23. | 2. | 2004  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi


Neilimo: Markkinaosuudet kasvavat 2004

S-ryhmä lisää yhä asiakasomistajiaan
S-ryhmän myynnistä 2003 noin 66 prosenttia oli asiakasomistajien ostoja. Bonusten määrä nousikin ennätykselliseen 132 miljoonaan euroon, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin vuoden 2002 bonukset.
   S-ryhmä sai 132 000 uutta asiakasomistajaa ja heitä oli kaikkiaan 1 186 511 viime vuoden lopulla.
   Päivittäistavarakaupassa S-osuuskaupat vähintäänkin säilyttivät markkinaosuutensa myyntilukujen perusteella. Pääjohtaja Kari Neilimon mukaan vuosi olikin yksi ryhmän historian parhaista.
   S-ryhmän myynnin kasvu oli 4,3 prosenttia. Yhteenlaskettu tulos ennen satunnaiseriä jäi vain 7 miljoonaa euroa edellisvuoden ennätystuloksesta ja oli 281 miljoonaa euroa.
   Hyvin etenee myös ABC-liikennemyymälöiden toiminta. Vuoden lopussa liikennemyymälöiden määrä nousi 42:een, ja S-ryhmä oli nostanut markkinaosuutensa bensiinikaupassa noin 14 prosenttiin. Uudellamaalla SOK:lla on HOK-Elannon kanssa yhteinen ABC Oy. Polttonesteiden tukkukauppaa harjoittavasta Greeni Oy:stä tuli kesällä 2003 tuli noin kolmasosan omistuksella SOK:n ennen omistaman yhtiön North European Oil Trade Oy:n omistaja. Yhteinen yhtiö aloitti toimintansa 2004 alussa.
   Liikennemyymälöiden myynti nousi 13 prosenttia, suurin myynnin nostaja S-ryhmän ketjuista oli kuitenkin autokauppa, jonka myynti nousi 14,6 prosenttia. Euromääräisesti sen myynti on noin kolmannes S-marketien 2067 miljoonan euron myynnistä.
   Kaikki muut ketjut lisäsivät myyntiä, mutta maatalous- ja rautakaupalle kirjautui 0,2 prosenttia miinusta.
   Alueosuuskaupat nostivat liikevaihtoaan yli 200 miljoonalla eurolla yhteensä 4713 miljoonaan euroon, mutta ylijäämä ennen satunnaiseriä väheni. Myös paikallisosuuskaupan paransivat liikevaihtoa.
   SOK-yhtymän operatiivinen tulos nousi 46 miljoonaa neuroon (42 vuonna 2002). Omavaraisuusaste laski hitusen 32,9 prosenttiin.
   Pääjohtaja Neilimo ennakoi S-ryhmän myynnin ja markkinaosuuksien kasvavan yhtymän keskeisillä toimialoilla vuoden 2004 aikana, mutta suhteellinen tulostaso saattaa jäädä pienemmäksi kuin 2003.

Omavaraisuus parani tuntuvasti
Tradeka vahvistui
Lähikauppatoiminta oli paras kasvaja vähittäiskaupasta vastaavan Tradeka-konsernin 2003 tuloksessa. Siwat nostivat liikevaihtoaan 5,4 prosenttia ja Valintatalot 1,2 prosenttia.
   Tradekalla oli 515 myymälää vuoden 2003 lopussa, mutta sen omistukseen siirtyi Elannolta 47 myymälää pääkaupunkiseudulla vuoden 2004 alussa.
   Tradeka-konsernin liikevaihto nousi 1,5 prosenttia yli 1015 miljoonan euron, mutta liikevoitto parani yli 21 prosenttia 22,7 miljoonaan euroon, ja voitto ennen satunnaiseriä lisääntyi edellisvuodesta lähes 42 prosenttia.
   Tradeka-yhtymän ennakkotiedot vuodelta 2003 osoittavat, että yhtymän omavaraisuusaste nousi 30,5 prosenttiin oltuaan 11,7 prosenttia edellisvuonna. Tilikauden voitoksi tuli 95,7 miljoonaa euroa. Vuoden lopulla yrityssaneerauksen loppujärjestelyissä velkoja kuitattiin Eka-kiinteistöillä, mistä syntyi tuottoeriä. Yhtymän voitto ennen satunnaiseriä oli 42,5 miljoonaa euroa.

 

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset