aniweek.gif (7039 bytes)18.8.2000

 

HK:n Linobenet myyntiin suurin odotuksin syyskuussa
linobeneHK Ruokatalo Oyj saa terveysvaikutteisen Linobene-sarjansa ensituotteet markkinoille syyskuun alussa. Vuoden-kahden sisällä HK Ruokatalo odottaa Linobeneiltä noin sadan miljoonan markan myyntiä vähittäiskaupassa.
   Linobene-tuotesarjaa HK Ruokatalo on pohjustanut mittavilla vuosien terveystutkimuksilla. Terveysvaikutteisuus lähtee uudesta ravintoaineseoksesta, jossa on pellavarouheesta saatavaa kuitua ja pellavaöljyä. Tuotekehitysjohtaja Kari Sipilä kertoo, että testeissä koehenkilöiden veren enterolaktonipitoisuus yli kaksinkertaistui, samoin alfalinoleenihapon määrä. Tuotteista saa monityydyttämättömiä rasvahappoja, lignaania ja ravintokuituja.
   Toimitusjohtaja Simo Palokankaan mukaan Linobene-tuotteet ovat parikymmentä prosenttia vastaavaa muuta tuotetta kalliimpia - kauppa luonnollisesti lopulta määrää kuluttajahinnat.
   HK Ruokatalolla on viidentoista Linobene-tuotteen valikoima valmiina, mutta ensimmäisinä tulevat markkinoille lihapullat, lenkkimakkara, nakit ja maksamakkara 4. syyskuuta.
   Kauppiaat ovat olleet kiinnostuneita Linobene-uutuuksista, ja niillä tavoitellaan myös vientiä aluksi ainakin Ruotsiin.
   Terveysvaikutteisen tuotesarjan kehittäminen on maksanut Palokankaan mukaan miljoonia, miljoonia maksaa myös tuotteiden tekeminen tunnetuiksi. Markkinointipäällikkö Risto Kalsta kertoo, että aluksi huomion kiinnittämiseksi tuotteet pyritään saamaan myymälöissä muita tuotteita paremmin näkyville, mutta ajan mittaan ne siirtynevät toisten vastaavien valmisteiden joukkoon.
   HK Ruokatalo virittelee kaupan kanssa myös HK Kotikeittiö -ideaa, jossa ennen ainoastaan suurkeittiöille suunnattuja tuotteita ryhdytään tarjoamaan kuluttajille erilaisina valikoimina. Kuluttajien valikoimat lisääntyvät, ja kaupatkin voivat erilaistua kuluttajien silmissä.
Alkuvuosi ei tyydyttänyt
HK Ruokatalon tulos tammi-kesäkuussa 2000 oli toimitusjohtaja Palokankaan mukaan täysin epätyydyttävä. Liikevaihto nousi vuoden takaisesta 31,9 miljoonaa markkaa eli 2,3 prosenttia, mutta tulos ennen satunnaisia eriä oli -9,6 miljoonaa markkaa. Vuosi sitten se oli 3,9 miljoonaa markkaa. Erikseen laskettu käyttökate pieneni yli kymmenellä miljoonalla 88,1 miljoonaan markkaan.
   Palokangas sanoo raaka-ainehintojen nousun sekä kustannusylitysten tietohallinnossa ja logistiikassa olleen pääsyitä tulostavoitteesta jäämiseen, myös elintarvikealan työsopimusneuvottelut viime keväänä heijastuivat tulokseen.
   Sianlihan hinta nousi 1,50 markkaa kilolta viime vuodesta, toisaalta sianlihan tuotannossa ollaan vaikuttamassa kustannusten nousua vastaan muun muassa kehittämällä sikatilojen välistä verkostoyhteistyötä. HK Ruokatalon teurastustamoteho lähenee Tanskan tehoa, mutta porsaan hinta Suomessa on Palokankaan mukaan noin sata markkaa kalliimpi, mikä tekee 1,20 markkaa lihakiloa kohti.
Yhteistyömalleja tarvitaan lisää
   Atria Oyj:n kanssa solmittu nautojen teurastusyhteistyö on sujunut tarkalleen kuten sovittiin. Atria teurastaa HK Ruokatalon naudat Kauhajoella, leikkaus ei ole vielä kokonaan siirtynyt sinne.
   "Varmasti tullaan tarvitsemaan lisää yhteistyömalleja, ja niitä löytyy, mutta kulttuuri tässä bisneksessä ei ole vielä kypsynyt sellaiseen", Palokangas sanoo.
   Millä HK Ruokatalo aikoo kääntää talouskehityksensä? Yritys on uusinut organisaationsa, nostanut myyntihintojaan kustannustasoa vastaavasti, ja Palokankaan mukaan iso prosessi on käynnissä henkilökunnan asennekoulutuksessa. Muun muassa tiimityöskentelyllä pyritään parantamaan tehokkuutta ja sitoutumista. Henkilökuntaa on jo valmennettu tähän Säkylässä, Vantaalla, Tampereella ja Riihimäellä. Uusia henkilöstösupistuksia ei tässä vaiheessa ole suunnitteilla. Johdon järjestelyjen mahdollistama virtaviivaisuus tukee toimintaa jo syksyn mittaan, HK Ruokatalo vaihtoi entisen tulosyksiköihin perustuneen rakenteensa toimintokohtaisiin ryhmiin elokuun alusta lähtien. Tietohallinnon ja logistiikan kulutkin hellittävät syksypuolella, mutta konsernin järjestelyjen monet kustannushyödyt näkyvät vasta ajan mittaan.

