text2.gif (876 bytes)  18 | 10 | 2002  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi
<<< Takaisin Viikko-Pellervoon 42/2002
ABC:t menevät ohi Shellin ja Esson
Rautakaupasta SOK:n päätös lähiaikoina
Kauppa kasvaa SOK:n pääjohtajan Kari Neilimon mukaan monessa ulottuvuudessa: maantieteellisesti, tulee uusia myymälätyyppejä ja kauppa rakentaa omia merkkejä.
   Jatkossakin S-ryhmä toimii nykyisen tyyppisillä ketjuillaan.  Sentti-alennusmyymälä osoittautui vaikeaksi, mutta malli on valmius käyttöön, jos sille tulee tarvetta.
   Neilimo puuttui myös saksalaisen halpaketjun vaikutuksiin. Hän sanoi, että toisilta Lidl leikkaa  markkinaosuutta ja toisilta sen kasvua. S-ryhmä pärjää, sillä se menestyy hintavertailuissa ja asiakasomistajien sitoutuminen on huippuluokkaa ehkä jopa maailman mittakaavassa.
   Tavarantoimittajien kanssa S-ryhmä ryhtyy Neilimon mukaan neuvottelemaan jatkossa hinnoista. Hän sanoo, että jos kaupan oman merkin ja brandin hintaero lähes samanlaisessa tuotteessa on suuri, kaupan oman merkin houkuttelevuus kasvaa. Suomessa kaupan omat merkit ovat kansainvälisesti verrattaessa yleistyneet hitaasti. Merkkituotteet, jotka eivät liity ruokaan, tulevat kärsimään erityisesti. Ruoka on herkempi, sillä kuluttaja haluaa tuttua ja turvallista.

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo kirjasi S-ryhmän brandeja flappitaululle. Kuva Sami Karhu


Suur-Savon Osuuskaupan tarina alkoi Himalansaaren Osuuskaupasta, jonka perusti Aatu Kärnä (kuvassa). 

Ihmiskasvoista yrittäjyyttä
Neilimo sanoi, että osuustoiminnan arvoilla ja periaatteilla on mahdollista erottua kilpailijoista. Osuuskunnan kaksoisluonne liikeyrityksenä ja yhteisönä on pidettävä tasapainossa, mikä onkin haastava tehtävä.
   Alueosuuskaupparakenne säilyy, mutta fuusioita voi tulla. Rakenne on kilpailuetu, joka erottaa kilpailijoista. Millään kilpailijalla ei ole aluerakennetta. "Se on etu mikä on erilaista ja mitä osataan käyttää tehokkaasti." Toinen etu on osuustoiminta. Osuuskauppa on suomalainen, osuustoiminnallinen ja alueellinen. S-ryhmä pysyy sinivalkoisena, mutta kansainvälisenä. Sitä ei voi vallata. Osuuskauppa on ihmiskasvoista yrittäjyyttä: ihmiset ja heidän tarpeensa tunnetaan.
ABC:t rynnivät ohi Shellin ja Esson
Kun päivittäistavarakauppa ja polttonestekauppa yhdistetään, siitä saadaan menestystarina. ABC-ketju on kasvualalla. Ruoka ja bensa ovat suuria menoeriä kotitalouksille, joten niistä saatavat alennukset houkuttelevat. S-ryhmällä on vielä lähinnä Shellin ja Esson kanssa sopimuksia, mutta suurin osa niistä päättyy lähivuosina.
   ABC-ketjussa on 90 kylmää asemaa hypermarkettien yhteydessä sekä  30 liikennemyymälää suurten teiden varressa.
   Liikennemyymälöiden määrä kaksinkertaistuu lähivuosina. Niissä on sekä bensa-asema ja kauppa että ravintola.
   S-ryhmän markkinaosuus polttonestekaupassa nousee Neilimon mukaan nykyisestä 12-13 prosentista Shellin ja Esson ohi.
   S-ryhmä haluaa edelleen kilpailusta huolimatta lisätä markkinaosuutta marketkaupassa. Myös hotellipuolella haetaan hallittua kasvua.
   Omasta rautakaupasta S-ryhmä päättää lähiaikoina. Neilimo pitää todennäköisenä, että ryhmä lähtee mukaan raskaaseen rautakauppaan, joka kuitenkin on vaikea alue tehdä tulosta.
Kulta Katriinaa ei haudata
S-ryhmä on hankkiutunut eroon teollisuudesta ja myi Meiran. Vanhasta Kulta Katriina -kahvimerkistä huolestuneille Neilimo lupaa, että nimi ei katoa. -Sami Karhu

 

Takaisin Viikko-Pellervoon 42/2002