Osuustoiminta-lehden
lisäpalvelu netissä lehden tilaajille
www.osuustoiminta/coop/ot

Huhtikuu 2002

 

Osuuskunta ______________________________________:n työkirja:

 

Hinnoittelun portaat
tuotteistamisesta hinnanasetantaan

 

Markkinoinnin näkökulmasta jalostettu tuote /palvelu antaa parhaat hinnoittelumahdollisuudet. Hinnanasetannan päämääränä on luoda valikoimalle ja yrityksen koko toiminnalle paras mahdollinen kannattavuus. Hinta on keskeinen kilpailukeino tuotteen, sijainnin/markkinatien ja myynninedistämisen ohella.

Seuraava tulostettavaksi työkirjaksi vaiheistettu tehtävä on nähtävä prosessina, joka osuuskunnan yrittäjien  kannattaa viedä  läpi varsinkin, jos kyseessä on laaja tuotekokonaisuus.

Lue pohjatiedoksi artikkelit Osuustoiminta-lehdestä 2/02: "Tuotteistaminen ja hinnoittelu kaupaksi saamisen perusta" ja Markkinoinklinikan vastaus  "Palvelukin on tuote".

 

1.   Osuuskunnan tuote/palveluaihioille on määriteltävä keskeiset asiakaskohderyhmät (toiset yritykset, muut yhteisöt, kotitaloudet) ja niissä tärkeimmät henkilökohderyhmät (-segmentit).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------

2.   Käyttötarpeet?

Mihin tarkoitukseen asiakkaat tuotteen/palvelun hankkivat? Mikä on tärkein ostoperuste?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miettikää myös, mitä asioita ja ominaisuuksia tuotteessa/palvelussa tulee olla, jotta se vastaisi kohderyhmän toiveita?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------

3a. Pohtikaa, mitkä tekijät tuotteessa/palvelussa ilman muuta tulee olla = ydintuoteominaisuudet?

 

b.   Tekijät, jotka voidaan asiakkaiden toiveista johtaa = lisäedut?

 

4.   Mitkä ovat tuotteeseen ja sen toimivuuteen liittyvät kriittiset menestystekijät, jotka tuovat osuuskunnalle kilpailuetua?  

 

n    tuotteeseen liittyvät palvelut/palveluun liittyvät tuotteet

n    toimivuusvaatimukset

n    tekonologiavaatimukset

n    henkilöstön osaamisvaatimukset (asiakaslaatu ym.)

Huom. lisäominaisuudet ovat tärkeitä!

Menestystekijät:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kilpailuedut:

 

5.   Lopullisen tuote/palvelusisällön ja toteutustavan määritys

 

a)Ydintuote__________________________________________________________

b) Lisäedut___________________________________________________________

c) Mielikuvasisältö_____________________________________________________

 

6.   Tuotantoerät ja toteutusresurssit

a)   Henkilöt------------------------------------------------------------------------------------------

b)  Aika (tuntia/päivää/  )--------------------------------------------------------------------------

c)   Materiaalit ja tarvikkeet------------------------------------------------------------------------

d)  Ostopalvelut-------------------------------------------------------------------------------------

e)   Tilat, kalusteet, koneet ja laitteet-------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

7.   Kustannukset

Pääryhmät ovat työ-,aines-,tuotantoväline- ja pääomakustannukset

a)   Tuotteen/palvelun toteutuksen välittömät kustannukset  ____________  euroa

n    palkkakustannukset henkilösivukuluineen ------------------------------

n    tarvikekustannukset                                                     --------------------------------

n    markkinointikustannukset                                            --------------------------------

n    muut välittömät kustannukset                                       -------------------------------

n    välittömät kustannukset yhteensä                                 -------------------------------

b.   Tuotteelle/palvelulle kohdistettavat yleiskustannukset

n    hallintokulut                                                                                      -------------------------------

n    vuokrat                                                                                             -------------------------------

n    poistot                                                                                              -------------------------------

n    muut yleiskulut                                                                                  -------------------------------

n    yleiskulut yhteensä                                                                             -------------------------------

c.   Kokonaiskustannukset = a + b                                    -------------------------------

8.   Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät

Kustannukset ovat hinnan alaraja. Markkinaperusteisen hinnan asetannassa on otettava huomioon kilpailevat ratkaisut/kilpailijat ja ja heidän hintansa sekä määritettävä myös  tietty hintahaarukka, jonka puitteissa operoidaan.

Paljonko uskotte asiakkaan olevan valmis maksamaan? a) enintään __________ euroa

b) vähintään _____________ euroa

Mikä on minimituottotavoite tuotteelle (euroa / kate% )?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

9.   Hintaratkaisuun vaikuttavat tavoitelohkot:

a)   Myyntimäärä (päivässä/kuukaudessa/vuodessa)           -----------------------------------------

b)  Imagotavoite (korkealaatuinen/käypälaatuinen) -------------------------------------------

c)   Kytkeytyykö tuote toisten tuoteiden kauppaamiseen ja vaikuttaako se

hinnoitteluun?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

d) Onko tuotteella merkitys asiakassuhteen pitkäaikaisessa rakentamisessa ja miten se vaikuttaa?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

10. Hinnoittelun perusratkaisut

a)      Hinnoittelupolitiikka (kallis, keskihintainen,halpa)

Halpa lähtöhinta edesauttaa saamaan jalansijaa uusilla markkinoilla, saa kilpailijat reagoimaan, mutta alhaista hintaa on vaikea myöhemmin nostaa. Korkealla hinnalla voidaan kuoria kermaa ja saada katetta, mutta ison markkinaosuuden valtaus on vaikeaa.

_____________________________________________________________________ 

b)  Hinnoittelutekniikka (paketti, pilkottu, aikahinnoittelu)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

c)   Hinnalla operointi (alennusperusteet, hintaporrastus eri alueilla, maksuehdot ja niiden käyttö)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Tuotteen/palvelun

a)   Perushinta ----------------- euroa

b)  Lisät ja niiden hinnat

---------------------------------- euroa

---------------------------------- euroa

c)   Alennusperuste ja määrä ----------------------------------------------------------------------

d)  Laskutus- ja maksuehdot----------------------------------------------------------------------

Huomautuksia:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Laatijat ja päiväys

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yrjö Kotisalo
Talousanalyysit Kotisalo Oy  2.4.2002

Lähteet: Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna, W+G -87
Sutinen: Kaikki mitä olet halunnut tietää yritystoiminnasta, Kuopio 1993
MCR Oy, luentorunko 1999