ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

Vuoden 2000 ennätystulos on tulossa jakoon:
Osuustoimintayritysten voitot
nousivat lähes 10 miljardiin

Tällä viikolla ilmestyvän Osuustoiminta-lehden analyysin mukaan osuustoimintayritysten yhteenlasketut tulokset parantuivat viime vuonna ennätysmäiset 48 %. Erityisesti Metsäliitto-Yhtymä ja osuuspankit petrasivat tuloksiaan, Metsäliitto 85 % ja Op-ryhmä 48 % edellisestä vuodesta. Paikallisosuuspankkien yhteinen tulosparannus oli sekin 23 %.

Sitä vastoin elintarviketeollisuuden yrityksillä jatkui ylikireä markkinatilanne. Kuitenkin Valio, Munakunta, HK Ruokatalo ja Atria saivat parantuneista tuloksistaan OT-lehdeltä tämänvuotiset Taistelijan Maljat.

Osuustoiminnallisten eli ot-yritysten suurimpaan tulosparannukseen ylsi tällä kertaa Metsäliitto-Yhtymä. Viime vuonna voimakkaasti Eurooppaan kasvanut Metsäliitto tytäryhtiöineen pystyi tahkoamaan yli 3,5 miljardin nettotuloksen 45 miljardin markan liikevaihdolla. Liikevaihto kasvoi vuodessa 35 % ja tase peräti 57 % yli 52 miljardiin markkaan.

Metsäliitto ei ole kahden suuremman kilpailijansa tapaan lähtenyt suuriin yritysostoihin USA:ssa, vaan se on keskittynyt kasvuun lähimarkkinoillaan Euroopassa, jossa yrityksiä on ollut edullisesti kaupan. Modon, Zandersin ja Confinecin oston jälkeen yhtymällä on tarve vahvistaa 31,7 %:iin laskenutta vakavaraisuuttaan ja sulatella ostoksiaan. Myös omistajajäseniä tullaan palkitsemaan mm. osuuspääomille maksettavalla korolla ja puukaupoista kertyvillä bonuksilla.

Voittoja palveluiden parantamiseen

Osuuspankkiryhmän yhteinen tulos ennen satunnaiseriä nousi yli 3,9 miljardiin ja paikallisosuuspankeilla 232 miljoonaan markkaan. Op-ryhmän tase kasvoi 161 miljardiin (+4,2 %) ja paikallisosuuspankkien tase 12,3 miljardiin markkaan (+8,5 %).

Op-ryhmästä tuli markkinaosuuskilvan selvä voittaja: sen osuus talletuksista nousi prosenttiyksiköllä ollen 31,2 %. Myös jäsenten määrä nousi vuodessa 10 %. Osuuspankkien jäsenet tulevat jatkossa näkemään erinomaisen tuloksen paikallisesti eri tavoin mm. parantuvana palveluna ja jäsenetujen kehittymisenä.

Myös Lähivakuutus-ryhmä jatkoi nousuaan vahinkovakuuttamisessa. Vuosi 2000 oli sille jo 14. positiivisen tuloksen vuosi. Ryhmän arvioitu liikevoitto oli 152 miljoonaa markkaa. Lähivakuutus ilmoittaa, että saavutettu hyvä tulos tulee näkymään mm. vakuutusmaksuissa ja asiakaspalvelun kehittymisessä.

Asiakasomistajille neljännes lisää bonuksia

Kaikki kolme osuustoiminnallista kaupparyhmää paransivat tulostaan. S-ryhmän yhteenlaskettu liikevoitto nousi selvimmin, kasvu oli 9,1 % 1,2 miljardiin markkaan. Tämän lisäksi S-ryhmän osuuskaupat palkitsivat jäsenomistajiaan vuoden 2000 aikana suoraan yhteensä 489 miljoonan bonuksilla, jotka kasvoivat 25 %.

Tradekan tulos ennen satunnaiseriä nousi 9,8 % 223 miljoonaan markkaan. Elannon vastaava tulos kohosi 6,5 % 98 miljoonaan markkaan; sen lisäksi mm. isoista tonttikaupoista tuli huomattavat voitot.

Osuuskaupat pystyivät valtaamaan edelleen lisää markkinaosuutta; tehokas ja asiakaslähtöinen liiketoimintakonsepti on nyt erinomaisessa iskussa. S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa nousi 28,9 %:iin (+1,1 %) ja Tradekan ja Elannon yhteinen osuus 12,4 %:iin (+0,1 %). Siten ot-kaupparyhmien yhteinen siivu nousi jo 41,3 %:iin, kun se K-ryhmällä edelleen laski hieman (-0,2 %) 37,6 %:iin. Myös Spar ja muut yksityiset kaupparyhmät menettivät markkinaosuuksiaan (molemmat 0,5 %) Sparin osuuden ollessa 9,1 % ja muiden yksityisten 12 %.

Tiukassa maataloustarvikekaupassa S-ryhmään kuuluva Hankkija-Maatalous onnistui petraamaan viidenneksellä: tulos oli 61 mmk 3,6 miljardin liikevaihdosta. Lisäksi asiakkaille tilitettiin bonuksina 20 miljoonaa.

Osuuskaupoilla on nyt aiempaa paremmat rahkeet sekä kehittää omaa toimintaansa että palauttaa bonuksia jäsenomistajilleen. Paras ylijäämän palauttaja oli pohjois-savolainen Osuuskauppa PeeÄssä, joka maksoi jäsenilleen viiden prosentin bonuksia, kun ne S-ryhmässä olivat yleensä kolme prosenttia. Osuuskuntien ylijäämiä suuntautuu jonkin verran myös erilaisiin alueellisiin ja yhteisöllisiin hankkeisiin. Tradekan ja Elannon omaa toimintavapautta rajoittavat vielä toistaiseksi niiden velkasaneeraukset.


