Ensi syksynä markkinoille tulee maatalouden tuotantorakennusten suunnitteluohjelma, jolla tuottaja voi itse luonnostella rakennuksen yksityiskohtia myöten. Lopputulos näkyy kolmeulotteisena. Ohjelma rakentuu puolalaisen pelimoottorin päälle.



Kolmeulotteisen navettakuvan sisällä tietokoneen näytöllä voi liikkua kuin rakennuksessa ikään. Tuottaja voi itse sisustaa navettaa haluamillaan kalusteilla. Kuva Paavo Tuovinen

Uuden suunnitteluohjelman ideana on, että tuottaja suunnittelee rakennuksen kalusteineen ja laitteineen joko täysin tyhjältä pöydältä tai mallirakennuksia apunaan käyttäen. Rakennuksen hahmottamiseksi hän katselee lopputulosta kolmeulotteisena, esittelee luonnokset valitsemilleen asiantuntijoille netissä ja lähettää lopuksi valmiiksi hiomansa luonnokset rakennussuunnittelijalle, joka voi siirtää ne vaivattomasti omaan CAD-ohjelmaansa.

Suunnitteluohjelma ei rajoitu pelkkien rakennuksen osien, materiaalien, kalusteiden ja laitteiden piirtämiseen, vaan rakennukseen tuodaan myös eläviä olentoja, ensivaiheessa ihmisiä ja lehmiä, myöhemmin myös sikoja, lampaita ja kanoja. Lantakolat tulevat liikkumaan lantakäytävillä, rehunjakohihnalta tippuu rehua ruokintapöydälle.

Ensimmäiseksi markkinoille tulee navetan suunnitteluohjelma. Navetan kaikki osat ja laitteet ovat jo työn alla, arkkitehti Petri Kokko S.O.M.A Oy:stä kertoo.

Maatalousrakennusten osien, kalusteiden ja laitteiden määrittelystä vastaa rakennusmestari Urpo Manninen. Eläinten liiketiedot tulevat HÄN-hankkeesta (Hyvin Älykäs Navetta) jossa nautojen liikkeitä mallinnetaan videotekniikkaa käyttäen. Kokko vastaa määrittelyjen siirrosta pelimoottorialustalle. Ohjelmointityön Kokko ostaa puolalaiselta Frontline Studios -yhtiöltä.

"Suomalaisia pelitaloja rakennusala ei kiinnostanut", Kokko perustelee puolalaisyhtiön valintaa. Yhteistyö puolalaisyhtiön kanssa alkoi jo aiemmin Home Designer -ohjelman kehittämisessä. Tämä ohjelma on helppokäyttöohjelma asuintalojen suunnitteluun. Kokko sanoo puolalaisyhtiön tehneen hyvää ja tarkkaa työtä Home Designerin ohjelmoinnissa.

Ohjelmassa yhdistyy
useita tekniikoita

Kolmeulotteinen, toiminnallinen maatalousrakentamiseen tarkoitettu rakennussuunnitteluohjelma kuulostaa ensi alkuun täysin mahdottomalta ajatukselta. Vaihtoehtoja on liian paljon, jotta ohjelma voisi onnistua. Tai ainakin se on liian monimutkainen rakennussuunnitteluun tottumattoman käyttäjän käytettäväksi. Ja vaikka ohjelma onnistuisikin, siitä tulee hinnaltaan liian kallis.

Kaikki ennakkoluulot voi laittaa romukoppaan. Ohjelma tulee onnistumaan. Ratkaisuna on useiden eri tekniikoiden yhdistäminen, tosin sanoen valmiiden palikoiden käyttäminen.
Ensimmäinen on helppokäyttöinen piirustusohjelma. Se on jo olemassa ammattilaisten CAD-ohjelman versiona.

Seuraavaksi yhteen tasoon tehty piirros siirretään pelialustalle tehtyyn 3D-ohjelmaan. Tämän ohjelman pitää osata piirtää rakennuksen osista oikea rakennus.

Navetan osien tuominen tämän ohjelman osaksi onnistuu yllättävän helposti. Osat listataan ja niiden mallit, mitat, materiaalit, värit ja muut ohjelman tarvitsemat suunnitteluosat määritellään. Näin 3D-ohjelma osaa piirtää halutun rakennuksen.
Navetan osia ovat esimerkiksi seinät, lattiat, ovet, ikkunat, sisäkatto, ulkokatto, karsina-aidat, pontit, ruokintaesteet, vilja- ja väkirehusiilot, rehunjakovaunut, ruokintakaukalot, juoma-altaat, -nipat ja niin edelleen.

Pelialustan käyttö piirustuksen näyttöalustana mahdollistaa kolmeulotteisuuden lisäksi myös rakennuksessa liikkumisen. Niinpä rakennusta voi kierrellä katsomassa ulko- ja sisäpuolelta. Ovi vain auki ja sisälle. Ensin navettaan, sitten vaikka maitohuoneeseen, toimistoon ja niin edelleen. Katse kattoon tai lattiaan, oikealle tai vasemmalle, lähelle tai kauas. Eläimet näkyvät liikkuvan navetassa rauhallisina, yksi menee robotille, toinen juomaan.

Tavarantoimittajille tulee mahdollisuus tuoda ohjelmaan omat kalusteensa ja laitteensa. Niinpä navettaan voi kokeilla eri lypsyasemia, ruokintalaitteita, robotteja, tankkeja ja niin edelleen. Näiden osien määrittelyt tavarantoimittajilla ovat jo toki valmiina käytettäväksi suunnittelijoiden CAD-ohjelmissa.
"Alkuvaiheessa kaikki tavarantoimittajat eivät ole mukana ohjelmassa", Kokko sanoo.

