jo muutaman
sulkemisen jälkeen kumisuuttimien pätkiä aikaiseksi.
|
Sulky-Burelin keskipakolevitin varistaa lannoitteen vain lyhimmän
levityssiiven heiteltäväksi, kun niin halutaan. Vetämällä
annostelulevyä sisään päin, lannoite putoaa pitkien siipien
heitettäväksi. Tämä kuulemma mahdollistaa päisteiden lannoitteen
levityksen ilman, että lannoitetta hukkaantuisi ojiin ympäristöä
pilaamaan. Keski-Euroopassa uhrataan miljoonia euroja vastaavien
vempeleiden suunnitteluun. Ratkaisut ovat toinen toistaan parempia, mutta
yksikään niistä ei korvaa järjen käyttöä, vaikka siihen suuntaan
onkin vahvasti pyritty. |
|
|
Tällaisia sekoittimia oli runsaasti tarjolla lietelannan liikutteluun.
Niitä käytetään enimmäkseen lietteen kierrätykseen kuiluissa ennen
siirtoa varastosäiliöön.
|
Saappaat saa tällä nopeasti hyvään siivoon. Vesiventtiiliä
hallitaan kädellä. |
|
|
Lannan separointi yleistyy, vaikka se nostaa kustannuksia. Bauerin
lantaseparaattoria tuo Suomeen Pellonpaja.
|
Nähtiin myös kätevä takavalon
suojaus. Ei sekään toki vaurioita poista, mutta saattaa niitä
vähentää.
Aita on usein tekemättä sonnanajon aikaan. SIMA:ssa oli tarjolla niin
junttakoneikkoja kuin hydraulipusertimiakin aitapaalujen pystytykseen.
Eurooppalaisille hydraulinen vetokoukku on edelleen aika outo kapine.
Niinpä näitä tunkattavia vetoaisan kannattimia on käytössä
yleisesti.
Traktorit
Traktoripuolellakin alkaa tapahtua todellista kehitystä. Ensimmäiset
yhteispainedieselit ovat ilmestyneet John Deeren eräisiin malleihin. JD
esitteli myös täydellisen, taka-akseliin ulottuvan traktorin rungon.
Etunostolaitteita tarjotaan valtavasti ja etukuormainten hallinta kehittyy
edelleen. Monessa kurottajassa on jo takanostolaite ainakin
lisävarusteena tarjolla. Hieman tuntuu siltä, että etukuormaimen asema
on lievästi uhattuna.
MF:n uusi prototyyppi kiinnosti yleisöä kovin. Siinä on portaaton
vaihteisto ja kaksiportaisella jäykkyydellä varustettu hytin
ilmajousitus. Kovin rankasti ei liene pielessä veikkaus, että uusi
vaihteisto muistuttaa kovasti Fendtin Variota.
|
Yhteispaineruiskutus on nyt tullut traktoreihin. Kuvasta näkee, että
John Deeren neliventiilimoottorin kannessa ei ole järin paljon tilaa
pumppusuuttimille, hyvä kun suutin mahtuu. Päästöt saadaan pieniksi
monivaiheisella ruiskutuksella ja polttoainetalous nousee uuteen luokkaan.
Arvovaltaiselta taholta onkin ennustettu, että yhteispaineruiskutus tulee
kattamaan moottorit aina kymmeneen litran tilavuuteen saakka. Enää on
ratkaisematta moottorin suojaus siinä teoreettisessa tapauksessa, että
suutin juuttuu Auki-asentoon.
|
|
|
Vielä tyyppinumeroton Massikan proto veti yleisöä puoleensa. Siinä
on portaaton vaihteisto ja kaksiportaisella jäykkyydellä varustettu
hytin ilmajousitus. |
Kansa
tarvitsee sirkushuveja. Massey Ferguson esitteli isolla kankaalla
vuorokauden kynnön maailmanennätyksen tekoa. Väkeä nakitti lattia
sakeana aamusta iltaan näytöstä ihmettelemässä, vaikka asia on jo
vanha. Maailmanennätys lisää Massikan myyntiä vuoren varmasti, sanovat
viisaat mitä tahtovat. Ostopäätöksillä on hyvin vähän tekemistä
rationaaliseen ajattelun kanssa, jos ollenkaan.
