uotsivu.gif (3732 bytes)


Näy ja toimi verkossa!
Seksikkäät sivut ovat tekstikkäät

Myös pienten osuuskuntien kannattaa nähdä vaivaa omien nettisivujensa rakentamisessa. Vähitellen yhä suurempi osa asiakkaista etsii esimerkiksi tarjolla olevista paikallisista palveluista tietoa juuri netistä. Tässä on muutamia vinkkejä.

Kirjoitin coopArcticin verkkolehdessä 2/07 (http://cooparctic.net/lehti2/paakirjoitus.htm), kuinka kehittää osuuskuntien yritysviestintää hyvin yleisellä tasolla. Toin myös nettiviestinnän mahdollisuuden esiin ja lyhyesti viittasin lopussa ns. hakukoneoptimointiin ja sen tärkeyteen. Yritän tarkentaa ja konkretisoida asiaa hieman enemmän tässä artikkelissa.

Kun kukaan ei löydä sivuille!

Apua! Meillä on loistava tuote tai palvelu, mutta kun kukaan ei siitä tiedä. Mitä avuksi? Esitteitä, ilmoituksia, suoramarkkinointia, myyntityötä ja paljon muuta sellaista ja sitten tietenkin web-sivut! Mutta kaikki maksaa. Web-sivutkin.

Www-sivuilla on kuitenkin nykyaikana monta mahdollisuutta hyödyntää niin osuuskuntien kuin muiden yritysten ja yhdistysten markkinointia edullisesti.
Voimme ostaa tietyn määrän lehti-ilmoituksia tai postittaa esitteitä, ja tiedämme aika tarkkaan, kuinka monta mahdollista kontaktia ilmoittelullamme on. Webissä on kuitenkin aika lailla eri tilanne. Teemme web-sivut, hyvät tai huonot, maksamme niistä tai teemme itse työtä. Kävijöiden määrää emme kuitenkaan voi tietää etukäteen.

Sivujen markkinointiin on tietenkin monta keinoa. Yksi parhaista, tuloksellisimmista - ja viime kädessä edullisimmistakin - keinoista on sivujen suunnittelu sellaisiksi, että hakukoneet löytävät ne hyvin. Tätä sanotaan hakukoneoptimoinniksi.

Hakukoneoptimointia

Termi on suora käännös englanninkielestä: Search Engine Optimation, lyhyesti SEO, joka onkin vakiintunut lyhenteenä myös Suomessa. Tarkoituksena on saattaa sivut tiedoksi ja kiinnostaviksi sellaisille ihmisille, joita nimenomaan haluamme asiakkaiksi, lukijoiksi, yhdistyksen jäseniksi jne. Hakukoneet ovat tässä se välittävä tekijä meidän ja potentiaalisten kävijöiden välissä.

Useat Internetin käyttöön liittyvät tutkimukset ovat hyvin yhdensuuntaisia tuloksissaan. Keskimäärin jopa yli 80 % sivustoille tulijoista tulee erilaisten hakupalveluiden kautta. Määrä tietenkin vaihtelee sen mukaan, kuinka hyvin sivustot on optimoitu näitä varten. Valtaosa käyttäjistä taas ei tutustu hakukohteisiinsa kuin (esim. nykyisin etenkin Googlen) tuloksien ensimmäiseltä sivulta.

Äärimmäisen nopeat hakurobotit etsivät www-sivuilta erilaisia termejä (hakusanoja) ja näiden erilaisia yhdistelmiä (fraaseja). Lyhyesti sanottuna ne etsivät tekstiä! Tämän takia yksi tärkeimmistä perussäännöistä on tehdä sivut sellaisiksi, että niissä on ruokaa roboteille: selkein sanoin sitä mitä on tarjolla. Kuvia tai muutakaan ei tarvitse hylätä, mutta pitää ne vain osana käsikirjoitusta.