Purasjoki päivittelee keskittymistä
Pohjoismaista tehty keskittymiskehityksen arvio tulee osoittamaan keskittymisen Suomessa kilpailuviraston ylijohtajan Matti Purasjoen mukaan oletettua hurjemmaksi ja hälyttäväksi. Purasjoki valotti ennakkotietoja arviosta selostaessaan kilpailupolitiikan ohjelmakysymyksiä valmistelevan virkamiestyöryhmän ohjelmaa äskettäin Helsingissä.
   Kauppa- ja teollisuusministeriön yritysneuvottelukunnan yhteyteen perustettu työryhmä on nimennyt keskeiset tavoitteensa. Se laatii kokonaisarvion kilpailupolitiikan toimimisesta, määrittelee markkinat nykyisessä globaalistuneessa ympäristössä, jakaa markkinat yksityisiin ja julkisiin ja selvittää, miten kilpailupolitiikkaa opetetaan Suomessa.
   Hyödykemarkkinoista Suomessa ei ole kokonaistietoa.
   -Jokainen ratkaisu on oma sotansa, ja ratkaisut yleensä ovat irrallisia, koska ei meillä ei osata keskustella kilpailuasioista yleisten tavoitteiden puuttumisen vuoksi, Purusjoki sanoo.
   Suomesta voisi Purasjoen mielestä kuitenkin tulla kilpailupolitiikan johtavia maita EU:ssa, sillä hänen mielestään teoreettinen pohdinta komissiossa loistavaa poissaolollaan. Hän pitää työryhmän tehtävää hurjana haasteena, mutta uskoo, että sen raportti vuoden 2002 helmikuussa tulee herättämään kansainvälistä huomiota.
   Työryhmän puheenjohtaja ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi muistuttaa myös nopeasti voimistuvasta verkkoympäristöstä, sen esiintuominen työryhmässä saattaa osaltaan vaikuttaa Suomen aseman näkymiseen kilpailuasioissa.

Virtuaalisen Suomen palveluportti aukeaa 2001 alussa
Osuuspankin, Pohjolan ja A-lehtien yhteinen verkkoportaali käynnistyy vuoden 2001 alkupuolella. Palvelu toimii osoitteessa http://www.mainio.net. Jo nyt sivut esittelevät hankkeen tekijöitä ja toimintalinjaa.
   www.mainio.netin toteuttaja on Virtuaalinen Suomi Oy, josta OP-ryhmä ja Pohjola omistavat 47,5 prosenttia ja A-lehdet 5 prosenttia.
   Vt. toimitusjohtaja Tapani Parkkinen luonnehtii palvelua niin, että se tarjoaa tavalliselle ihmiselle arkielämän hyötypalveluja, tietokonefriikkejä palvelu hyödyttää vain tavallisen kansalaisen roolissa, sillä omistajatahojen perustavoitteena on asiakkuuksien hankkiminen ja hallinta. Sivuilla on lukemista, omistajatahojen ja muun liike-elämän palveluja. Palvelu on tarkoitettu aikuisille Internetin käyttäjille. Ajan mittaan sivut toimivat päätelaitevapaasti.
   www.mainio.net jakautuu sisällöltään viiteen pääryhmään. Perheen sisällössä voi olla hyvinkin henkilökohtaisia artikkeleita, perheestä näkymä laajenee kotiin, liikenteeseen, talouteen & lakiin sekä vapaa-aikaan.
   Virtuaalisessa Suomessa on viidentoista hengen miehitys.

Viikon verkkovihje
Pellervo-Instituutin syksyn koulutusohjelma tarjoaa hyvin monipuolisen valikoiman kehittymiseen.

logo LYHYESTI

- Pellervo-Instituutin taloussihteeriksi on valittu yo.merkonomi Tarja Lagerroos. Hän aloittaa Pellervo-Instituutissa 4.9.2000.

- Kodin Pellervon elokuun numerossa on erityispaketti pihalla ja puutarhassa ahertaville. Lukunautintoja lisäksi mm. Iin piilaaksosta, alastarolaisesta Akkapakasta, luulosairaudesta, mehiläisiä hoitavasta taiteilijasta, loppukesän ruokajuhlista.

logo ODOTETTAVISSA

- Atria Oyj:n tulos vuoden 2000 ensimmäiseltä puoliskolta julkistetaan ma 28.8.2000.

 

ViikkoPellervon alkuun | Yhteydet ja palaute |