23. | 3. | 2005  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi


Kaikki Polar-juustot pian Joensuusta
Valio vahvistaa Joensuun tehdastaan
Tuorejuustolan uudistaminen ja Polar-juuston tuotantokapasiteetin lisääminen ovat tämän vuoden suurimmat hankkeet Valion Joensuun tehtaan kehittämisessä. Kolmessa vuodessa Valio on investoinut yli 16 miljoonaa euroa Joensuun tehtaaseen.
   Helmikuussa Valio esitteli uudet Viola-tuorejuustot sekä sulatejuustojen brändin ja pakkauksen Venäjällä. Valio kertoo verkkosivuillaan, että vuoden 2005 alulla Venäjälle käynnistynyt vienti näyttää erittäin lupaavalta.
   Kuluvan kevään aikana Joensuun tehtaalla valmistuu uusi Hovi-tuorejuustolinja. Tuotanto alkaa huhtikuussa ja uudistuneet Hovi ja Kevyt Hovi -juustot tulevat markkinoille toukokuussa. Itse tuotetta kehitetään, mutta samalla valmistuskapasiteetti kaksinkertaistuu ja pakkaus uudistuu.
   Joensuun uudella premium-pakkauslinjalla pakataan uudenlaisia kolmiopakkauksia, joista ensimmäinen tuote on jo markkinoille ehtinyt Valion 100-vuotisjuhlajuusto Finlandia.
   Valio keskittää Polar-juustojen valmistuksen Joensuuhun. Polarin tuotantoa kasvatetaan nykyisestä 7500 tonnista 12000 tonniin. Ratkaisulla varmistetaan kasvava vienti ja uusien tuotteiden kehitys.
   Valio Hyvä Suomalainen Arkijuuston tuotanto siirtyy Lapinlahdelle. Liperin meijerin tuorepakattavat edamjuustot valmistetaan jatkossa Joensuussa.

Nettiosoitteisiin .eu-tunnus
Verkkonimistöä hallitseva ICANN on hyväksynyt .eu-verkkotunnuksen laajentamisen yritys- ja yksityiseen käyttöön. Tunnus voi tulla saataville jo alkuvuodesta 2006, kertoo Digitoday-uutispalvelu.
   Euroopan Komissio on puoltanut .eu-tunnusta arvioituaan sen edistävän sähköistä kaupankäyntiä.
  
.coop-tunnuksella esimerkiksi ei ole maantieteellisiä rajoituksia, mutta .eu-tunnuksen eurooppalainen verkkotunnuksia hallinnoiva EURid aikoo varata pelkästään eurooppalaisille. .coop-tunnuksista saa lisätietoa verkkosivuilta www.coop.
   EURid kertoi verkkosivuillaan, että se julkaisee touko-kesäkuussa listan niistä yrityksistä ja yhteisöistä, jotka se oikeuttaa rekisteröimään eu-verkkotunnuksia. EURid odottaa vähintään miljoonaa rekisteröintiä ensimmäisen vuoden aikana.

PTT ja Vakola tutkivat kustannusvaikutuksia
Robotti tulee lypsyasemaa halvemmaksi
Suomessa saattaa olla parin vuoden päästä jo 500 lypsyrobottia ja kymmenen vuoden päästä yli 1700, arvioidaan lypsyrobotin kannattavuutta ja hankintaan vaikuttavia tekijöitä selvittäneessä tutkimuksessa.
   Tutkimuksen tekivät Terhi Latvala Pellervon taloudellisesta tutkimuslaitoksesta ja Antti Suokannas Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta. Tutkimus on julkaista PTT:n raportteja-sarjassa.
   Robottilypsyyn siirtyneet tilat ovat arvioineet oikein investointinsa. Tutkimuksen mukaan automaattilypsyyn siirtyminen on vähentänyt kotieläintöitä tiloilla 30 prosenttia.
   Robotti maksaa lypsyasemaa enemmän. Tutkijat laskivat, että katetta jää kuitenkin työkustannusten vähenemisen ansiosta 310 euroa enemmän lehmää kohti, esimerkiksi yhden robotin 60 lehmän tilalla 5900 euroa enemmän kuin lypsyasemalla lypsettäessä.

Yritysten tietoverkkoinvestointeja selvitettiin
Langaton kiinnostaa 

Joka neljäs 50-200 työntekijän yritys aikoo investoida tänä vuonna tietoverkkoteknologiaan viimevuotista enemmän. Hankkeet kohdistuvat eniten lähiverkkoihin, niistä eniten langattomiin.
   Pettymykseksi luonnehtii Cisco Systems Finlandin toimitusjohtaja Pasi Mäenpää yritysten kiinnostusta VoIP-tekniikkaan, vaikka se Mäenpään mukaan säästää yrityksen puhelinkustannuksia ja parantaa tekniikkaa.
   VoIP-tekniikassa ei tarvita erillistä puhelinverkkoa, vaan puhelut kulkevat samassa verkossa tietokoneliikenteen kanssa.
   Cisco kyseli hankkeista noin tuhannelta yritykseltä. Cisco on Suomessa tunnetuin tietoverkkotuotebrändi - ja sen tekniikkaa käyttävät esimerkiksi isot osuustoimintayritykset.
   Cisco on tyypillinen suuryritysten verkkoteknologian toimittaja. Nyt se lähestyy pienempiäkin yrityksiä ja käynnistää kumppanuusohjelman nimenomaan pk-yrityksiin keskittyvien jälleenmyyjien kanssa. Tavoite on saada 20-30 uutta kumppanuutta kesään mennessä.

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset