Maatilan Pellervon kotisivulle


Lehden sisältö
Arkisto
Toimitus
Palaute
Mediatiedot

Tilausjulkaisut
Uutiset
Pellervo
www.pellervo.fi



Sähköistä apua päätöksentekoon

Sähköinen viestintä lisää suosiotaan myös viljelijöiden keskuudessa. Viisi vuotta sitten perustettuun Farmitiin on rekisteröitynyt jo yli 25 000 käyttäjää.

Farmit.net on sähköinen maa- ja metsätalouden palvelukanava internetissä. Sen alla palveluja tarjoaa 19 alalla toimivaa yritystä. Farmit jakautuu kanaviin, joita ovat uutiset ja sää, kotieläinkanava, peltokanava, talous, metsä, koti & puutarha sekä foorumi, jossa kerrotaan ajankohtaisista tapahtumista, keskustellaan tai vaikkapa myydään tarpeettomaksi käyneitä työkoneita.

"Kolme neljästä Farmitin käyttäjästä on joko pää- tai sivutoimisia viljelijöitä. Viimeinen neljännes koostuu esimerkiksi sidosryhmien edustajista", Farmit Websiten sähköisen liiketoiminnan suunnittelija Juha Ikkala kertoo.

Ylivoimaisesti suosituin kanava on uutiset ja sää, ja sieltä sää. Kasvukauden aikaan se kiinnostaa. Säätietojen jälkeen luetuimpia ovat peltokanavan sivut.

Klubilaisille
ilmainen sää

Pääosa Farmitin palveluista on ilmaisia, osa maksullisia. Iso osa ilmaisista palveluista vaatii liittymisen Farmit-klubiin. Klubilaisia on nyt yli 25 000. Esimerkki klubilaisille ilmaisesta palvelusta on täsmäsää.

"Sääpalvelu tarjotaan tänäkin vuonna klubilaisille ilmaiseksi. Kunhan käy huhtikuun aikana joko päivittämässä klubitietonsa tai liittymässä klubiin, voi taas vuoden eteenpäin katsoa säätiedot ilmaiseksi", tuotepäällikkö Kalle Erkkola Berneristä toteaa. Berner on yksi Farmitin verkostoyrityksistä.

Sääpalvelu uudistuu huhtikuun aikana, kun sen palveluntarjoaja muuttuu. Jatkossa säätiedot toimittaa Foreca. Palvelun ulkonäkö muuttuu, mutta sisältö pysyy pääosin samana muutamia parannuksia lukuun ottamatta. Edelleen säätiedoista löytyy paikkakuntakohtaisesti niin lyhyen aikavälin kuin viiden vuorokaudenkin sääennuste.

Laskureista apua
moneen asiaan

Farmitissa on iso liuta erilaisia laskureita. Esimerkiksi kotieläinpuolella voi laskea, paljonko maitoa kannattaa tuottaa, kun kiintiön ylittyminen on käsillä. Tai miten edellinen lihasikaerä kannatti.

"Laskurit on tehty periaatteella, että niiden kysymät tiedot tilansa asioita seuraavalta löytyvät päästä", Ikkala kertoo. Käyttökynnys on pieni, kun ei tarvitse ensimmäiseksi kaivaa numeroita mapista.

Farmit Websiten kunnianhimoisena tavoitteena on saada klubilaisiksi kaikki nettiyhteyden omaavat viljelijät. Nettiyhteyksiä arvioidaan olevan noin kahdella kolmesta viljelijästä.

Tankkiseossimulaattori
käyttöön jo keväällä

Farmitin käyttö liittyy tietysti paljolti kasvukauden etenemiseen. Viime vuoden huippu osui toukokuulle, jolloin Farmitin sivuilla käytiin yli 118 000 kertaa.

"Peltokanavalla huippukuukausi oli kesäkuu, silloin siellä käytiin yli 10 000 kertaa", Erkkola kertoo.

Peltokanavan auetessa ensin silmiin osuvat ajankohtaisuutiset. Kesäaikaan niitä päivitetään monta kertaa päivässä, talvella hieman harvemmin.

Kysytyimpiä peltokanavan asioista ovat nimenomaan kasvinsuojeluun liittyvät sivut. Kaikilla sivustoilla käydään kuukausittain tasaisesti noin 300 - 400 kertaa, kasvinsuojelusivuilla on sen lisäksi vielä kesäaikaiset kävijämääräpiikit. Esimerkiksi viime vuoden kesäkuussa kasvinsuojelusivuilla käytiin yli 3 000 kertaa.

"Suosittuja ovat esimerkiksi tankkiseossimulaattori ja viime kesän uutuus, ruiskutuslaskuri. Niitä käytettiin paljon", Erkkola kertoo.

Hän antaakin Farmitin käyttäjille vinkin tehdä ruiskutussuunnitelmat hyvissä ajoin. "Silloin ehtii miettiä sopivat aineet ja tankkiseokset kaikessa rauhassa ja katsoa, mitä aineita voi sekoittaa, tai mikä aine tehoaa mihinkin."

Myös ajankohtaisasioiden seurantaa Erkkola suosittelee lämpimästi. Lyhyitä uutispätkiä lukemalla pysyy kartalla, mitä peltoasioissa on tapahtumassa. "Siihen kannattaa vielä linkittää sääpalvelun seuranta, katsoa esimerkiksi paikkakuntakohtaista ilmankosteutta, kun suunnittelee ruiskutuksia. Silloin saa kasvinsuojelutuotteista irti niiden parhaan tehon."

Tarjolla tietoa,
ei vain mainoksia

Farmitissa on mukana toinen kasvinsuojeluaineita markkinoiva yritys, Kemira GrowHow. Erkkolan mukaan Farmitissa on yhdistetty näiden yritysten neuvonta ja osaaminen. Kilpailuasetelma ei netissä näy.

"Tavoitteena on, että kasvinsuojeluasioita Farmitin peltokanavalta etsivä viljelijä löytää oikeita vastauksia, ei mainoksia", Erkkola sanoo.

"Kasvinsuojeluun liittyvissä asioissa kannanotoissa näkyvät kummankin yrityksen tuotteet, ja kummankin yrityksen ratkaisu kyseiseen asiaan. Jos jommallakummalla on selvästi parempi ratkaisu asiaan, viljelijöille viestitään vain siitä."

Myös erikoiskasvit
peltokanavan alle

Tähän mennessä Farmitin peltokanava on nimensä mukaisesti keskittynyt peltoviljelyyn. Tietoa ja apua löytyy niin lajikevalintaan, lannoitukseen kuin kalkitukseenkin. Jossain vaiheessa kanavaa on tarkoitus laajentaa erikoiskasvien suuntaan.

"Esimerkiksi kasvinsuojeluasioissa se tarkoittaa marjojen ja vihannesten tautien ja tuholaisten kuvien lisäämistä ja niiden torjuntaohjeita", Erkkola kuvailee.

Teksti: Saara Salonen
S-posti: saara.salonen@agrimedia.fi

 

| Sivun alkuun | 4/04 sisältö  | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi |