uotsivu.gif (3732 bytes)


    ARTTELI yhdistää
    osaamista liiiketoiminnaksi

    Osuuskunta Rautalammin Arttelin myymälässä asiakas tekee varmasti lämpöä, hymyä, makunautintoa tai jopa älyä kehittävän löydön, lahjaksi tai omaksi iloksi. Vaikkapa sydänpalapelin. Arttelin tuotteita lähtee maailmalle jo nyt myös liikelahjoina ja jatkossa tähän työhön panostetaan lisää.

    Palvelua, paikallisuutta
    ja käsin tekemistä

    Lahjatavara- ja liikelahjamyyntiä täydentää postipalvelu, jonka toimivuus on saanut kiitettävää palautetta. Yrityksen toiminta-ajatuksen onnistumisen vahvistavat myös tyytyväiset kutojat työpajan puolelta tai iloisen opastuksen Arttelin väeltä saaneet matkailijat. Yhdeksi kotikuntansa "käyntikortiksikin" Artteli kelpaa.
    Osuuskunnan perustivat keväällä 2000 paikalliset käsityön taitajat. He halusivat varmistaa ja kehittää tuotteiden markkinointia uuden toimintamallin avulla ja ottivat haltuunsa paikkakunnalla jo aiemmin toimineen liikkeen. Osuuskunnan perusajatuksena on ollut työn tarjoaminen käsityön taitajille, paikkakunnan palvelutarjonnan parantaminen ja käsin tekemisen arvon ja taidon vahvistaminen.

    Käsityöläiset ja myynnin
    ammattilaiset yhdessä

    Jäsenistön taitavuus käsin tekemisessä varmistaa, että Arttelilla on oma leima. Sekä myymälässä että liikelahjoissa näkyy persoonallisten, hiottujen osien taitava kokoaminen yhteen ja viimeistelty pakkaus. Laadukkaita tuotteita valmistavien taitajien lisäksi osuuskunnan liiketoimintaa vievät eteenpäin myyntiin ja markkinointiin kokopäiväisesti keskittyvät jäsenet.
    Osuuskunnassa on nyt 18 henkilöjäsentä ja yksi yhteisöjäsen. Vakituisessa työsuhteessa on kaksi henkilöä, toimitusjohtaja Reeta Lyytinen ja myyjä Tarja Jetsonen. Vuosittain Artteli tarjoaa myös useita lyhyempikestoisia työtilaisuuksia hanketehtävien, kesätyön, työharjoittelun tai työelämään tutustumisjaksojen kautta.
    Jäsenten omaa erityisosaamista täydentää yhteistyö kymmenien muiden käsityöläisten ja tavarantoimittajien kanssa. Yhteydet asiakkaisiin luodaan omissa myymälöissä Rautalammilla ja Suonenjoella ja nykyisin entistä enemmän myös nettiarttelissa ja liikelahjamessuilla. Omaa myyntiä varmistava osuus asiakasyhteyksistä muodostuu postin asiakaspalvelun ohella. Yllättäviä uusia kontakteja syntyy matkailijoiden neuvonta- ja opastuspalvelussa.
    Paikallisen toimijan lahjatavaramarkkinat kuitenkin ovat rajalliset. Arttelin jäsenistö markkinoikin tuotteitaan myös muita kanavia pitkin. Samoin selvää on, että asiakasta tyydyttävän valikoiman aikaansaamiseksi tarvitaan tuotteita myös jäsenistön ulkopuolelta. Käsityöläisten ja heidän myymälänsä työnjaon periaatteet ovat selvät.
    Laajemmille markkinoille osuuskunta on suuntautunut liikelahjamyynnin kautta. Jäsenten paikalliset ja tuontituotteista poikkeavat kokonaisuudet erottuvat hyvin liikelahjamarkkinoilla, mutta haasteena ovat mm. todella isot asiakkaat ja mittavat tilausmäärät. Samoin liikelahjatoimintaan haetaan jatkuvuutta. "Messuilla olemme mukana, mutta haussa on koko ajan myös myyntihenkilö", kertoo Reeta Lyytinen.

    Yrittäjä- ja kehittämis-
    henkeä löytyy!

    Tällaisen vastauksen saa, kun kysyy Arttelin jäsenistön tahtoa ja valmiutta osuuskunnan toiminnan kehittämiseen. Liikelahjojen ohella kiinnostaisi laajennus myös lahjatavarakaupan puolella: "Joskus isona liike johonkin suurempaan kaupunkiin", toteaa Reeta Lyytinen.
    Osuuskunnalla on lähes koko sen toiminta-ajan ollut menossa jokin kehittämishanke. Jo Arttelin perustamisvaiheessa jäsenistöllä oli vahva tahto vaihtoehtoisten kehittämisideoiden mallittamiseen.
    Netco - verkostoituvat pienosuuskunnat -hankkeeseen Artteli on lähtenyt mukaan kehittämistyön konkarina. Hanke on otettu vastaan osana osuuskunnan jatkuvaa kehitystyötä. Arttelissa Netcon tavoite on jäsenistön yhteistyömallin vahvistaminen, uusien liiketoimintakumppaneiden löytäminen ja verkostomaisen liiketoimintamallin tietotaitoperustan rakentaminen. Osuuskunnassa on myös oivallettu kehittämisen merkitys:
    "Hankkeiden virike ja tuki haasteiden ratkomiseen vie meidät yleensä myös tilanteisiin, joissa syntyy myyntiä, uutta kauppaa", kuvailee Reeta Lyytinen.

    Jarmo Hänninen
    ja Juha Pääkkönen

    | Sivun alkuun | Liite 1/06 | Kaikki liitteet |