9. | 6. | 2006  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi



Uutuudet siivittävät myynnin lisäystä

Portti hakee joustoa ja tehokkuutta
Järvi-Suomen Portin myynti lisääntyi tammi-toukokuussa 3,9 prosenttia edellisvuoden vastaavan ajan myynnistä. Vähittäiskaupan myynti kasvoi 11,2 prosenttia.
   Toimitusjohtaja Kari Tillasen mukaan alkuvuoden myynti on kehittynyt tavoitteiden mukaisesti, mikä on yhdessä jalostusasteen noston myötä parantanut Portin operatiivista tulosta selkeästi.

Keittiömestari Heikki Salonen vetäisee valmiskastikkeen grillattujen lihojen päälle ennen tarjoilua: helppoa ja maukasta. Kuvat Markku Nummi


Kari Tillanen 
sanoo, että Järvi-Suomen Portti ei ole markkinoilla hintakilpailija, vaan tekee kannattavia tuotteita.
   Yrityssaneerauksessa heinäkuuhun 2015 asti oleva Portti on karsinut tuotevalikoimansa puolella noin 150 tuotteeseen ja ennen noin 700 työntekijän yrityksessä on nyt 580 työntekijää. Heistä kesätyöntekijöitä on 80, joista 60 on Tikkalan tehtaalla Mikkelissä.
   Järvi-Suomen Portti on myös investoimassa. Se rakentaa Kouvolan yksikköönsä uuden piiraslinjan. Linjalta tulee neljää täytteeltään erilaista ranskalaista piirasta.
   Portti on keskittänyt naudan teurastuksen ja leikkuun Lappeenrantaan. Sian teurastus ja leikkuu pysyvät toistaiseksi Mikkelissä. Lappeenrannan teurastamon aiemmin kaavailtu yhtiöittäminen ei ole Tillasen mukaan nyt ohjelmassa.
   Lappeenrannan teurastamossa noin 60 henkilöä koskevat yt-neuvottelut päättynevät heinäkuussa.
   Tillanen sanoo, että yritys ei ole kilpailukykyinen teurastamisessa. Tosin kannattava teurastaminen on haaste lihataloille yleensäkin.
   Lappeenrannassa Portti ei Tillasen mukaan tavoittele niinkään henkilöstövähennyksiä, vaan pikemminkin muutosta toimintatapaan: tehokkuutta ja joustavuutta. Tämä tietänee esimerkiksi työaikajoustoja. Kustannussäästöjä Lappeenrannassa voisi kertyä pari miljoonaa euroa vuodessa.
   Tillanen ottaa esimerkiksi Juvalla toimivan Portin kalkkunayksikön, jossa vielä aamulla hengissä olevien kalkkunoiden lihoja jo iltapäivällä pakataan. Vastaavanlaista myyntiä siivittävää tuoreutta ja laatua haetaan yleisestikin.
   Järvi-Suomen Portti on myös lisännyt kaupan merkkituotteiden valmistusta tämän vuoden aikana. Niiden määrä lisääntyy vielä. Joillakin myymäläketjuilla on pelkkiä merkkituotteita ja Portti jäisi Tillasen mukaan Portti sulkisi itsensä pois näiltä markkinoilta, ellei valmistaisi kaupan merkkituotteita.
   Portti vetää nyt vahvaa tuoteuudistusohjelmaa. Pakkausuudistus kattaa tuotteet kauttaaltaan tämän vuoden aikana. Kesän grillikaudeksi yritys on kehittänyt uutuuksia Portti-, JärviSuomen- ja OK-tuotemerkkeihin, ottanut käyttöön hyvin tuotteiden ominaisuudet säilyttäviä suojakaasupakkauksia ja uusia pakkauskokoja.
   Tuotekehittely vie aikansa. Sellaisestakin yksinkertaiselta tuntuvasta asiasta kuin suolasta porttilaiset ovat kehittäneet oman koosteen, jotta tuotteet säilyvät ja maistuvat kuten toivotaan. Tikkalassa leikattiin jo joulukinkkuja tällä viikolla yrityksen esitellessä grillikauden tuotteitaan.
   Portin kaupallinen johtaja Kaj Eriksson sanoo kuluttajien päätyvän yhä useammin A-luokan grillituotteisiin, samoin valmiiksipakatut lihat nimenomaan valmiiksi maustettuna lisäävät suosiotaan.
   Tuotepäällikkö Juha Mäkelä kertoo Portin täydentäneen UkkoPekka-grillimakkaravalikoimaa juusto-salami-uutuudella, OK-grillimakkaraa saa nyt myös 500 gramman pakkauksessa. Vastaavasti tuotevalikoimiin on tullut pienempiä "sinkkupankkauksia". Kaikki grillilihauutuudet ovat pintamaustettuja.
   Mäkelä sanoo välipalaksi ja lounasvaihtoehdoksi kehitetyn Brunchetta- valikoiman myyneen kohtalaisen hyvin. Siinä on chiabatta-pohja täytetty kolmella sisältövaihtoehdolla.
   Syksyyn mennessä Järvi-Suomen Portti päättää suurkeittiömyynnin aloittamisesta. Mikäli toiminta aloitetaan, sitä ei Erikssonin mukaan toteuteta koko Portin tuotevalikoimalla, vaan tietyin tuottein, joille turvataan riittävät volyymit.
   Portin saneerausohjelmasta Uudenmaan veroviraston tekemää valitusta ei ole vielä käsitelty Itä-Suomen hovioikeudessa. Se ei vaikuta itse saneerausohjelman toteuttamiseen.