Kolmas tekniikka on lopputuloksen esittely netin avulla eri asiantuntijoille. Rakennuskohdetta varten on avattu paikka netissä. Tuottaja tallentaa luonnoksen nettiin ja pyytää valitsemiltaan asiantuntijoilta kommentteja. Kommentoitavana voivat olla piirustukset ja/tai toiminnallinen 3D-malli.

Varmaa on, että ohjelmalla voi piirtää hyviä luonnoksia eikä käyttökään tule olemaan monimutkaista. Entä sitten hinta, kuinka kallis tällaisen ohjelman lisenssi tulee olemaan?
Tarkkaa hintaa Kokko ei osaa vielä sanoa. Hinta riippuu ohjelmointikustannuksia enemmän siitä, kuinka kalliiksi ohjelman markkinointi tulee.

Karkeasti voi sanoa, että yksittäiskappalein myytynä hinta on jossain 500-1000 euron välillä ja esimerkiksi teurastamoiden, maidonjalostajien, kaupan tai laitevalmistajien ostaessa ohjelmaa kymmenien kappaleiden erissä hinta putoaa 200-400 euroon. Kokonaan eri asia sitten on, ovatko nämä yritykset kiinnostuneita hankkimaan lisenssejä rakentamista suunnitteleville tuottajille. Aika suosii enemmän panosten käyttöä johtajien optioihin kuin tällaisiin operaatioihin.

Ohjelma toimii
myös läppärissä


Suunnitteluohjelma toimii pöytäkoneissa ja läppäreissä eli kannettavissa tietokoneissa. Käyttöön ei tarvita mitään erityistä tehomyllyä, mutta muutamia vaatimuksia koneella on.
Koneessa on oltava Windows-käyttöjärjestelmä. Kaikki versiot Windows 98:sta lähtien kelpaavat.

Pelialusta tarvitsee toimiakseen DirectX9-ajurin tai uudemman DirectX:n. Sen saa ladattua ilmaiseksi netistä. Jos perheessä on tietokonepelejä harrastavia lapsia, tämä puoli on todennäköisesti kunnossa.

Kolmas vaatimus on 3D-näytönohjainkortti, joka on uusissa koneissa jo vakiona. Vanhaan koneeseen sen saa noin 50 eurolla. Ohjelma ei vaadi kallista korttia.
Ohjelmien kopiointi on suosittu kansanhuvi Suomessa. Selvyyden vuoksi sanottakoon, että yksi lisenssi oikeuttaa käyttämään ohjelmaa vain yhdellä tilalla. Ohjelman kopioiminen ja myyminen on kiellettyä.




Uusin lehti

SISÄLTÖ 6/2006

  • Kasvinviljely ja energia
  • Ison viljasadon puolesta
  • Uusi ympäristötuki kannustaa ravinnetaseiden laskemiseen
  • ISO-VILJA -tutkimus sai pohjoismaisen palkinnon
  • Kasvuston paino ja lämpösumma ennustavat satoa
  • Sadepäivien määrä ennustaa viljojen tautien esiintymistä
  • Oman kylän lämpösumma tekstiviestillä
  • Lehtivihreä kertoo kasvin typpitilanteen
  • Lehtivihreämittauksista ja typen tarkentamisesta ympäristötukea
  • Lietelannan levitys on mutkikas ongelmavyyhti
  • Tehokasta lietelannan levitystä
  • Tiivistymisestä eroon levitystehosta tinkimättä
  • Lietelanta leviää hurjalla teholla Kannuksessa
  • Vapo hallitsee ruokohelven tuotantoa
  • Vasikkanevalla kekseliästä ruokohelpipaalien keruuta
  • Karvian Mustakeidas työntää ruokohelpeä
  • Biodieselin tilavalmistus ei kannata
  • Yhdeksän metrin Great Plains Okra-näyttelyyn
  • Juolavehnä kasvaa kohisten rypsipelloilla
  • Öljykasveja yli 100 000 hehtaaria!
  • 100+
  • Lainsäätäjät ja alan ammattilaiset bioenergiaseminaarissa eduskunnassa
  • Sairaanhoito maatalousyrittäjän työterveyshuoltoon - toimivatko palvelut?
  • Visakoivu on lupausten ja pettymysten erikoispuu
  • Luomulihapullien menekki yllätti
  • Kotieläintalous
  • Aloittakaa suunnittelu ajoissa
  • Kolminkertainen siilopeite
  • Terve Eläin
  • 16-sivuinen liite:
    Rakennuspeliä pelaamaan
  • Luomu-Pellervo
  • Sivut 59-61
  • Talous ja markkinointi
  • Yhteistyöllä puhtia metsäsektorille
  • Maajussit ovat aika paketteja kumppaneiksi
  • Maajusseille tulvii kirjeitä morsiamilta
  • Toistuvat
  • Pääkirjoitus
  • Vähätalo
  • Antinpoika
  • Vaaran paikka
  • Huomioita
  • Verkossa Nummi
  • 100+ Terveys
  • Väinö Vältti
  • Nollarajalla
  •  
  • Seuraava Maatilan Pellervo ilmestyy 3.8.2006 ja Kodin Pellervo 6.7.2006.