aniweek.gif (7039 bytes)11.3.2000

Munakunta rakensi Kultamuna-laatuketjun
Kananmunat näyttävät päältäpäin samanlaisilta. Munakunta kuitenkin yksilöi kaikki 1,1 miljoonaa Kultamunaa, jotka se päivittäin käsittelee. Sen jälkeen ne ovat päältäkin erilaisia kuin muut: niihin on leimattu paljon kertova laatumerkintä.
   Munakunta aloitti uudenlaisen Kultamuna 2000 + -markkinoinnin maaliskuun puolivälissä. Laatumerkinnässä munan kuoressa on muun muassa kirjain, joka erottelee munat kaikista muista markkinoilla olevista kananmunista: Omega, Leivonta, Luomu, Vapaa, Ekstra tuore, Aamiais, Perhe ja Original.
   Jaottelulla on selvä sisällöllinen syy: munia tuotetaan ja ne luokitellaan ominaisuuksiensa perusteella käyttötarkoituksittain. Ne myös pakataan eri tavalla. Tähän asti on voinut ostaa ruskeita ja valkoisia, luomu ja vapaan kanan tai erikoistuoreita kananmunia, nyt voidaan ostaa sinisiä, punaisia, vihreitä kananmunia samalla tavalla kuin eri maitolaatuja.
kmuna.gif (45718 bytes)

Markkinointipäällikkö Tom Fagerlund ja toimitusjohtaja Jan Lähde Munakunnasta ja uusi tuotemerkkilogo.

   Sinisiä Kultamunia käytetään leivontaan. Kananmunantuottaja kasvattaa erityisesti leivontamunia rehulla, jossa on kotimaista rypsiöljyä ja kauraa. Rehu saa aikaan sen, että munien rasvahappokoostumus on tasapainoisempi ja niissä on enemmän E-vitamiinia kuin muissa munissa. Ne myös vaahtoutuvat muita munia paremmin ja saavat aikaan leivonnaisiin hyvän värin.
   Ekstra tuore -Kultamunilla on myyntiaikaa yhdeksän päivää muninnasta. Ekstra tuoreen munan violetissa kennopeitteessä on myös viimeinen myyntipäivä. Munakunnan mukaan ne ovat tuoreita vielä seitsemän päivää senkin jälkeen, jos niitä on säilytetty oikein.
   "Munakunta aloitti Kultamuna 2000 + -hankkeen vuosi sitten", kertoo toimitusjohtaja Jan Lähde. Lähde huomauttaa, että kyse ei ole kuitenkaan tietyn ajan kestävästä projektista, vaan uudesta kehittyvästä toimintatavasta.
   Samalla Munakunta pystyy esittämään asiakkailleen - kauppiaille ja kuluttajille - kananmunittain jäljitettävän tuotantoketjun. Asiakkaat voivat lähettää palautetta vaikkapa tietystä tuotantoerästä munan kuoressa olevan merkinnän perusteella. Tuottajia voidaan jäljittää esimerkiksi Internet-sivuilla Munakunnan uudessa palvelussa www.kultamuna.fi.
   Niitä, jotka käyttävät puhelinta mieluummin kuin verkkoa, palvelee Kultamuna-info 0800-168666 ilmaiseksi arkisin työaikana klo 16:een asti. Munakunnasta Sirpa Rajaniemi kertoo, että palvelua hoitaa kolme Munakunnan työntekijää oman toimensa ohella.
   Uusi palveluvalikoima tarjotaan kuluttajille vähittäiskaupoissa uusissa puurunkoisissa myyntikehikoissa. Esittelijät tulevat kertomaan myymälöissä Kultamunien käytöstä ja ominaisuuksista.
   Markkinointipäällikkö Tom Fagerlundin mukaan kaupoissa onkin herännyt kiinnostus Kultamuna 2000 + -konseptiin; ja miksi ei, sillä kananmunien yli 600 miljoonan markan potti on kaksinverroin esimerkiksi mehujen myynnin arvon. 1990-luvulla on käyty kovaa kilpailua kananmuna-alalla, mutta hintakilpailuna, ja siinä muna on joutunut halpatuotteen asemaan. Nyt alkaa kuulostaa paremmalta.
   Tuottajakin saa osansa uudesta linjauksesta. Se sisältää muutakin kuin sen, että onnistunut tuoteuusinta tukee tuottajahintaa. Loimaalaisen Jouni Tuomolan ei ole tarvinnut panna uutta pääomaa tuotantoonsa, mutta hänenkin tilallaan tuotetut munat jaotellaan eri laatuihin. Sitä vastoin hän on Munakunnan sopimustuottaja ja sitoutunut tiettyjen laatuvaatimusten noudattamiseen.
   "Nyt kirjataan tapahtumia ylös ennemmän kuin ennen, rehuanalyyseilla ja tarkastuksilla ja Eläintautien torjuntayhdistyksen ETT ry:n suositusten mukaisilla rehunhankinnoilla turvataan ketjun laadunvarmistus alkutuotannossa. Nyt meistä on ketjun läpinäkyvyyden vuoksi tullut kaikista tavallaan lähituottajia, kuluttajien tuttuja", Tuomola sanoo.
   Munakunnalla on noin 500 sopimustuottajaa, joista 50 on erikoistuottajia. Nämä voivat vaihdella tuotteesta toiseen, jos erikoistuminen perustuu rehuun.
   Maaliskuun puolivälissä munantuottajien omistama Munakunta lopettaa pakkaustoiminnan Ilmajoella, sinne ennen toimitetut munat pakataan tämän jälkeen Mustasaaressa. Toinen pakkaamo on Kaarinassa.-MN

