ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

Numero 5/05 tutkitaan pilottina
OSUUSTOIMINTAPANEELI
mittaamaan päättäjien mielipiteitä

Osuustoiminta-lehti käynnistää Osuustoimintapaneelin, jolla mitataan osuustoimintaväen eli hallinnon ja liikkeenjohdon mielipiteitä ajankohtaisiin merkittävimpiin kysymyksiin. Pilottina tehdään OT-lehden ja PTT-katsauksen yhteinen lukijatutkimus.

Mittaamme lukijakuntamme mielipiteitä jatkossa mahdollisimman nopealla, keveällä ja vaivattomalla tavalla sähköpostin välityksellä. Osuustoimintapaneeli pyritään rakentamaan niin, että se muodostaisi edustavan läpileikkauksen koko suomalaisen osuustoiminnan päättäjistä. Mukana on niin yritysjohto, hallintoihmiset kuin myös osuustoimintayritysten tilintarkastajat.

Mukana ovat nyt ensimmäisen kerran myös uusosuustoiminnan eli pienosuustoiminnan edustajat sekä myös uusosuustoiminnan sidosryhmät kuten monet koulut, oppilaitokset ja yritysneuvonnassa työskentelevät ihmiset eri puolilla. Osuustoiminta-lehdessä syksystä 1996 säännöllisesti ilmestynyt Uusi osuustoiminta -liite on suunnattu juuri tälle uudelle kohderyhmälle. 

Mielenkiintoista on katsoa, lukevatko myös perinteisen osuustoiminnan edustajat Uusi osuustoiminta -liitettä ja vastaavasti uusosuustoiminnan aktiivit peruslehden aineistoja. Mukana tutkimuksessa on runsaasti myös avoimia kysymyksiä, joihin toivomme runsaasti aitoa kentän palautetta.

Tuotekehityksen pohjaksi

Osuustoimintapaneeli käynnistyy välittömästi tämän numeron (OT 5/05) ilmestymisen jälkeen, kun teemme pilottina Osuustoiminta-lehden ja PTT-katsauksen yhteisen lukijatutkimuksen. Sillä tähdätään lehtien kehittämiseen, jotta ne palvelisivat lukijoita entistä paremmin. Mukana on myös muutamia kysymyksiä lehtemme nettipalvelun kehittämisestä. 

Osuustoiminta-lehdessä tehtiin 1990-luvulla paljon tuotekehitystä ja myös lukijatutkimuksia. Kuitenkin edellisestä tutkimuksesta syksyllä 1998 tulee nyt kuluneeksi jo seitsemän vuotta. Sitä aiemmat vastaavat tutkimukset ovat vuosilta 1996 ja 1993. 

PTT-katsausta ei aiemmin ole tutkittu. PTT-katsaus tuli mukaan Osuustoiminta-lehden jakeluun neljä vuotta sitten syksyllä 2001. Sitä ilmestyy vuosittain kaksi Suhdannekuvanumeroa ja kaksi artikkelinumeroa vaihtuvin teemoin.

Arvomme 10 palkintoa

Vastausaktiivisuutta virittääksemme arvomme vastanneiden kesken pääpalkintona viikonlopun kylpyläpaketin täysihoitoineen kahdelle hengelle (ajankohta oman valinnan mukaan) Ikaalisten kylpylässä. 

Muina palkintoina arvomme viisi kappaletta lehden uusia, monikäyttöisiä, olalle tai käteen sopivia salkkuja sekä neljä kirjapalkintoa, joita ovat seuraavat: 

• Göran Hägg: Hyvin puhuttu - Kaikkien aikojen parhaiden puhujien opissa, Tammi 2001 (2 kpl)
• John le Carre: Ylimmät ystävät (tasokas dekkari), Tammi 2004 
• Kalle Isokallio: Pelastaja Pelkosenniemeltä (huumorilla kerrottu veijaritarina), Tammi 2004.

Voittajille ilmoitetaan arvotuista palkinnoista ja palkinnot toimitetaan saajilleen marraskuun aikana.

