Kodin Pellervon kotisivulle


Lehden referaattisivulle
Juttuarkisto
Pellervon matkat
Tilaajapalvelu
Mediatiedot
Toimitus
Palaute

Uutiset
Maatilan Pellervon kotisivulle
www.pellervo.fi
Osuustoiminta-lehti

SYYSKUU 20. 9. 2004

Kodin Pellervo saanut 
runsaasti uusia lukijoita

Kodin Pellervon lukijamäärä on lisääntynyt yli 30 prosenttia neljän vuoden aikana (kuva). Kansallinen Mediatutkimus kertoo lisäksi, että syksyn 2003 ja kevään 2004 aikana Kodin Pellervon lukijamäärä 11,8 prosenttia suurempi kuin vuoden takaisessa tutkimuksessa. Lehdellä on nyt 142 000 lukijaa. Lisäys on 15 000 lukijaa.
   Kodin Pellervo luetaan naisten yleislehtiin. Siinä ryhmässä lehti oli suhteellisesti eniten lukijamääräänsä neljässä vuodessa lisännyt aikakauslehti.
   Myös Maatilan Pellervon lukijamäärä on lisääntynyt Kansallisen mediatutkimuksen 2003 lukijamäärästä. Maatilan Pellervolla on 146 000 lukijaa.
   Levikintarkastus Oy on teettänyt mediatutkimuksen TNS Gallupilla. Siinä mitattiin miten paljon 12 vuotta täyttäneet lukevat lehtiä. Tutkimuksessa oli 161 sanoma- ja aikakauslehteä.
   Viihteen suosio on lisääntynyt. Tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen TNS Gallupista kertoo, että 29 prosenttia suomalaisista lukee kerran viikossa ilmestyviä OHO!-, Katso- tai 7 päivää -lehteä. Alle 30-vuotiaista niitä lukee 43 prosenttia.
   Eniten suosiotaan ovat lisänneet suhteellisesti juuri OHO! ja Katso. Asiakaslehtiin ryhmitetty Pirkka on suurilevikkisin aikakauslehti. Kakkosena tulee Yhteishyvä, jolla on lähes 1,5 miljoonaa lukijaa. Yhteishyvän lukijamäärä kasvoi nyt 3,4 prosenttia.
   Asiakaslehdistä myös OP-lehti on menestynyt. Se on lisännyt lukijoitaan yli 13 prosentilla.
   Mediatietoja julkistettaessa kerrottiin myös suomalaisten asenteista. Tutkimuspäällikkö Mirva Tollet MDC Risc Internationalista sanoo suomalaisten arvostavan hieman aikaisempaa selvemmin pysyvyyttä ja hyviä johtajia ja valitsevan tekemisiään. Kolme neljästä kertoo kärsivänsä ajanpuutteesta.
   Yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat lähes 80 prosenttia suomalaisista. Aktiivisuus kuitenkin kohdistuu mieluummin kansalaisjärjestöissä kuin perinteisessä puoluepolitiikassa tehtävään työhön.
   Ihmiset kiinnittävät huomiota ulkoisiin asioihin ja ulkonäön, muodin ja rahan arvostus on lisääntynyt. Tollet tulkitsee asenteita lehtien kannalta niin, että lehdillä on muun muassa teemasivuillaan ja liitteillään mahdollisuus vaikuttaa ihmisiin ja samalla lisätä omaa suosiotaan.

TekstiMarkku Nummi
Sähköposti


Sivun alkuun | Sisältö 9/04 | Arkisto | Tilaajapalvelu | Mediatiedot |
| Toimitus | Palaute | www.pellervo.fi |