ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

Asiakkaatkin kansainvälistyvät
Osuuspankkiryhmä menee kansainvälisille markkinoille siksi, että yhä useammat sen asiakkaatkin menevät sinne.

OKOn toimitusjohtaja Mikael Silvennoinen muistutti, että op-ryhmä on ns. yleispankki, joka palvelee kaikkia kotimaisia asiakasryhmiä ja toimialoja:

- Niiltä on tullut kansainvälistymistarpeita viime vuosina todella paljon. Kehitystä on vauhdittanut myös EU:n integraation eteneminen yhteiseen valuuttaan. Liiketoiminnan siirtäminen

. hkjams.jpg (14765 bytes)
Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulainen (vas.) ja OKO:n toimitusjohtaja Mikael Silvennoinen kertoivat yritystensä hyvin erilaisista kansainvälistymisen strategioista.
Kuva Tapani Lepistö
maasta toiseen on nyt aiempaa yleisempää ja myös riskittömämpää.

Kansainvälistyminen ulottuu myös kotitalouksiin

Kansainvälistymisen vaikutukset ovat myös muuttuneet. Vielä 80-luvulla yritysten kotimainen ja ulkomainen tuotanto tukivat toisiaan. Nyt kansainvälistyminen tarkoittaa usein tuotannon ja toiminnan siirtämistä maasta toiseen yrityskaupoilla. Silloin kotimainen ja ulkomainen tuotanto voivat päätyä myös keskinäiseen kilpailuun yhteistyön asemesta.

Silvennoinen muistutti, että pankkitoiminnan kansainvälistyminen ei rajoitu pelkästään yritysten rahoitus- ja maksuliikepalveluihin. Uudet, avoimet markkinat ovat laajentaneet viime vuosina myös ulkomaisen sijoitustoiminnan mahdollisuuksia ennen näkemättömällä tavalla.

- Rajoja ylittävää sijoitustoimintaa mm. osakkeiden, sijoitusrahasto-osuuksien ja joukkovelkakirjojen muodossa eivät harjoita vain institutionaaliset sijoittajat vaan myös tavalliset kotitaloudet. OKOn keskeisiin tehtäviin kuuluu myös näiden sijoituksien välittäminen ja hallinnointi.

Suomalainen omistus säilyy

Osuuspankkiryhmän on OKOn välityksellä kansainvälistyttävä, että se voisi tarjota asiakaskunnalleen kattavat ja kilpailukykyiset palvelut myös kansainvälisessä laajuudessa.

Pelkkä palvelujen monipuolistaminen ei kuitenkaan paljon lämmitä OKOa omistavia osuuspankkeja ja niiden jäseniä. - Me olemme mieltäneet tehtävämme niin, että pankkipalvelun laadun lisäksi op-ryhmän henkilöjäsenet odottavat pankkisuhteeltaan selviä taloudellisia hyötyjä, totesi Silvennoinen. Niitä taas ei saada, ellei op-ryhmä menesty nykyisessä ja myös tulevassa pankkikilpailussa.

Laadukkaita pankkipalveluja ulkomaantoimintaa harjoittaville kotimaisille asiakkaille tarjoamalla OKO pystyy lisäämään koko op-ryhmän asiakkaiden ja tuottojen määrää. Se näkyy OKOn tuloksessa ja lopulta myös sen omistajien kukkarossa.

Pankkitoiminnan kansainvälistymisen on nähty viime aikoina tarkoittavan myös päätösvallan lipumista pois Suomesta. Silvennoinen torjui OKOn osalta tällaiset vaihtoehdot. Kansainvälistymiseen pitää mennä mukaan, mutta Silvennoisen mielestä vain tiettyyn rajaan saakka. - Op-ryhmän omistus, sen keskusyhteisö ja valtaosa asiakkaista pysyvät Suomessa.

 

| Sivun alkuun |