text2.gif (876 bytes) 1.| 3. | 2002  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
  Markku Nummi

Finnpig Oy järjestäytyi
LSO Foodsin ja A-Tuottajat Oy:n helmikuussa perustaman Finnpig Oy:n hallitus on pitänyt ensimmäisen kokouksensa. Yhtiön vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty Rainer Laturi, ja hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Tero Hemmilä. Laturi on Itikka Osuuskunnan alkutuotannon päällikkö ja Hemmilä LSO Foodsin toimitusjohtaja.
   LSO Foods hankkii raaka-ainetta HK Ruokatalon jalostukseen ja hoitaa tuottajasuhteita, A-Tuottajat toimii vastaavasti Atria Oy:lle.
   Hallituksen muita jäseniä ovat toimitusjohtaja Pär-Gustav Lindh Pohjanmaan Lihasta, Atrian lihalinjan johtaja Esa Mäki ja Eljas Jukola, LSO Foodsin neuvonnan kehitysjohtaja.
   Finnpigin ydintehtäviä ovat vastata teollisuuden toivomuksiin ja tarpeisiin lihan laadussa sekä turvata alkutuottajien kilpailukyky. Omistajatahojen osuus sianlihan hankinnasta Suomessa on noin 60 prosenttia.

Henkilöstölle kahden miljoonan bonukset, pörssiarvo kipusi
HK Ruokatalo nauttii kasvusta Baltiassa
HK Ruokatalo -konserni on onnistunut kahdessa isossa asiassa: Ulkomaan toiminnot Baltiassa ovat edenneet hienosti Rakveren alun ongelmien jälkeen. Panostaminen henkilökuntaan tehostaa jo toden teolla toimintoja.
   HK Ruokatalon liikevaihto nousi viime vuonna 15 prosentilla edellisvuotisesta ja tulos ennen satunnaiseriä moninkertaistui.
   Motivoinut henkilökunta kääräisi bonuksia lähes kaksi miljoonaa euroa tavoitteiden ylityksen ansiosta. HK:n vahvistuminen on palkittu myös pörssissä.
   Toimitusjohtaja Simo Palokangas totesi torstaina medialle, että Rakveren omistamisen alkuajat olivat takkuisia Neuvostoliiton hajottua, 
Reijo Kiskola
Toimitusjohtaja Reijo Kiskolan vetämä Broilertalo Oy voimistuu hyvillä tuotteillaan ja hyötyy siipikarjanlihan ja ruoan keveyden vaatimusten nosteesta.
Kuva Markku Nummi
mutta nyt HK Ruokatalo on edennyt koko Baltian alueella johtaviin asemiin, ja kasvu Baltiassa on lujempaa kuin konsanaan Suomessa.
   Kun liikevaihto kasvoi kotimaassa noin 10 prosenttia, se kasvoi Baltiassa 20 prosenttia.
   Baltian liiketoiminnasta HK Ruokatalo kartutti liikevaihtoaan viime vuonna 79 miljoonaa euroa (58 MEUR vuonna 2000), tulosta jäi 6,1 miljoonaa euroa (0,6 vuonna 2000).
   HK Ruokatalolla on Virossa jalostetun siipikarjanlihan markkinoista AS Talleggin oston jälkeen noin 90 prosenttia. Tallegg tuottaa kaiken raaka-aineesta valmiisiin jalosteisiin. Paikallisista munamarkkinoistakin sillä on kolmannes, vaikk´eivät kananmunat kuulu HK Ruokatalon ydinliiketoimintaan. 
   Viime vuoden yritysostonsa HK Ruokatalo rahoitti kassavirralla: pitkäaikainen vieras pääoma on vähentynyt, mutta lyhytaikainen lisääntynyt. Omavaraisuus hilautuu kohti tavoitetta ja oli viime vuoden toiminnan jälkeen 38,5 prosenttia.
   Samana vuonna HK osti lisää AS Linnulihatootedin osakkeita ja tuotemerkki Järlepan. Yhtiön pääomistaja on Rakvere Lihakombinaat. Liettuassa HK lunasti tunnetuimman lihajalostemerkin Klaipedos Maistasin.
   Venäjäkin kiinnostaa Palokankaan mukaan HK Ruokataloa. Toistaiseksi sinne menee meillä vähäarvoisia, mutta venäjällä arvostettuja ruhonosia. Niistä saa sitä kautta parhaan tuoton.
   Takkiinkin on strategioissa tullut: terveysvaikutteisista Linobene-makkaroista ei tullut sellaista menestystä, jota niiltä odotettiin. Linobene-tuotteet ovat nyt osa kevyttuotteita.
   Linnunlihaan liittyvä liiketoiminta nauttii kulutuksen nosteesta, jota vielä yksi Suomessa todettu naudan BSE-tautitapauskin vauhditti. HK Ruokatalon omistaman Broilertalo Oy:n toimitusjohtaja Reijo Kiskola kertoo, että siipikarjanlihan kulutuksen ennustetaan nousevan vuodesta 2000 noin 60 prosenttia vuoteen 2007 mennessä.
   Broilertalo kirjasi huikeita myynnin nousuja viime vuonna. Myynti lisääntyi viidenneksellä, luuttomien tuotteiden kolmanneksella, ja luuttomien koipireisien lähes 40 prosentilla. Yhtiön liikevaihto oli 126 miljoonaa euroa.
   Suomalaisilla on matkaa vielä noin seitsemän kiloa henkeä kohden siipikarjanlihan keskikulukseen EU:ssa. Viime vuonna kulutus oli meillä 15 kiloa asukasta kohden. Siitä kaksi kiloa oli kalkkunaa. "Kalkkuna on vasta tulossa", Kiskola sanoo.
   Tuoreena Broilertalo markkinoi 95 prosenttia tuotannostaan. Kiskolan mukaan se on hyvä suoja tuontiuhkaa vastaan. Toinenkin selusta-asia on varmistettu: raaka-ainetta riittää lähituntumassa olevilta sopimustuottajilta niin paljon kuin markkinoille tarvitaan. Luomubroilerin tuottajia sen sijaan on vasta kaksi. Heitä tarvitaan lisää, jotta tuotteita saataisiin tasaisesti markkinoille.
   HK Ruokatalo Oyj pitää yhtiökokouksensa 15. huhtikuuta.

