uotsivu.gif (3732 bytes)

Henkilövalinnoissa ei tarvita kannatuspuheenvuoroja

Kysymys:
Olen mukana kolmen eri toimialan osuuskunnassa eli meijerin, pankin ja myös vesiosuuskunnan jäsen. Pankissa en ole pelkkä rivijäsen, vaan kuulun sen hallintoneuvostoon.
Viime hallintoneuvoston kokouksessa jouduimme pohtimaan, johtaako kannattamaton esitys vaalissa äänestykseen. Mietimme myös, onko äänestys henkilövaalissa aina suljettu. Lisäksi itselleni tuli vielä mieleen, sovelletaanko näissä asioissa erilaista menettelyä siitä riippuen, onko kysymys osuuskunnan yleisestä kokouksesta vai hallintoneuvoston tai hallituksen kokouksesta.


Vastaus:
Kannatuspuheenvuorojen vaatimus on erityisen tuttua kunnallisesta päätöksenteosta. Kunnanvaltuustossa ja -hallituksessa tehtyä esitystä ei oteta äänestykseen, ellei sitä ole kannatettu. Tämä koskee tosin kuntapuolellakin vain asiakysymyksiä, mutta ei henkilövalintoja.
Kuntapuolen vaikutuksesta monissa osuuskuntienkin sekä osuuskunnan/edustajiston että hallintoneuvoston ja hallituksen kokouksissa vaaditaan asiakysymysten osalta kannatuspuheenvuorot, jotta tehty ehdotus otettaisiin äänestyksen kohteeksi. Periaatteessa tällaista vaatimusta ei osuuskunnissa pitäisi asettaa, mutta monissa tapauksissa siitä on tullut vakiintunut tapa, jota on noudatettava. Väärinkäsitysten välttämiseksi puheenjohtajan olisi syytä jo ennen työjärjestyksen vahvistamista tehdä selväksi, vaaditaanko kannatuspuheenvuoroja vai ei.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että osakeyhtiöiden yhtiökokouksissa on syytä olla vaatimatta kannatuspuheenvuoroja. Tämä sen vuoksi, että kannatusten vaatiminenhan voisi johtaa jopa siihen, että enemmistöosakkaan tekemää ehdotusta ei kukaan kannattaisi ja näin enemmistöosakkaan ehdotus ei pääsisi äänestykseen ollenkaan.
Henkilövalintojen osalta tilanne on kaikkien kokousten osalta selvä: Kannatuspuheenvuoroja ei voida vaatia.

Avoin vai
suljettu äänestys?

Henkilövalintoja tehtäessä suljettu lippuäänestys on ehdottomasti yleisin menettelytapa. Toisinaan osuuskuntien säännöissä on jopa määräyksiä siitä, käytetäänkö vaalissa avointa vai suljettua äänestystä. Hallituksen kokouksen osalta saatetaan määrätä, että vaalit toimitetaan suljetuin lipuin, mikäli yksikin hallituksen jäsenistä sitä vaatii.
Osuuskunnan kokouksen osalta saatetaan säännöissä edellyttää, että vähintään yksi neljäsosa läsnä olevista jäsenistä sitä vaatii. Myös hallintoneuvoston ja edustajiston kokousten osalta säännöissä usein edellytetään samaa vähintään yhtä neljäsosaa kokouksessa läsnä olevien hallintoneuvoston jäsenten tai vastaavasti edustajiston jäsenten määrästä.
Hallituksen kokouksissa on ilman sääntömääräystäkin syytä lähteä siitä, että äänestys toimitetaan suljetuin lipuin, mikäli yksikin hallituksen jäsenistä sitä vaatii.
Ellei säännöissä ole tästä asiasta hallintoneuvoston, osuuskunnan kokouksen tai edustajiston kokouksen osalta mitään määrätty, lähtökohta on, että enemmistön pitää olla suljetun lippuäänestyksen toteuttamisen kannalla. Useimmissa tapauksissa näissä kokouksissa päätetään kuitenkin yksimielisellä päätöksellä suljetun lippuäänestyksen suorittamisesta.
Asiakysymyksissä pitää aina suorittaa avoin äänestys. Se johtuu ennen kaikkea siitä, että suljetun lippuäänestyksen suorittamisen jälkeen ei voida tietää, ketkä kannattivat ja ketkä vastustivat tehtyä päätöstä. Avoimen äänestyksen jälkeen asia on päinvastoin ja silloin tiedetään siis myös se, ketkä tehdystä päätöksestä vastaavat ja ketkä eivät
.

Tilintarkastaja valitaan etukäteen

Kysymys:
Vesiosuuskuntamme säännöissä määrätään yhtenä osuuskunnan varsinaisen kokouksen tehtävänä valita tilintarkastaja ja varatilintarkastaja tarkastamaan seuraavan tilikauden kirjanpito, tilinpäätös, toimintakertomus ja hallinto. Meillä tilikausi on kalenterivuosi ja varsinainen osuuskunnan kokous pidetään vuosittain huhtikuussa.
Hallituksemme kokouksessa tuli puheeksi, valitaanko tämän vuoden huhtikuussa pidettävässä varsinaisessa osuuskunnan kokouksessa tilintarkastaja tarkastamaan vuoden 2011 vai vuoden 2012 asiat. Entä voimmeko käyttää vielä maallikkotilintarkastajia?

Vastaus:
Kyllä säännöissänne oleva määräys tilintarkastajan valinnasta tarkoittaa, että tilintarkastaja valitaan tarkastamaan vuoden 2012 kirjanpito, tilinpäätös, toimintakertomus ja hallinto.
Myönnettävä on, että onhan siinäkin toki oma logiikkansa ajatella, että kun huhtikuussa 2011 käsitellään tilikauden 1.1.-31.12.2010 tilinpäätöstä ja kun 31.12.2010 jälkeen alkava tilikausi on ajanjakso 1.1.-31.12.2011, niin tämä olisi säännöissänne tarkoitettu seuraava tilikausi. Näin tuollaista sääntömääräystä ei kuitenkaan vakiintuneen käsityksen mukaan tulkita.
Oletan, että osuuskuntanne on perustettu ennen nykyisen tilintarkastuslain voimaan tuloa, eli ennen 1.7.2007. Mikäli niin on, niin te ette voi valita ns. maallikkotilintarkastajaa tarkastamaan 1.1.2012 alkavan osuuskuntanne tilikauden kirjanpitoa, tilinpäätöstä, toimintakertomusta eikä hallintoa.
Mikäli osuuskuntanne on perustettu 1.7.2007 tai sen jälkeen, osuuskunnallanne ei ole saanut olla ns. maallikkotilintarkastajia missään vaiheessa.


Kari Lehto
kari.lehto@pellervo.fi


| Sivun alkuun |