Tutkimuksen toteuttajat

Lukijatutkimuksen toteuttaa Think If Laboratories Oy, joka on tehnyt paljon samantyyppisiä tutkimuksia mm. lehdille ja televisiolle. Think Ifissä tutkimuksesta vastaa tutkimuspäällikkö Pekka Numminen, pekka.numminen@thinkif.com. 

Pellervo-Seurassa asiasta vastaa lehden tuottaja, toimituspäällikkö Mauno-Markus Karjalainen, osoite alla jutun lopussa. Aiemmat tutkimukset on tehty Elintarviketieto Oy:n tutkimuspäällikkö Juha Taurialan kanssa Pellervon Isosta Kalenterista sen alkuvuosina 1988 - 1995 ja Osuustoiminta-lehdestä 1990-luvulla.

Lukijatutkimuksen sähköposti lähtee tämän numeron ilmestymistä seuraavan viikon alussa 24.10. Vastaajat linkitetään siinä tutkimuslaitoksen, Think Ifin, sivuille. Vastausaikaa on noin yksi viikko.

Paneeliin rekrytointi

Teemme tutkimuksen sähköposteja käyttäen. Tekniikan nopea kehitys on nykyisin mahdollistanut myös pienemmille lehdille sen, mihin ennen vain suurimmat kustantajat pystyivät. 

Lukijoidemme sähköpostiosoitteiden löytäminen on osoittautunut alun visaisimmaksi pulmaksi. Olemme joutuneet vaivaamaan yrityksiä riittävän edustavan otoksen keräämiseksi kentältä. Se on nyt kuitenkin onnistunut.

Jännittämään joudumme sitä, miten aktiivisesti sähköpostitiedustelun käyttäminen tällaisessa tutkimuksessa käytännössä onnistuu. Pellervo-Seura ei ole tehnyt aiemmin sähköpostiin pohjautuvia varsinaisia tutkimuksia. 

Jatkossa tarkoitus on käyttää paneelia osuustoimintaväen omana gallup-kanavana, jolla mielipiteitä mitataan kulloinkin ajankohtaisiin osuustoiminta-aiheisiin. Esimerkiksi viime vuonna tällainen aihe olisi ollut osuuspääomien verokohtelu. Myös Pellervo-Seuran tai sen osakkuusyhteisöjen - kuten PTT:n tai Pellervo-Instituutin - tuottamia palveluja voidaan jatkossa tutkia juuri Osuustoimintapaneelin avulla.

Jos Sinä, hyvä lukijani, haluaisit mukaan tähän päättäjien Osuustoimintapaneeliin, niin ole hyvä ja lähetä osoitteesi meille Pellervo-Seuraan Salli Oravaiselle, os. salli.oravainen@pellervo.fi. Todennäköisesti pääset paneeliin mukaan, jos vain kuulut lehtemme maksullisiin lukijoihin. 

Saadut vastaukset suhteutetaan loppuvaiheessa lehtemme maksullisen tilaajakunnan rakenteeseen, joten ne kuvastavat aidosti sitoutuneen osuustoimintaväen mielipiteitä. 

Ajassa hengittävää sisältöä

Osuustoimintapaneeli toivottavasti osoittautuu yhdeksi uudeksi tavaksi tuottaa kiinnostavaa, ajassa liikkuvaa ja hengittävää eli aidosti vuorovaikutteista sisältöä Osuustoiminta-lehteen jatkossa. Teemme paneeleita korkeintaan 1 - 2 kertaa vuodessa. Yhteen vastaaminen ottaa aikaa noin 10 minuuttia.

Keskeiset tutkimustulokset kerromme seuraavassa, 8. joulukuuta ilmestyvässä OT-lehdessä 6-7/05 sekä tiivistelmän näillä nettisivuilla. 

Toivomme mahdollisimman vireätä osallistumista tutkimukseen. Jokaisen vastaajan mielipide on meille arvokas. Anna mielipiteesi vaikuttaa!

Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi

| Sivun alkuun |