Rehti peli kannattaa

Hakukoneiden ja -palveluiden tärkein tehtävä on tuottaa niitä käyttäville mahdollisimman oikeita ja hyödyllisiä tuloksia. Internet on tulvillaan sivustoja, jotka yrittävät saada keinotekoisesti kävijöitä. Ne yrittävätkin usein huijata hakukoneita, vaikkapa piilottamalla suosituimpia hakusanoja sivuille. Tämä voidaan tehdä esim. laittamalla teksti äärimmäisen pienellä ja/tai taustan värillä niin, että se ”näkyy” hakukoneille, mutta ei tavalliselle käyttäjälle.

Itse löysin tsunami-tragedian jälkeen erään suomalaisen yrityksen sivuille piilotettuna satoja ”tsunami”-sanoja, vaikka yrityksellä ei ollut mitään tekemistä tuon luonnonkatastrofin kanssa.

Säilyttääkseen luotettavuutensa käyttäjien parissa hakupalveluiden tulisi pystyä estämään asiattomat huijaukset. Ja kun ne löytävät tällaiset yritykset, koko sivusto suljetaan palvelun ulkopuolelle. Tästäkin löytyy jo esimerkkejä suuristakin yrityksistä.

Kannattaa siis olla eettinen omissa töissään, myös silloin kun valitsee erilaisia palveluiden tarjoajia, jotka lupaavat kuita taivailta ja miljoonia asiakkaita yhdessä sujauksessa.

Miten temppu tehdään?

Kyse ei siis ole mistään taikatempuista. Optimointiin on monia oppaita ja verkostakin löytyy luotettavia. Niiden etsimisessä voi käyttää hakukoneita. Itselläni on joitakin suosikkeja, joihin olen oppinut luottamaan. Näitä muutamia laitan linkeiksi tämän jutun lopuksi.

Jos osuuskuntanne on laatinut itse sivunsa, voi HTML-kielen tunteva sivunrakentaja oppia tietyt perusteet kohtuuajassa. Mutta itse työ voi olla aikaa vaativaa. Tulee miettiä useita mahdollisia hakusanoja ja -fraaseja, joilla ihmiset tuotteitanne ja palvelujanne hakisivat. Näiden pohjalta rakennetaan sujuva ja kertova käsikirjoitus sivuston jokaiselle sivulle. Tärkeitä ovat myös ns. meta-tiedot ja tekstissä varsinkin otsikkotasot.

Osuuskunnilla tilanne voi olla vielä mutkikkaampi kuin sellaisilla yrityksillä, joiden toiminta lähtee liikkeelle vain yhdestä liikeideasta tai tuotteesta. Meillä niitä saman yrityksen sisällä voi olla useita. Tämä täytyy ottaa huomioon.
Konkreettisempiin ohjeisiin palaan myöhemmin coopArcticin sivustolla. Palautetta ja kysymyksiä voitte lähettää alla olevaan sähköpostiin.

Jukka Kärkkäinen
jukka.karkkainen@ouluntietotaito.com
www.cooparctic.net

Linkkejä tutustuttavaksi
Alla muutama linkki, joista saa peruskäsityksen asiasta ja varsinkin englanninkieliset antavat paljon myös alaa tunteville:
High Rankings®: http://www.highrankings.com
SEO Fast Start on Dan Thiesin ilmainen 100-sivuinen hyvä opaskirjanen hakukoneoptimoinnista, jonka voi tilata osoitteesta:
http://www.seofaststart.com/
 Suomenkielellä pääsee hyvin alkuun vaikka hakukoneiden omilla ohjeilla.
 Kotimainen www.fi antaa sisältösuosituksia web-mastereille ja sivuston omistajille osoitteessa http://www.fi/Help#webmaster.
 Paljon yksityiskohtaisempaa ja hyödyllistä tietoa on Googlen Web-ylläpidon Ohjekeskuksessa: http://www.google.com/support/webmasters/

| Sivun alkuun |