|
|
SYYSKUU
20. 9. 2004
Kodin Pellervo saanut
runsaasti uusia lukijoita
Kodin
Pellervon lukijamäärä on lisääntynyt yli 30 prosenttia neljän vuoden
aikana (kuva). Kansallinen Mediatutkimus kertoo lisäksi, että syksyn 2003 ja
kevään 2004 aikana Kodin Pellervon lukijamäärä 11,8 prosenttia
suurempi kuin vuoden takaisessa tutkimuksessa. Lehdellä on nyt 142 000
lukijaa. Lisäys on 15 000 lukijaa.
Kodin Pellervo luetaan naisten yleislehtiin. Siinä ryhmässä
lehti oli suhteellisesti eniten lukijamääräänsä neljässä vuodessa
lisännyt aikakauslehti.
Myös Maatilan Pellervon lukijamäärä on lisääntynyt
Kansallisen mediatutkimuksen 2003 lukijamäärästä. Maatilan Pellervolla
on 146 000 lukijaa.
Levikintarkastus Oy on teettänyt mediatutkimuksen TNS
Gallupilla. Siinä mitattiin miten paljon 12 vuotta täyttäneet lukevat
lehtiä. Tutkimuksessa oli 161 sanoma- ja aikakauslehteä.
Viihteen suosio on lisääntynyt. Tutkimuspäällikkö Katarina
Wakonen TNS Gallupista kertoo, että 29 prosenttia suomalaisista lukee
kerran viikossa ilmestyviä OHO!-, Katso- tai 7 päivää -lehteä. Alle
30-vuotiaista niitä lukee 43 prosenttia.
Eniten suosiotaan ovat lisänneet suhteellisesti juuri OHO!
ja Katso. Asiakaslehtiin ryhmitetty Pirkka on suurilevikkisin
aikakauslehti. Kakkosena tulee Yhteishyvä, jolla on lähes 1,5 miljoonaa
lukijaa. Yhteishyvän lukijamäärä kasvoi nyt 3,4 prosenttia.
Asiakaslehdistä myös OP-lehti on menestynyt. Se on lisännyt
lukijoitaan yli 13 prosentilla.
Mediatietoja julkistettaessa kerrottiin myös suomalaisten
asenteista. Tutkimuspäällikkö Mirva Tollet MDC Risc
Internationalista sanoo suomalaisten arvostavan hieman aikaisempaa
selvemmin pysyvyyttä ja hyviä johtajia ja valitsevan tekemisiään.
Kolme neljästä kertoo kärsivänsä ajanpuutteesta.
Yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat lähes 80 prosenttia
suomalaisista. Aktiivisuus kuitenkin kohdistuu mieluummin kansalaisjärjestöissä
kuin perinteisessä puoluepolitiikassa tehtävään työhön.
Ihmiset kiinnittävät huomiota ulkoisiin asioihin ja ulkonäön,
muodin ja rahan arvostus on lisääntynyt. Tollet tulkitsee asenteita
lehtien kannalta niin, että lehdillä on muun muassa teemasivuillaan ja
liitteillään mahdollisuus vaikuttaa ihmisiin ja samalla lisätä omaa
suosiotaan.
Teksti: Markku Nummi
Sähköposti:
Sivun alkuun | Sisältö
9/04 | Arkisto | Tilaajapalvelu | Mediatiedot |
| Toimitus | Palaute
| www.pellervo.fi |
|