Metsistä ja pelloilta aineksia pakkauksiin
Teksti: Markku Nummi
Pakkaus on kuin paraskin myyjä: herättää mielenkiinnon, esittelee tuotteen ja maanittelee ostamaan. Elintarvikkeiden pakkauksiin tunkee monia sähköisiä lisätoimintoja, mutta kuluttajat vahtivat hiilijalanjälkeään ja vaativat pakkauksilta kierrätettävää tai biohajoavaa ainetta.
|
Kalvoja yhteen
Suvisalmi kertoo myös yrityksen biohajoavan maatalouskalvon uusiutuvan. Siitä tulee nykyistä kestävämpi ja vaihtoehdoksi tulee 1-2 vuoden kesto. Eri ominaisuuksien kalvoja voidaan myös liittää yhteen, mistä odotetaan uusia käyttökohteita.
VTT kehittää lukuisten kumppanien kanssa uusia käytännön ratkaisuja, jotka myötäilevät kuluttajien toiveita ja antaisivat uusia valtteja liike-elämälle. Asiakasjohtaja Tuomas Mustonen VTT:sta muistuttaa, että pakkauksessa pitää yhdistyä hyvin monipuolinen osaaminen ennen kuin siitä saadaan 100-prosenttisesti biopohjainen.
Erityinen voimavara ovat metsät; puukuitu on joustava aine. Kilpailu biomassasta lisääntyy. Mustonen kysyykin, miten Suomen metsäteollisuus pystyisi kääntämään tulevat trendit isoksi liiketoiminnaksi. Biopohjaisten polymeerien tuotantokapasiteetti lisääntyy viidenneksellä vuosittain.
Pullo perunasta, kaurasta...
Biopohjaiset materiaalit ovat osin jo öljystä tehtyjä halvempia. Esimerkiksi maailman virvoitusjuomajätit investoivat Mustosen mukaan tosi paljon pulloihin. Ensi vuonna Pepsi on luvannut pullon, joka on tehty kokonaan kasveista. Siinä lienee preerialla kasvavaa lännenhirssiä, maissia, kaarnaa, appelsiinin ja perunan kuorta, kauranjyvän kuorta ja muita maataloudesta saatavia sivutuotteita.
Kierros pakkausmessuilla osoitti, että tavalliset paperi ja kartonki lisäävät suosiotaan pakkauksissa. Paperisilput ja taivepahvit korvaavat muovirouheita isojen tuotteiden pehmusteina ja suojina kuljetuksissa.
Vaikka kuluttaja tahtoo ympäristöystävällisyyttä tuotteelta, pakkaus ei saa tehdä tuotteesta kallista. Elintavikkeissa pakkaus ei ole ostajalle ydinasioita. Markkina- ja kulutustutkimuspäällikkö Aimo Tiilikainen VTT:n Expert Services Oy:stä katsoo, että kuluttajaymmärrykselle on annettava tuotteen kehitysprojektissa sama paino kuin teknologialle ja taloudelle.
”Tämä on ollut meille suomalaisille liian iso asia”, Tiilikainen arvioi.
Ratkaisujen tulee olla Tiilikaisen mukaan tuotekohtaisia ja oleellista on niiden markkinoille tulon oikea ajoitus.
Myös pakkauksen kohdentaminen tietylle ostajalle yleistyy, kertoo erikoistutkija Elina Rusko VTT:sta. Digitaalista painamista suositaan, ja se sopii myös pieniin sarjoihin, jopa niin, että tuotteesta tulee henkilökohtainen kuvineen ja teksteineen. Varastoja ei tarvita.
Tekstikin syntyy biopohjalta: tuhtia väriä saadaan vaikkapa viininvalmistuksessa tulevista jätteistä. Liima-aineiksi on monia vaihtoehtoja, muun muassa tärkki. Bioratkaisuilla saadaan aikaan myös elintarvikkeen viilentäminen tai lämmittäminen. Kuluttaja ei kuitenkaan maksa turhasta, lisäksi kilpailu bioraaka-aineista saattaa synnyttää kilpailua pellon käytöstä.
KOKO SISÄLTÖ 11 /2011
- Hyvä Sato: Hernesato onnistui tänä vuonna hyvin
Lannoitteet: Viljo-lannoitteet myytiin Novarbolle
Timac Agron uudet lannoitteet
Rehuteollisuus: Vampulassa toimiva Satarehu on sitkeä sissi
Koneet ja tekniikka: Kone-Forumin ja KoneAgrian uutuudet
John Deere uudisti suurimmat puimurinsa
Mekaaninen rikkojen torjunta on ajoitettava oikein
Urakoitsijan tavoitteena isommat asiakkaat
Vauhdikasta puintia Case Axial Flow’lla
Rakentaminen: Muurlan Torkhuoneen kuivuri näytti kyntensä
Luomutuotanto: Laitilanmäki tuottaa luomua taajaman kyljessä
Sadetus: Sadetuksella selvää sadonlisää myös viljakasveille
Ympäristö: Palaturvekin voi syttyä itsestään
Vesiensuojelu kannattaa kaikin puolin
Rakentaminen: Pakettiratkaisu laajenevalle maitotilalle
Tuotekehitys vähentää tunteja työmaalla
Tietotekniikka: Maaseudun tietoliikenneyhteydet takkuavat edelleen
Gårdskullassa yhteydet toimivat hyvin
Lohjansaaren nettiyhteydet harmittavat yrittäjää
Tukiasemat ratkaisevat yhteyksien laadun
Toistuvat
Uutiset
Vähätalo
Verkossa
Antinpoika
Vaaran paikka
Nollarajalla
- Kannen kuva Silja Vuori.
- Seuraava Maatilan Pellervo ilmestyy 1.12. Kodin Pellervo ja Pellervon Iso Kalenteri ilmestyvät 15.12.2011.
Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.