|
Tässä etukuormaimessa hydrauliikkaletkut kytkeytyivät ja irtosivat
traktorista päin, vaikka asiaa en hyvin kuvaan saanutkaan. Joka
tapauksessa näytös pelasi ja kauhoja vaihdeltiin. Eräs skandinaavi
epäili, että parinkymmenen asteen pakkasessa voi syntyä sirpalevaara,
kun liittimiä yritetään pakkonaittaa.
|
|
|
Tässä on nevamiehen märkä uni. Puhaltimen siivikko kääntyy
hetkeksi puhallusasentoon, kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa
asetusarvon. Niin häipyvät pölyt ritilöistä ja ajo vain jatkuu. |
SIMA:ssa esiteltiin virallisesti John Deeren uudet 5020 -sarjan
traktorit. Niissäkin on nyt täysi erillisrunko taka-akselia myöten.
Sarjassa on kolme ketterää mallia, joista on erinomainen näkyvyys. 72
hevosvoiman 5620, 80 hevosvoiman 5720 ja 88 hevosvoiman 5820 ovat
tyypillisiä karjatilan monitoimitraktoreita.
|
|
|
Tällaisilla kumikäpälillä torjutaan pintapainetta. Etupyörä
tiivistää takapyörien välin. Akselipainetta tämä ratkaisu ei
vähennä.
|
Nyt saadaan traktoristakin kurottaja. Kuinkahan mahtaa olla vakauden ja
ajettavuuden laita? |
|
|
Etunostolaitteita oli tarjolla pilvin pimein. Hyvin moneen
tarvike-etunostolaitteeseenkin tarjotaan voimansiirtoa kampiakselin
päästä kytkimen välityksellä.
|
Muokkaus
Kynnön tulevaisuus on vankka ainakin SIMA:n mukaan. Siipimalleista
yleisin oli ilman muuta lähes puhdas lieriösiipi. Mainittavaa oli myös
noin kymmenen tuuman työleveyden yleisyys.
|
Muovi auran siivessä valloittaa jo Ranskaa. Tämä ohuenlainen
muovilipare on ruuvattu terässiipeen muovipulteilla siiven takaa. Siiven
peitemuovin rei'issä on siis jenka. |
|
Näyttelyn aurojen ylivoimaisesti yleisin siipimalli oli lieriösiipi.
Kvernelandilla oli näytteillä mielenkiintoinen puukkoleikkurin ja
kuorimen risteytys.
|
|
Jotka eivät usko kyntämiseen, voivat muistella nostalgisia Könnin
kuokkamiehen aikoja tämän pelin ääressä.
|
Ranskalaisen selkä ei taivu kivien keruuseen, jonka seikan
ymmärränkin perin hyvin. Kivet joko murskataan tällaisilla peleillä,
tai kerätään kivien keruukoneilla.
|
|
|
Nurmen ilmastaminen käy tällä pitkien puukkojen pelillä
joutuisasti. Leikkuukulmaa voi säätää.
|
Haravointi vai leveältä leikkuu?
Vieläkään ei ole päästy selvyyteen siitä, kumpi on viisaampaa,
haravointi vai suuri leikkuuleveys. Voi olla, että kummallekin
menetelmälle on paikkansa. Se on ainakin selvää, että haravointi on
monin verroin suurta leikkuutyöleveyttä halvempi ratkaisu. Melko
kapeidenkin niittokoneiden työsaavutuksilla päästään pitkälle ja
haravointi on sitäkin tehokkaampaa.
|
Tämä Kuhn haravoi kerta-ajolla heinät 15 metrin leveydeltä yhteen
karhoon. On tehokasta!
|
|
Jos italialaisen Ufon helman alle yritti kurkata, saati tarjota
sinne kameraa, oli kohta pari turvamiestä kimpussa. No, tuskin siellä
mitään erinomaista olikaan. Sivusiirtomatto toi luo'on sivulle, niin
että kaksoiskarhoon saatiin heinät noin viidentoista metrin leveydeltä.
Videolla pidettiin aivan tolkutonta vauhtia. Hintaa ei uskalla edes
arvailla.
|
|
Tällä säkitetään pyöröpaaleja pitkään pussiin. Muovipussi
esikiristetään sylintereillä, jotka näkyvät kuvassa. Niin saadaan
tiukka pussi. Takana näkyvä täyttölaite kiinnitetään etukuormaajaan.