Elintarvikkeissa ylikireät markkinat

Tällä hetkellä Osuustoiminta-lehden 2/01 mukaan suurimmat huolenaiheet ovat elintarviketeollisuuden tiukka markkinatilanne ja etenkin lihateollisuuden ja muna-alan heikko yleinen kannattavuus.

Valio-konserni on nousu-uralla maitomarkkinoiden alettua vähitellen tervehtyä. Valion voitto nousi edellisvuoden 25 miljoonasta viime vuoden 64 miljoonaan markkaan. Liikevaihtoa kertyi yli 8,2 miljardin markan arvosta ja maidosta pystyttiin maksamaan jäsenille hiukan edellisvuotista paremmin. Valio on kokonaan osuuskuntien omistama yhtiö eikä sillä ole pörssiyhtiöiden
tapaan tarvetta pyrkiä näyttämään vuoden lopuksi koko tulostaan viimeisellä rivillä.

Munakunta pystyi nousemaan jo plussalle. Se tapahtui ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun ylituotanto ja Suomen EU-jäsenyys sekoittivat munamarkkinat. Munakunnan 179 miljoonan liikevaihto sisälsi nyt 9 %:n kasvun ja tulos oli miljoona markkaa voitollinen.

Sekä HK Ruokatalo että Atria paransivat hieman tulostahtiaan, edellinen 33 % ja jälkimmäinen 8 % edellisvuoteen verrattuna. HK Ruokatalon tulos oli 28 miljoonaa ja Atrian 81 miljoonaa markkaa. HK:n liikevaihto nousi 3,8 % ylittäen kolmen miljardin rajan ja Atrian liikevaihto kasvoi 10,2 % 3,7 miljardiin markkaan.

Sekä HK Ruokatalo että Atria toimivat pörssiyrityksinä tavoitteena tehdä ja myös näyttää mahdollisimman hyvää tulosta. Voitonjako myös niiden pääomistajina toimiville osuuskunnille tapahtuu tuloksen viimeisen rivin kautta aivan samoin kuin ulkopuolisille sijoittajillekin. Lihatalojen osakkeet ovat tällä hetkellä pörssissä erittäin halpoja, vaikka molempien tuloksentekokyky ja omavaraisuus ovat hyvässä kunnossa.

EU-maiden elintarvikekriisit heijastuvat kuitenkin voimakkaasti myös Suomen markkinoille aiheuttaen erityisesti liha-alalla ylimääräisiä kustannuksia. Tosin suomalainen ruokaketju on selvinnyt kriiseistä ainakin toistaiseksi puhtain paperein. Kotimaisuuden kysyntä kuluttajien joukossa on edelleen selvästi vahvistunut. Silti elintarvikeyrityksillä on ollut vaikeuksia viedä kohonneitakaan kustannuksia keskittyneen kaupan ketjujen myyntihintoihin ajallaan.

Toimialojen vaikeudet tuntien näille neljälle yritykselle - Valiolle, Munakunnalle, Atrialle ja HK Ruokatalolle - oli nyt perusteltua myöntää tämänvuotiset Taistelijan maljat tulosten petraamisesta.


Uusi reipas tulosennätys

Suomalaisen osuustoiminnan yhteenlaskettu voitto viime vuodelta nousee uuteen ennätykseensä, lähes kymmeneen miljardiin markkaan. Siinä on lisäystä miltei puolet edelliseen vuoteen verrattuna.

Kerrottujen yritysten vertailukelpoiset tulokset vuodelta 1999 olivat 6,5 miljardia ja viime vuodelta reilut 9,6 miljardia markkaa. Kasvua oli 3,1 miljardia markkaa eli 48 %. Kaikkien pienten ja keskisuurten ot-yritysten tulokset eivät ole vielä valmistuneet, joten ne eivät ole näissä luvuissa mukana.

Jokainen osuuskunta käyttää keräämänsä voitot oman harkintansa ja omistajajäsentensä tahdon mukaan itsenäisesti ja paikallisesti. Voiton eli ylijäämän jakaminen onkin nyt ajankohtainen keskustelunaihe eri puolilla Suomea ja osuustoimintakenttää.

Varmin voittaja on verottaja eli yhteiskunta ja toinen varma voittaja on itse yritys. Voittoja käytetään yritysten toiminnan kehittämiseen ja henkilökunnan palkitsemiseen. Osuustoiminnassa suositaan erilaisia tulos- ja kannustinpalkkioita suhteellisesti enemmän kuin usein ongelmallisiksi osoittautuneita optioita.

Jäsenille tuleva osuus jakautuu pääsääntöisesti osuuskunnan palvelujen käytön suhteessa. Jäsenyhteisöinä osuuskunnat eroavat tässä selvästi pääomayhteisöinä toimivista osakeyhtiöistä. Usein tämä ero tarkoittaa käytännössä sitä, että osuuskunnat eivät näytä tekemäänsä tulosta lainkaan samalla tavalla tuloslaskelmiensa viimeisillä riveillä jälkikäteen kuin niiden yksityiset kilpailijat. Osuuskunta usein jakaa voittoa jäsenomistajilleen pitkin vuotta ennen tilinpäätöksen tekemistä - poikkeuksena ovat pörssinoteeratut ot-yritykset.

Tästä syystä laskettua noin 10 miljardin markan vuositulosta voidaan pitää selvästi alakanttiin olevana arviona. Osuustoiminta-lehden vuodesta 1994 jatkuneessa seurannassa se on kuitenkin uusi ja reipas ennätys, joka osaltaan kertoo asiakaslähtöisen osuustoiminnan selvästi parantuneesta kilpailukyvystä.

karjalainen

Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi

| Sivun alkuun |