Pellervo


Kuvapalvelu
Tilaajapalvelu
Mediatiedot
Toimitus
Kustantaja
Palaute


Uutiset
Päävalikko



PELLERVON LUKIJAMATKA KIINAAN 29.9.–9.10.2000

 

Jangste on maailman kolmanneksi pisin joki. Sen alkulähteet ovat Kiinan länsivuoristossa; Tiibetin kautta se mutkittelee halki maakuntien ja päätyy 6 300 kilometrin jälkeen Shanghain pohjoispuolella Keltaiseenmereen. Kautta historian se on ollut tärkeä liikenneväylä. Ja kautta historian se on tuottanut tulvillaan murhetta, joskaan ei aivan siinä määrin kuin Keltainenjoki, lisänimeltään Kiinan suru.

Viime vuosina Jangze on virrannut uutiskynnysten yli erityisesti siksi, että sitä ollaan patoamassa. Suunnitelma maailman suurimmasta padosta on jo vanha, mutta toteutukseen ryhdyttiin vasta 1997. Ensisijaiseksi syyksi viralliset lähteet ilmoittavat tulvien kuriin saamisen. Tosiasiassa padon yhteyteen rakennettavien vesivoimaloiden merkitys on maan energiataloudelle kiistaton: 26 turbiinia pysyy tuottamaan sähköä yli 18 200 megawattia eli saman verran kuin 18 ydinvoimalaa.

Kiinalle Kolmen solan padon rakentaminen on valtava haaste. Hanketta onkin verrattu maan toiseen jättiläiseen, Kiinan muuriin. Kustannusarvio oli 17 miljardia dollaria, mutta lopullista hintaa ei vielä tiedä kukaan.

Työt on määrä saada kokonaan valmiiksi tämän vuosikymmenen loppussa. Valtavan tekoaltaan vedenpinta nousee yli 100 metriä. Seuraukset ovat moninaiset. Väestön evakuointi on jo aloitettu. Uudelleen on asutettava joidenkin tietolähteiden mukaan 1,2 miljoonaa ihmistä, jotkut puhuvat 2 miljoonasta. Näille jokivarren entisille asukkaille on kotien lisäksi yritettävä löytää myös jonkinlainen toimeentulo. Tekoaltaan alle jää suunnaton määrä hyvää viljelysmaata, tuhansia tehtaita sekä satoja kyliä ja kaupunkeja kerrostaloineen päivineen. Jonkinlaisen käsityksen saattaa mielessään muodostaa, kun ajattelee, miten entiset vuoret kutistuvat veden valtaamiksi pikku kukkuloiksi.

Historian tutkijoille Jangzen patoaminen on suunnaton murhe. Joen varrella on kymmenittäin arkeologisesti arvokkaita alueita jopa kahden vuosituhannen takaa. Asutusta tiedetään virran varrella olleen jo 5 000 vuotta sitten. Kun Kolmen solan pato valmistuu, hukkuu sekä nykyisyys että historia vedenalaiseksi hautausmaaksi. Kaivauksia on kiivaasti yritetty kiiruhtaa, mutta rahaa ei kulttuurin kunnioittamiseksi ole riittävästi.

Kolmen solan padon ekologisia vaikutuksia pystytään lähinnä vain aavistelemaan. Millaiset ovat seuraukset Kiinalle ja millaiset koko maapallolle? Ainakin läntiset asiantuntijat ovat kovin kriittisellä kannalla.

MATKAOHJELMA

Perjantai 29.9.

Iltalento Helsingistä Beijingiin. Lento kestää 8 tuntia, perille saavutaan lauantaiaamuna.

Lauantai 30.9.

Majoittuminen Beijingin keskustassa sijaitsevaan Taiwan-hotelliin ****+. Mahdollisuus osallistua lisämaksusta (n.230 mk) kaupunkikierrokselle, joka käsittää mm. keisarien Kielletyn kaupungin.

Sunnuntai 1.10.

Lento Beijingistä Chongqiniin (2,5 tuntia). Tutustuminen kaupunkiin, joka sijaitsee Jianlingjoen ja Jangtsen yhtymäkohdassa ja joka tyystin poikkeaa pääkaupungista jo siinä, että sen elämä on säilyttänyt miltei kaikilta osin vanhat toimintatapansa. Tuleva tekoallas ulottuu Chongqinin kaupunkiin saakka.
Päivällisen jälkeen majoittuminen risteilyalus Ms Yangtse Princelle.