Pellervo 2000 –järjestökampanja pilottivaiheeseen
Pellervo-Seura vie tänä vuonna läpi Pellervo 2000 – järjestökampanjan. Sen tarkoituksena on lisätä jäsenyritysten tietoa Pellervo-Seuran tuottamista palveluista ja varmistaa, että palvelut tuottavat parhaan mahdollisen lisäarvon jäsenyrityksille.
   Vuoden alku on mennyt Pellervon toimistossa kampanjan suunnitteluun ja kampanjamateriaalin valmistamiseen. Tulokset olivat esillä Pellervo-Seuran johtokunnan kokouksessa 2. maaliskuuta 2000. Johtokunta päästi kampanjan pilottivaiheeseen. Pilottivaiheessa kampanja-aineistoa testataan noin 30 jäsenyrityksen kanssa. Pilottivaiheen tulokset raportoidaan huhtikuussa johtokunnalle ja tehdään mahdolliset tarkistukset kampanjamateriaaliin. Tämän jälkeen toimihenkilöt lähtevät kiertämään muita yli 300 jäsenyritystä.
   Pellervo-Seuran jäsenyritysten toimitusjohtajat saavat ennemmin tai myöhemmin järjestökampanjaan liittyvän soiton Pellervon toimistosta. Pellervon toimihenkilö pyytää noin tunnin audienssia. Paikalle toivotaan toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja hallintoneuvoston puheenjohtaja. Pois suljettua ei ole, että koko hallituskin olisi paikalla. Tapaamisen aikana on tarkoitus kerätä tietoa Pellervon jäsenten odotuksista ja tarpeista, keskustella osuustoiminnallisuuden merkityksestä jäsenosuuskunnille sekä tiedottaa ja kerätä palautetta Pellervon toiminnasta ja palveluista.
   Järjestökampanjasta on enemmän Osuustoiminta-lehdessä 1/2000 sivulla 46.

EELA seurasi vantaalaisterminaalia:
Kolmasosa tuontilihasta jäi ilmoittamatta

Eläinlääkintä- ja elintarvikelaitos EELA selvitytti kunnallisilla valvontaviranomaisilla sian- ja naudanlihan tuontia Suomeen viime loka-joulukuussa. Vantaalla keskityttiin yhteen tuontiterminaaliin.
   Vantaalla on EELAn mukaan valtakunnallisesti merkittäviä ensisaapumispaikkoja sekä varastoja, joista lihaa välitetään muualle. Kaupungissa on muutamia kymmeniä lihaa tai lihavalmisteita tuovia yrityksiä, ja selvisi, että 39 prosenttia saapuneesta lihamäärästä jäi ilmoittamatta viranomaisille.
   Lihan alkuperämaan väärentämisestä EELAn toteuttamassa tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu todisteita.
   Myös HK Ruokatalo Oyj:llä on toimintaa Vantaalla. HK Ruokatalosta todetaan, että HK-merkkisten lihavalmisteiden valmistuksessa käytetty liharaaka-aine on kokonaan kotimaista. Asia on kuluttajan tarkastettavissa pakkausten päällä olevasta Hyvää Suomesta Joutsenlipusta. Joutsenlippua saa käyttää lihatuotteissa vain kun perusraaka-aine on kokonaan kotimaista. HK Ruokatalo Oyj noudattaa toiminnassaan omien tiukkojen ohjeiden lisäksi viranomaisten ohjeita.