Siinä on työntölevy, jolla paali tungetaan pussiin.
|
Kanttipaalainten pitkät rivistöt kertoviat SIMA:ssa, että
pyöröpaalien valta-asema on uhattuna.
|
|
Tässä lavetissa on itua. Pienellä sylinterillä ja taittuvalla
puomilla helpotetaan kuormausta.
|
|
|
Kelvokas puhallin säädettävine siipineen. Tämä huokaisee 50 000 m3
tunnissa 250 Pascalin vastapaineella, kun moottorissa on tehoa 7,5 kW ja
pyörimisnopeus 1 000 r/min.
|
Tasopurkaimen voi helposti asentaa pyöreään, tasapohjaiseen
siiloon myös jälkiasennuksena. Hintaa pohjalle ja purkuruuville tulee
halkaisijaltaan kymmenen metrin siilossa noin 6 700 euroa. Pohjan myötä
siilossa on tuuletusmahdollisuus, kunhan hommaa puhaltimet. Tällainen
tuuletus voi pysäyttää viljan alkaneen lämpiämisen, jos se havaitaan
ajoissa, eikä tavara ole liian märkää.
|
Claasin kanttipaalaimen silpun mittaa on lyhennetty entisestään.
Syöttöpäässä on ruuvi ennen silputusroottoria. Ruuvi supistaa
sisäänvirtausta kapeammalle ja ahtaa tavaraa vauhtiin jo ennen
roottoria. Noukinta on voitu hieman leventää.
|
|
Ruokinta
Apevaunuihin on ilmestynyt vain yhdellä vaakaruuvilla varustettuja
malleja. Myös pystyruuvivaunuja löytyi runsaasti. Yleinen trendi näytti
olevan, että apevaunun on tavalla tai toisella kyettävä kuormaamaan
itse itsensä, varsinkin jos sillä käsitellään suurpaaleja. Tarkka,
pitkälle automatisoitu ruokinta loisti SIMA:ssa poissaolollaan.
|
|
Valssimyllyissä on julman suuret laakeripukit ja veto molemmissa
valsseissa. Tässä ProfAgrin mallissa valssit kiristettiin
hydraulisylinterillä. Ryynien laatu on erinomainen.
|
Päistä keskelle jenkaava vaakaruuvi on yleistynyt apevaunuissa.
Seinissä on yleensä jonkinlaiset sekoittimet, arvatenkin paalien
paikoilleen juuttumisen estämiseksi. Paalien repimäkoneissa on lähes
poikkeuksetta kuormainlaite. Monessa apevaunussa on samanlainen joko
vakiona tai lisävarusteena.
|
|
Eläimet
Gasgoicne -Melotte esitteli näyttelyssä uuden kaksipaikkaisen
lypsyrobotin prototyypin. Uusin alipainepumppu on ruuvityyppinen ja siten
erittäin hiljainen. Siinä ilma myös lämpiää aika tavalla, joten
ominaisuutta on käytetty lypsyaseman lisälämmitykseen.
|
|
|
Galaxyn lypsyrobotti perustuu ABB:n teollisuusrobotin
hyväksikäyttöön. Yksi käsivarsi kykenee palvelemaan kahta
lypsypaikkaa. Työtapa muistuttaa melkoisesti DeLavalin reseptiä
pesukuppia myöten. Tämä on halvin kaksipaikkainen robotti, joka kykenee
noin sadan lehmän lypsyyn. Galaxy tullee Pellonpajan myyntiin
lähiaikoina.
|
Nämä vasikkahäkit ovat ulkomailla erittäin suosittuja nimenomaan
siksi, että niissä kasvaa hyvin terveitä vasikoita varsinkin
hengityselintautien suhteen. Vasikat selviävät näissä Yhdysvaltain
pohjoisosia ja Kanadaa myöten.
|
|
|
Tämän Belgian Bluen karvanajo on suurta muotia. Oleelliset lihakset
ovat hyvin näkyvissä.
|
Ranskalaiset väittävät kiven kovaan, että tiiviillä kankaalla
päällystetty patja miellyttää lehmiä eniten. Kumirouhepatjat kuulemma
menettävät ryhtinsä, jolloin lehmät alkavat vierastaa niitä. Tästä
tuntuvat tanskalaiset olevan eri mieltä. Toki molemmat vakuuttavat, että
hieta on lehmän kannalta paras parsimateriaali. Muovinen etulauta
vaikuttaa oikein hyvältä.
Eläinten näyttelykunnostukseen suhtaudutaan erittäin vakavasti.
|
|