Anne Santamäki valittiin
Euro Coopin puheenjohtajaksi


Anne Santamäki työskentelee 
sponsoroinnista ja kansainvälisistä 
osuustoimintasuhteista vastaavana yhteysjohtajana SOK:ssa. Kuva Petteri Kitti
Yhteysjohtaja Anne Santamäki SOK:sta on valittu Euro Coopin puheenjohtajaksi. Santamäki oli järjestön varapuheenjohtaja.
   Eurocoopilla on EU-status ja sen painoarvo lausunnonantajana ja vaikuttajana Brysselissä on merkittävä.
   Euro Coopin tavoitteena on ylläpitää ja kehittää kuluttajaosuuskuntien toiminnan aktiivisuutta ja arvopohjaa muuttuvassa Euroopassa. Euro Coopissa on jäsenenä 17 Euroopan maan kuluttajaosuuskunnat, jotka edustavat 3 200 osuuskuntaa ja niiden 22 miljoonaa jäsentä.
   Euro Coopilla on työryhmiä, jotka työskentelevät yhteistyössä komission kanssa. Työryhmissä pureudutaan ajankohtaisiin kuluttajia ja kuluttajaosuuskuntia koskettaviin muutoksiin.
   Euro Coopin tärkeimpiä tavoitteita on vaikuttaa lainsäädäntöön EU-tasolla niin, että kuluttajien ja kuluttajaosuuskuntien edut tulevat huomioiduiksi ja turvatuiksi jo uutta lainsäädäntöä valmisteltaessa.
   Santamäen näkemyksiä Euro Coopista syksyllä 2002 >>

Hämeenmaalla Lahdessa ensimmäinen
S-ryhmän toinen Kodin Terra Jyväskylään
S-ryhmän toinen Kodin Terra -tavaratalon nousee Jyväskylän maalaiskunnan Palokkaan. Sen tekee Keskimaa Osk, jossa toivotaan tavaratalon avajaisia vietettävän keväällä 2008.
   Rakentamisen mahdollistava asemakaava ei ole vielä vahvistettu
   Keskimaan toimitusjohtajan Kuisma Niemelän mukaan osuuskunnan asiakasomistajat ovat odottaneet ja toivoneet sisustamisen ja rakentamisen tuotealueille nykyistä vahvempaa tarjontaa.
   Kodin Terra -ketjun laajentuminen tapahtuu alueosuuskauppojen omien verkoston kehittämissuunnitelmien mukaisesti.
   Kodin Terra -ketjun kehittämispäällikkö Tarmo Toivonen sanoo, että  Terran hinnoittelussa noudatetaan S-ryhmän vähittäiskaupalle tyypillistä kokonaisedullisuutta. Asiakasomistajat saavat kilpailukykyisistä hinnoista Bonusta jopa 5 prosenttia.
   Osuuskauppa Hämeenmaan Kodin Terran myynti ensimmäisen kahdentoista toimintakuukauden aikana oli noin 16,5 miljoonaa euroa. Asiakkaista yli 90 prosenttia on asiakasomistajia.
   Toivosen mukaan Kodin Terra -yksiköitä on tulevaisuudessa mahdollista perustaa Suomeen suurimmille paikkakunnille yhteensä 10 - 12 myymälää käsittäväksi ketjuksi.

Työryhmän puheenjohtajaksi Heidi Hautala
Luomuala hakee kasvua uudella strategialla
Luomuala valmistelee strategiaa, jonka tarkoituksena on luotsata suomalainen luomu uuteen nousuun ja eurooppalaiseen kärkijoukkoon.
   Strategia ulotetaan vuoteen 2015 ja sen päälinjat julkistetaan lokakuun alussa valtakunnallisilla luomuviikoilla.
   Mukana strategiatyössä ovat luomualan toimijat itse ja koko ketju pellolta pöytään. Strategiaryhmän puheenjohtaja on kansanedustaja Heidi Hautala.
   Alalle haetaan uutta vahvaa kasvua, sillä luomutuotannossa oleva pinta-ala on kääntynyt Suomessa laskuun ja vähittäiskaupassa luomun markkinaosuudet eivät juuri ole viime vuosina kasvaneet. Myönteisintä markkinakehitys on ollut ammattikeittiöissä ja vientisektorilla.
   Muualla Euroopassa elettiin samanlaisessa markkinatilanteessa muutama vuosi aiemmin ja esimerkiksi Tanskassa markkinat ovat hiljaisten vuosien jälkeen lähteneet uuteen kasvuun. Nyt samaan aiotaan myös Suomessa.
   Finfoodin nettisivuilla www.finfood.fi/luomu voi ottaa osaa alan strategiakeskusteluun. Strategiaryhmän työtä koordinoi Finfood Luomu.