Lähivakuutuksella taas alan paras kasvu
lv.gif (787 bytes)Lähivakuutus-ryhmän ensivakuutuksen maksutulo kasvoi viime vuonna yhdeksän prosenttia edellisvuotisesta. Sijoituksistaan Lähivakuutus -yhtiö sai lähes 20 prosentin tuoton.
   Lähivakuutus-yhtiön toimitusjohtaja Harri Kainulainen sanoo ryhmän lisänneen markkinaosuuttaan peräti 0,5 prosenttia, sillä alan vakuutusalalla vastaava kasvu oli 1,4 prosenttia.
   Ennakkotietojen mukaan Lähivakuutus Keskinäisen yhtiön maksutulon kasvu edellisestä vuodesta oli 14 prosenttia. Edelleen kasvaa nopeimmin liikennevakuutusala; sen nousu vuoden 1998 maksutulosta oli yli 20 prosenttia.
   Vakuutusyhtiöiden Keskusliiton tilinpäätösten ennakkotiedoista keräämien tilastojen mukaan Lähivakuutus-ryhmän markkinaosuus vahinkovakuutuksista on 7,6 prosenttia, sillä ryhmä on Suomen 5:nneksi suurin vahinkovakuuttaja. Kotien vakuuttajana Lähivakuutus-ryhmä on maan kolmanneksi suurin. Maatilavakuutuksista ryhmä on tehnyt yli 50 prosenttia.
   Toimitusjohtaja Harri Kainulainen sanoo yrityksen linjanvalinnan vaikuttaneen hyvään menestykseen: Lähivakuutus on itsenäinen suomalaisten vakuuttaja ja palvelee laajalla verkostolla. Kun asiakas on samalla omistaja, ei synny eturistiriitaa.
   "Tuloksemme käytämme asiakaspalvelumme parantamiseen ja kehitämme paikallista palveluverkostoamme. Näin tulos koituu asiakkaiden ja omistajien hyväksi", Kainulainen sanoo.

Pellervo-Instituutilla nyt myös Luomuseminaari
Pellervon ja MTK:n yhteinen koulutusyksikkö Pellervo-Instituutti on järjestänyt hyvin suosittuja liha-, vilja- ja maitoseminaareja viime syksyinä muun koulutuspalvelunsa lisäksi.
   Tänä keväänä Pellervo-Instituutti järjestää myös Luomuseminaarin, joka on 19. huhtikuuta Pellervo-Instituutissa Espoon Tapiolassa, Revontulentie 9.
   Luomuseminaarin ohjelmasta voi tiedustella ja siihen voi ilmoittautua puh. (09)
4767 504. Seminaarista ja Pellervo-Instituutin muusta koulutusohjelmasta Instituutin verkkosivuilla.
 
Viikon verkkosivut
Atria Oyj on aloittanut Atria Meal -aterianosien markkinoinnin Helsingin seudulla ja Turussa. Toistaiseksi on ollut tarjolla vain 31 kylmätuotetta. Myöhemmin tulevat myyntiin lämmitettävät tuotteet.
Atria Meal -valikoimaan voi tutustua myös verkkosivuilla.
 

Osuustoimintavalikkoon LYHYESTI

- Maatilan Pellervon kasvintuotannon erikoisnumero maaliskuussa ilmestyi 9. maaliskuuta. Numero sisältää hämmästyttäviä vertailulaskelmia esimerkiksi suorakylvön taloudellisista eduista. Suorakylvö on tapa kylvää uusi vilja suoraan puimakoneen sänkeen ilman välimuokkauksia.

 

 

ViikkoPellervon alkuun | Yhteydet ja palaute |