Logistiikkakeskuksen teho näkyy, pettymyksenä Lithells
Atrialle EU-ajan paras tulos
Atria Oyj:n tulos ennen satunnaisia eriä nousi viime vuonna 53,4 prosenttia edellisvuodesta. Myös myynti ja myyntihinnat paranivat selvästi.
   Toimitusjohtaja Seppo Paatelainen kertoi tiedotustilaisuudessa maanantaina, että tulos on EU-jäsenyysajan paras.
   Tulos oli 23,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 28,9 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto oli 637,4 miljoonaa euroa, noin 3,5 prosenttia edellisvuotista isompi.
   Kolmasosa Atrian liikevaihdosta kertyy ulkomaan toiminnoista, lähinnä Ruotsista. Ruotsalaiset ottivat BSE-kriisin Paatelaisen mukaan suomalaisia voimakkaammin, mistä kärsi 

Toimitusjohtaja Seppo Paatelainen
arvioi, että leivänpäällisten markkinaosuudet jakautuvat uudella tavalla. Atria otti maaliskuun alussa käyttöön uudet pakkaukset. Kuva Markku Nummi

Atrian omistama Lithells AB. Sen tulos heikkeni ja tavoitteet jäivät saavuttamatta. Atria puolestaan aikoo reagoida kuluttajien asenteeseen kehittäessään liiketoimintojaan Ruotsissa.
   Atria hakee yrityskumppaneita tai ostokohteita Ruotsissa. Ruotsalaiset lihatalot ovat tehneet viime vuosina surkeaa tulosta. Itämeren maitakaan ei ole suljettu suunnitelmista, mutta Paatelainen toteaa, että Atria ei halua olla pieni niillä markkinoilla, joilla se toimii.
   Kotimaassa elintarvikealan kilpailu vain kiristyy esimerkiksi saksalaisen Lidl-laatikkoketjun aloittaessa toimintansa tänä vuonna. Paatelainen ei usko Suomessa siihen kehitykseen, että jokin yritykset erikoistuisivat joko tekemään ketjuille merkkituotteita tai erikseen brandeja.
   Atria Concept Oy:llä on nyt yli 200 mini-Sibyllaa Suomessa. Ruokapisteistä myymälöiden sisäpuolella ei saatu hyviä kokemuksia, ne sijoitetaan nyt kassojen ulkopuolelle. Tuotteet myydään Sibylla- ja Grab´n Go -nimisinä.
   Maaliskuun alussa tulivat myymälöihin Atrian leikkeleiden uudet pakkaukset. Kuluttajatutkimusten mukaan pakkausten ominaisuudet ovat tulleet aina vain tärkeämmiksi.
   Loppuvuosi 2002 menee Atria konsernin arvion mukaan ilman merkittäviä muutoksia. Sianlihan hinta on laskussa.
   Atria Oyj:n yhtiökokous on 8. toukokuuta Kuopiossa.

A-netti käyttöön
A-Tuottajien tuotantotiloille suuntaama Internet-palvelu A-netti on otettu käyttöön tämän vuoden puolella. LSO Foodsin vastaava WebHanki aloitti pari vuotta sitten, mutta avautuu nykyisin www.lso.fi -osoitteessa ja nimi on WebPalvelut sopimustuottajille.
   Myös A-netti avautuu varsinaiselta yrityksen kotisivulta www.a-tuottajat.fi. A-netillä tuottajat esimerkiksi ilmoittavat teuraistaan ja saavat tietää noutoajat sitä kautta ja myöhemmin teuraseläinten ruhojen arvot ja tilitykset.

 

ViikkoPellervon alkuun