Kodin Pellervon kotisivulle


Lehden referaattisivulle
Juttuarkisto
Pellervon matkat
Tilaajapalvelu
Mediatiedot
Toimitus
Palaute

Uutiset
Maatilan Pellervon kotisivulle
www.pellervo.fi
Osuustoiminta-lehti

TOUKOKUU 17 | 05 | 2001

Arvot arjen tasalle

Menestyvillä yrityksillä on jo vuosia ollut nimettynä arvot, jotka ovat toiminnan johtotähtenä. Niitä on huolellisesti mietitty ja henkilöstö on niihin sitoutunut. Arvot vaihtelevat yrityksen toiminta-ajatuksen mukaan, mutta yleensä ne ovat eettisesti ja moraalisesti yhteiskuntamme yleisiin arvoihin sopivia. Hyvä taloudellinen tuloskin mahtuu hyväksyttyihin arvoihin monen yrityksen listalla. Edellyttäen tietysti, ettei hyvää tulosta ole saavutettu kyseenalaisin keinoin. Ja jos arvoja ei vielä ole nimetty, niin varmasti niitä viimeistään nyt kiireisesti sorvataan, sillä yhä enemmän kuluttajat ostopäätöksiä tehdessään ottavat huomioon esimerkiksi tuotantotapojen eettisyyden ja ympäristöarvot.

   Osuustoiminnalliset yritykset ovat tässä asiassa onnellisessa asemassa, sillä osuustoiminnan arvot on määritelty jo yli sata vuotta sitten. Vuosien mittaan arvoja on tarkistettu ajan tasalle tarvittaessa. Mutta mitä nämä arvot: omatoimisuus, omavastuisuus, demokratia, tasa-arvoisuus, oikeudenmukaisuus, solidaarisuus, rehellisyys, avoimuus, sosiaalinen vastuu ja muista ihmisistä välittäminen käytännössä tarkoittavat? Tämänvuotisessa Pellervon Päivässä osuustoiminnan jaloja arvoja käsiteltiin käytännön tasolla.

   Tutkija Anu Kantola Helsingin yliopistosta korosti esityksessään osuustoiminnan yhteiskunallista merkitystä. Hän pitää osuustoimintaa vastavoimana 1990-luvulla levinneelle markkina-ajattelulle, jossa markkinoiden uskotaan ohjaavan yhteiskuntia valtioita paremmin. Kantolan mukaan osuustoiminta on tapa luoda rakenteita, joiden avulla ihmiset voivat tulla toimeen arkisessa elämässään. Ja samalla osuustoiminnallisuus edustaa kokonaisuuksia hahmottavaa tapaa ajatellaa taloudellista menestystä, joka ei kuitenkaan ole vain harvojen menestyjien voitoinpyyntiä, vaan resurssien tehokasta käyttöä.

   Yritysten näkökulmasta katsottuna arvojen käytäntöön soveltamisessa on kysymys tärkeästä kilpailutekijästä. Laajemmin ottaen kysymys on kuitenkin koko yhteiskuntamme eli käytännössä ihmisten hyvinvoinnista.

*Teksti: Kaisu Räsänen
*Sähköposti: kaisu.rasanen@pellervo.fi


Sivun alkuun | Sisältö | Arkisto | Tilaajapalvelu | Mediatiedot |
| Toimitus | Palaute | www.pellervo.fi |