Maanantai 2.10.

Risteilyalukselta katsellaan kultaiseksi joeksi nimitetyn Jangtsen ja Kolmen solan vaikuttavia maisemia, jotka rakenteilla oleva patojärjestelmä jättää veden alle. Iltapäivällä saavutaan Fengdun kaupunkiin, joka tulee padon valmistuttua jäämään veden alle. Tutustumme Henkien kaupungiksi kutsutun Fengdun Mingshan-kukkulalla sijaitsevaan buddhalais-taolaiseen temppeliin.
Illallinen aluksella.

Tiistai 3.10.

Risteily jatkuu, mutta pistäydymme maissa Baidichengin perikiinalaisessa kylässä. Kolmen solan maisemat kuuluvat kiinalaisen maalaustaiteen ja kirjallisuuden perusaineistoon. Eikä mikään ihme: näkymät ovat uskomattoman runolliset. Wushanissa siirrytään sampaaniveneisiin ja jatketaan matkaa Jangtsen sivujoelle. Vehreät vuoret ja kirkkaana soliseva vesi virtaavat syvälle sieluun. Palaamme laivalle, juomme iltateetä, syömme päivällisen ja saavumme Ziguihin, 200-luvulla eläneen runoilija Qu Yuanin kotikaupunkiin.

Keskiviikko 4.10.

Varhain aamulla laiva lipuu Xilingin solaan, joka on Kolmesta solasta pisin, 76 km. Oikeastaan pieni sola solaa seuraa, mistä johtuukin nimitys Varjojen leikki. Täällä vesi on matalaa ja joen pohja hiekkasärkkäistä. Aamupäivällä saavumme patotyömaalle. Gezhouban sulun kautta matka jatkuu 22 metriä alempana kohti Yichangia. Lounaan jälkeen noustaan maihin Shashissa ja lähdetään bussilla Wuhanin kaupunkiin. Hotelliin majoittumisen jälkeen nautimme yhteisen jäähyväisillallisen.

Torstai 5.10.

Aamiaisen jälkeen tutustumme Keltaisen kurjen pagodiin. Päivälento Beijingiin (n. 2 tuntia), ja majoittuminen hotelli Taiwaniin.

Perjantai 6.10.

Aamiainen hotellissa, minkä jälkeen jokainen voi lähteä vaikkapa tuliaisostoksille tai katselemaan Kiinan ripeästi kehittyvää ja nopeasti muuttuvaa pääkaupunkia.

Lauantai 7.10.

Aamupäivällä lento Helsinkiin, jonne saavutaan iltapäivällä Suomen aikaa.

Risteilyalus Ms Yangtse Prince

Pituus 87,2 m, leveys 16 m. Kansien lisäksi maisemia voi ihailla näköalahuoneesta, jossa on ikkunat kaikkiin suuntiin. Aluksessa on ilmastointi ja kansainväliset puhelinyhteydet. Tasokkaissa noin 16 neliön hyteissä on kylpyhuone, tv ja minibaari. Laivassa on myymälä, ravintoloita, baareja ja juhlasali, kuntoiluhuone, sauna, kampaamo, hieroja ja kiinalainen terveysklinikka. Palvelukeskuksesta löytyvät kopiokone, fax sekä valuutanvaihto.

Matkan hinta

Matka maksaa 11 190 mk/henkilö. Hintaan sisältyvät Finnairin reittilennot Helsinki-Beijing-Helsinki turistiluokassa aterioineen ja juomineen, Kiinan sisäiset lennot, Suomen ja Kiinan lentokenttäverot, satamaverot Kiinassa, kuljetukset perillä, majoitus kahden hengen huoneessa/hytissä, yltäkylläinen aamiainen noutopöydästä hotelleissa ja täysihoito laivaristeilyllä, runsas risteilyohjelma laivalla ja maissa, suomenkielisen oppaan palvelut sekä viisumin hankintakulut.

Matkavakuutus ei kuulu hintaan, mutta sen hankkimista suositellaan aina ulkomaille matkustettaessa.

Passin on oltava voimassa vielä 6 kk matkan jälkeen.

Matkavaraukset Suomen Matkatoimistoon, Varpu Ranta-Pere, Etumatkat (09)1826 2543.

Matkaoppaina ovat Anna-Liisa Huhtala-Fiskars ja Jarmo Uusi-Rintakoski.



| Toimitus | Palaute | Pellervon etusivu | www.pellervo.fi |