Oli niitä, Mikkeliin menijöitäMikkelin Farmarissa kävi 80 000 vierasta, joista 48 000 oli maatalousalan väkeä. Se on paljon porukkaa. Merkittäviä näytteilleasettajia silti näyttelystä puuttui kuten Agrimarket, Maatalouskesko, Yrittäjäin maatalous, Agritek ja muutamia muita. Näistä osa oli esillä Okrassa, osa ei sielläkään. Osa pitää omat näyttelynsä myöhemmin syksyllä. Valtra on ollut koko ajan tiiviisti mukana. Johtaja Markku Lappalainen muisteli Valtran markkinaosuuden olleen 23 prosentin tietämillä, kun Traktorimyyjät ry:ltä katkesi paskasangon ripa lopullisesti, ja isot keskusliikkeet vetäytyivät sitä myöten kesänäyttelyistä. Nyt Valtran markkinaosuus on 48 prosenttia. Lappalainen ei väitä, että heidän menestyksensä kesänäyttelyissä mukana olosta johtuisi, onpahan vain asia sattunut noin kehittymään. Valtra on asiakaskyselyissään toistuvasti todennut, että asiakaskunta haluaa heidän näkyvän kesänäyttelyissä. Asiakkaat arvostavat kesänäyttelyitä rentouttavana tapahtumana, jossa luodaan uusia tuttavuuksia ja tutustutaan uusimpaan tekniikkaan.. Lappalainen sanoo aivan vakavissaan, että ellei Valtra kesänäyttelyissä mukana olosta hyötyisi, ei se niissä esiintyisi. Lappalainen sanoo, että näistä syistä Valtra aikoo olla mukana kesänäyttelyissä myös vastaisuudessa. Toki mukanaolo maksaa, joten panostusta ja siitä saatuja hyötyjä puntaroidaan jatkuvasti. Lappalaisen mukaan paras mahdollinen ajankohta on juuri elokuun alussa, kun puinteihin ei ole vielä ryhdytty. Kun ollaan, ollaan tosissaan Toimitusjohtaja Onni Korhonen NHK-keskuksesta on Lappalaisen kanssa samoilla linjoilla. Hänen mielestään näyttelyyn on yrityksen turha osallistua, jos se ei arvosta esilläoloa siellä. Kun tullaan, tullaan sitten tosissaan ja täysillä. NHK-keskuksen Lely-robotti lypsi näyttelyn lehmiä yleisön silmien alla koko näyttelyn ajan. Kiinnostuneita seuraajia riitti. NHK-keskus käytti tilaisuutta hyväkseen ja antoi kiinnostuneille tämän tästä lyhyitä tietoiskuja robottilypsyn kestäessä. Konekentällä esiteltiin yrityksen heinäkoneita ja muita edustuksia. Monelle viljelijälle kesänäyttely on kesän kohokohta, ja sinne mennään juhlamielellä vaikka mikä olisi. Tällaisessa on Korhosen mukaan maataloutta arvostavan yrityksen syytä olla mukana. Kesänäyttelyissä käy muitakin kuin viljelijäasiakkaita. Kesänäyttelyt ovat tapahtuma, jossa on erinomainen tilaisuus näyttää kuluttajille, kuinka maatalous juuri nyt toimii. Niinpä, huono on mennä vastaan väittämään kummallekaan miehelle. Molemmat ovat kauan seuranneet näyttelyasioita ja olleet niissä mukana. Nykyinen tilanne ei kuitenkaan ole yhtä valoisa kuin miesten lausunnot. Osa suurimmista tavarantoimittajista pitää omia tapahtumiaan ja ilmassa on resurssien hajottamisen tuntua. Viljelijät lystin lopulta maksavat, pidettiinpä näyttelyitä millä reseptillä tahansa. Kenties vieläkin voisi nöyrtyä ja ryhtyä kuuntelemaan minkälaisia näyttelyitä he oikeasti haluavat. Korhosen mielestä näyttely palvelee asiakasta parhaiten silloin, kun saman sortin vehkeet ovat vertailtavana reilusti rinnakkain ja yhtä aikaa. Onni Korhonen ilmoitti merkitsevänsä heti Maatalousnäyttely Oy:n osakkeita, jos sellainen perustetaan. Kiinteät näyttelypaikat ja pysyvä organisaatio toisi varmasti sujuvuutta ja melkoisia kustannussäästöjä. Farmari Suomen Maatalousnäyttelyn valtakunnalliset pääyhteistyökumppanit Mikkelissä olivat Fingrid, Finfood, Nordea, Tapiola ja Valtra. Selvää on, että jos Valtra suurimpana näytteilleasettajana jäisi pois, ei näyttelyä enää olisi tarpeellista järjestää.
| Sivun alkuun | Sisältö 9/04 | Palaute | Uutiset | www.pellervo.fi | |