Raisio tekee kaurahiutaletehtaan Venäjälle
Raisio Oyj rakentaa kaurahiutaletehtaan Venäjälle.
   Kaurahiutalemarkkinan arvo Venäjän suurimmissa kaupungeissa on yli 100 miljoonaa euroa ja vuotuinen kasvu noin 10 prosenttia, kerrotaan Raisio Oyj:stä. Raisiolla on tällä hetkellä Nordic-vientituotteidensa ansiosta markkinasta noin 6 prosentin osuus.
   Raisio on sopinut perustavansa Tatfond Bank ryhmään kuuluvan OOO UK Zolotoi Kolosin kanssa yhteisyrityksen, josta Raisio omistaa 75 %. Yhteisyritys rakentaa hiutaletehtaan Burundukiin Tatarstaniin alueelle, jolla tällä hetkellä sijaitsee mm. merkittävää Zolotoi Kolosin viljan jalostusta.
   Hiutaletehtaan kokonaisinvestoinnin arvioidaan olevan noin 15 miljoonaa euroa ja tehtaan valmistuvan vuoden 2007 aikana.

PTT:n mukaan tuottajia kiinnostaa energiantuotanto
Suomi bioenergian edelläkävijämaana
EU:ssa tehtyjen arvioiden mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteessä on noin 25 prosenttia vuonna 2030. Suomessa tavoitteena on nostaa koko energiankulutuksessa uusiutuvan energian osuutta noin 40 prosenttia nykyisestä vuoteen 2025 mennessä.
   VTT:n kirjoittajat arvioivat PTT-katsauksessa 2/2006, että Suomella myös on bioenergian tuottajana ja toimittajana edellytyksiä vallata merkittävä osuus bioenergiateknologian markkinoilla maailmassa.
   Tiistaina ilmestynyt katsaus sisältää myös maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaojan artikkelin. Ministerin mukaan bioenergiasta voi tulla merkittävä maatalouden tuotantosuunta ja osa maatilatalouden tulevaisuutta. Tätä uumoillaan myös valtioneuvoston maatalouspoliittisessa selonteossa.
   Korkeaoja hahmottelee myös, että energiaratkaisut tulevat olemaan erilaisia eri puolilla Suomea, koska maatilatalouden rakennekin vaihtelee alueittain: On kotieläintuotannosta saatavaa biokaasua, peltoviljelyyn perustuvia ruokohelpeä ja energianurmea, öljykasveihin perustuvaa biodieseliä. Metsästä saatavien energiamuotojen lisähyödyntäminen tietäisi ilmeisesti muutoksia sekä metsäteollisuudessa että metsätaloudessa.
   Bioenergia on tullut entistä keskeisemmäksi energianäkymissä, koska fossiilisten polttoaineiden varannot vähenevät, niiden hinta on noussut, ne tiedetään uhkaksi maapallon ilmastonmuutoksille ja niistä on tullut entistä arvaamattomampi maailmanpolitiikan tekijä.
   PTT:n erikoistutkija Kalle Laaksonen olettaa, öljyn hinnat ovat pysyvästi nousseet tuntuvasti korkeammalle tasolle kuin vuosina 1986-2003.
   Uusiutuvien energiamuotojen osuuden jyrkkä lisääminen on Laaksosen mukaan valtava tehtävä. Laaksonen näkee, että rakenteiden muutokset tapahtuvat kovin hitaasti.
   Viljelijät ja metsänomistajat ovat kiinnostuneita pelto- ja metsäenergian tuottamisesta. PTT:n tutkijoiden Erno Järvisen, Terhi Latvalan ja Anna-Kaisa Rämön selvityksen mukaan metsänomistajien toiveissa on saada hakkuutähteestä noin 100 euroa hehtaarilta ja pieniläpimittaisesta energiapuusta noin 10 euroa kuutiometriltä.
   Lisää aiheesta ja julkaisusta PTT:n kotisivulla >>

Osuuskunta Suomen Asuntomessut 40 v.
Osuuskunta Suomen Asuntomessut perustettiin 10. kesäkuuta 1966 eli täyttää 40 vuotta pian Espoon Kauklahdessa avattavien messujen kynnyksellä.
   Osuuskunnan toimintaan lähti heti mukaan aikansa asuntopolitiikan vaikuttajia, kuten Kalevi Sassi, Olavi Lindblom, Teuvo Aura, Johannes Virolainen ja Raimo Ilaskivi.
   Ennen ensimmäisiä asuntomessuja osuuskunta järjesti muutamia asumiseen liittyviä näyttelyitä. Ensimmäiset messut olivat Tuusulassa kesällä 1970.

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset