Arvovaltainen brändityöryhmä maalasi jokin aika sitten kuvaa Suomen suunnasta. Ryhmä esitti, että vähintään puolet maataloustuotannosta tulisi olla luomua vuoteen 2030. Ehdotus tuntui jo tuoreeltaan kokouspöydässä kehitellyltä ja todellisuudesta vieroitetulta.
Kuten tuhannesti on todettu, tuottajia kyllä löytyy jos luomutuotteille ilmaantuu ostajia – sellaisia, jotka ovat valmiita maksamaan luomun tavanomaista tuotantoa korkeammista tuotantokustannuksista. Toistaiseksi kuluttajien suuri enemmistö kannattaa luomua ruokapuheissaan mutta ei ole valmis maksamaan senttiäkään ylimääräistä. Tämä yhtälö ei toimi.
Periaatteessa luomutuotanto toimii jo nyt niin hyvin kuin näissä oloissa on mahdollista. Hankaluutena on, että tuottajan kontolle jää suurelta osin myös tuotteiden markkinointi. Suurten kauppaketjujen vaatimiin toimitusmääriin suomalaiset luomutuottajat tuskin koskaan pystyvät.
Käytännössä luomutuotanto on tällä hetkellä melko puhtaasti erikoistuotantoa. Ja sellaisena se toimii hyvin kaikkien kannalta. Moni maatilayrittäjä on löytänyt sitä kautta hyvän perustan tuotannolleen ja luomutuotteisiin mieltynyt kuluttajakin saa sitä, mitä haluaa. Luomu ei myöskään kilpaile tavanomaisen tuotannon kanssa, sen sijaan se lisää maatilayrittäjän valinnanmahdollisuuksia.
Tässä Maatilan Pellervossa on teemana luomutuotanto. Lehden sivuilla kerrotaan, miten esimerkiksi rikkakasvien torjuntaan kehitetyt menetelmät toimivat. Rikkojen pitäminen kurissa onkin yksi luomutuotannon keskeisimpiä pulmia, koska ilman toimivaa torjuntaa yksittäisen viljelijän on hyvin vaikea lisätä luomualaansa.
Luomumaidon tuottaja on kehittänyt teorian luomuun siirtymisestään: kolmannes ekologiaa, kolmannes ekonomiaa ja kolmannes keski-iän kriisiä ja kylähulluutta. Luomutuotannossa tarvitaan nämä kaikki kolme elementtiä.



Uusin lehti

KOKO SISÄLTÖ 9 /2011

  • Maidontuotanto: Heluna syntyi lähes tyhjästä

    Tutkimus:
    Ympäristöindikaattorien tieto ei siirry toimintaan

    Hyvä Sato: Kyyhkyset ja naakat iskivät herneisiin

    Kumina: Rengaspunkki hyökkäsi kasvustojen kimppuun
    Puinnissa ei pidä hosua

    Ruokaperuna: Omavalvonta varmistaa laadun
    Viinatehdas hyödyntää ylijäämäperunan

    Nurmiviljely: Säilörehusadon voisi tuplata

    Luomutuotanto: Luomussa osattava lukea olosuhteita
    Luomuhärkäpavusta voi saada tuhat euroa hehtaarilta
    Rehevä herne sopii luomutilalle
    Mikkeli haluaa Luomuinstituutin
    Rehustus muuttui enemmän kuin navetta
    Krunex kasvaa Juvalla
    Viljelijärenkaasta apua markkinointiin

    Elintarviketeollisuus: Menestysreseptin takana kuluttajan kuuleminen

    Alkuperäisrodut: Taatusti kotimainen

    Maidontuotanto: Hiekkapohjaiset parret holsteinien mieleen

    Marjanviljely: Tyrnilajikkeita halutaan kehittää kestävämmiksi

    Terve Eläin: Ensimmäiset elinviikot ratkaisevia vasikalle

    Toistuvat:
    Uutiset
    Vähätalo
    Verkossa
    Antinpoika
    Väinö Vältti
    Terveenä työssä
    Vaaran paikka
    Nollarajalla 72

  • Kannen kuvat Helena Anttila-Lindeman.

  • Seuraava Maatilan Pellervo ilmestyy 30.9. ja Kodin Pellervo 15.9.2011.


  • Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.